מתי זמין?

מינוי מיכאל איתן לתפקיד השר לשיפור השירות הממשלתי לאזרח היה יותר מסתם הצהרה ותפירת תיק לענייני כלום. השר איתן פועל בימים אלה לקידום רפורמות מרחיקות לכת בתפיסת יחסי האזרח והממשלה, החל מפיתוח API ממשלתי, שיתוף הציבור בקבלת החלטות ממשלתיות, ותמיכה בשימוש הציבור בנכסי המדינה. השר איתן הפך להיות "שר המידע" ודאג להתחיל להניע תכניות לקידום של רפורמה אמיתית: שינוי היחסים בין האזרח למדינה כך שהמדינה תשרת את האזרח, תקבל ממנו משוב, תשאל אותו לרצונותיו וגם תפעל על מנת לאפשר לו לבנות עסקים חדשים על בסיס רכוש ממשלתי בצורה שוויונית.

כך, לדוגמא, בתקופת המאבק נגד המאגר הביומטרי, השר איתן דאג מבעיה שתווצר במקרה בו אזרחים לא ירצו להצטרף למאגר הביומטרי, ולא יוכלו עקב כך לקבל את תעודות הזהות החכמות. בדיון שנערך ביום 25.11.2009 בועדת המדע והטכנולוגיה בנוגע לחוק הביומטרי ניסה השר איתן להגדיר את הזכות לממשל זמין כחלק מאחת הזכויות שמגיעות לאדם והבהיר ש"אנחנו עמדנו על כך שאדם לא ייפגע בזכויותיו כתוצאה מהסירוב שלו לתת נתונים למאגר הביומטרי…. אפשר לתת תעודות אחרות, אפשר לתת תעודות ביומטריות שונות ואחרות, אפשר לעשות שירותים שאולי לא מחייבים תעודה ביומטרית ולתת שירותי ממשל זמין עם סיסמא, כמו בבנקים או כל מיני דברים אחרים".

גם השר, שממונה על הקשר בין אזרחים לממשלה, הבין שממשל זמין הוא זכות, ולא איזו מערכת איזוטרית טכנולוגית. לכל אזרח צריכה להיות הזכות לקבל, בזמן שהוא בוחר לכך ובמקום שהוא בוחר לכך, בהנתן טכנולוגיה טובה מספיק, לקבל את שירותי הממשלה שאינם צריכים פעולה אנושית כלשהיא. כעת, לאור החשיפה כי מספר אתרי ממשלה החליטו לסגור את שעריהם בשבתות, עולה השאלה האם הממשל בכלל זמין?

רוב אזרחי המדינה עובדים בשעות העבודה, ולכן ידם אינה משגת להגיע למשרדי ממשלה (בשעות העבודה) על מנת לקבל מידע ושירותים; שעות הפנאי שלהם הן השעות בהן הם עוסקים ב"סידורים" כמו תשלום חשבונות, איסוף מידע, לימוד וטיפול בחובות או בעמידה על זכויותיהם. חלק מהאזרחים עושים פעילות זו בשבתות וחלק בסופי השבוע. הסטודנטים, לדוגמא, שעובדים בשעות הערב ולומדים בשעות היום מוצאים שהזמן היחיד בו הם בכלל יכולים לפנות חמש דקות כדי להכנס לאתר האינטרנט של הביטוח הלאומי (רק כדי לגלות שהם צריכים דפדפן אינטרנט אקספלורר 5 ומעלה כדי לגלוש בו) הוא סוף השבוע, ואז לא מצליחים לשלם את דמי הביטוח.

הטענה מנגד של משרדי הממשלה הספציפיים היא שאתרי תשלומים דורשים החזקה של כח אדם בשבת, ולכן כדי לא לעבור על איסורי העבודה בשבת, יש לסגור אותם. טענה זו תמוהה מלא מעט סיבות, בין היתר כיוון שפעולת התשלום היום (ולא בשנת 1995) היא פעולה שמתבצעת אלפי פעמים במהלך היום, והאתר אינו דורש אחזקה כה מתמדת, וגם כיוון שניתן להחזיק, לצורך כך גוי של שבת.

אבל הסגירה, יותר מכל, מציגה את האנכרוניסטיות של משרדי ממשלה מסוימים מול האינטרנט: האינטרנט אינו פתוח בשעות העסקים בלבד, הוא מדיה שפתוחה כל היום, חסרת גבולות (הרי אזרח ישראלי שנמצא בארצות הברית וישלם במהלך השבת שם, לאחר מוצאי השבת כאן, עדיין יחלל שבת, אך אותו לא נמנע), ומוצאת פתרונות מתמידים. לכן, ברור שגם את נושא ביצוע התשלומים בשבת, כחלק מהזכות לממשל זמין, יקח השר איתן לטיפולו המהיר.

[פורסם במקור בדה-מרקר]

5 thoughts on “מתי זמין?

  1. השר איתן לא היה אחד מאלו שהרימו את ידם בעד חוק המאגר הביומטרי? מה זה משנה מה הוא עושה אחר כך. זה אדם שהוא אביר החופש וזכויות האזרח?

  2. כשאתה אומר זמין ביום חול למה אתה מתכוון? כרגע ניסיתי לשלם באתר הביטוח הלאומי עם פיירפוקס ולא הצלחתי…..

Comments are closed.