האיווט שבפנים

התבטאויותיו של שר החוץ, אביגדור ליברמן לפיהן לערביי ישראל אין מקום במדינה וכי אין מקום להסדר קבע עם הפלשתינאים אינן ראויות למי שנבחר לתפקיד רשמי במדינה ואינו מנהל את המשא ומתן עם הפלשתינאים, אולם הן מציגות את פניו האמיתיות של ליברמן. נאומו של ליברמן, יותר מכל, נועד להכשיל את מהלכי השלום ומציב את ליברמן במחנה אחד עם מחמוד אחמדינג'אד ובשאר אסד שמתנגדים להסדר שלום.

אבל לא רק ליברמן, אחמדינג'אד ואסד, אלא גם המתנחלים הפרובוקטורים שמתעקשים לבנות בתום "הקפאה" כעניין שבעקרון, ובוחרים את אדמות השטחים, כמובן בתמיכת ליברמן. אולם, כמותם גם פלשתינאים, שממשיכים בפיגועי ירי בשביל להפסיק את תהליך המשא ומתן. קיצוניים תמיד יהיו: אפילו יונתן שפירא וחבריו במשט היהודי שנעצרו על ידי צה"ל בעת שניסו לשוט לעזה, גם הם רצו פרובוקציה.

הפרובוקטורים קיימים בכל הצדדים לסכסוך ובכל הקצוות הפוליטיים, אך רק בקצוות. הרוב המתון נאלם לאורם ונותן להם לתת את הטון: רוב הישראלים ורוב הפלשתינאים רוצים שלום, ולרובם נמאס מפרובוקטורים שמשחקים בהם; לכן, צריך את הקול השפוי, שייצג את רוב העם. אולם, בישראל אין כזה: יש ימין, יש שמאל נדרס ויש מי שמצטייר כשמאלי מדי. הרוב, אלה שצריכים ייצוג, כלל לא מקבל ייצוג בדמוקרטיה הישראלית, רק כי הוא לא קיצוני מספיק.

גם ישראל צריכה מצעד למען השפיות כפי שמארגן ג'ון סטיוארט בארצות הברית; מצעד בו יקום רוב העם ויאמר "כן לשלום, לא לאלימות", שיאמר שהוא מעוניין בהסדר קבע, ושניתן להגיע לכזה עם ויתורים כאלה או אחרים בכל אחד מהצדדים, שיאמר כי ללא השלמה כי יש לפתור את הסכסוך המצב רק יחריף, וכי מי שמעוניין בהחרפת הסכסוך הוא מי שגוזר רווח מכך שהוא משותף בקבלת החלטות כאן.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

3 thoughts on “האיווט שבפנים

  1. מצד שני, טעית כהשתמשת בביטוי "הן מציגות את פרצופו האמיתי" מאחר וליברמן (בניגוד לפוליטיקאים אחראים מימין ומשמאל) מעולם לא הציג פרצוף אחר מאשר את פרצופו האמיתי. אם יש משהו חיובי להגיד על ליברמן, זה זה. (ורק את זה) זה היתרון בלהיות קיצוני, שאתה יכול להיות מי שאתה.
    מי שמנסה לגייס רוב (מרכז היו קוראים לזה פעם), מגלה שהוא משקר יותר ממה שהוא דובר אמת, ושהוא מקבל החלטות שאינן קשורות לשום אג'נדה.

  2. אתה יכול להתלהם ולקרוא לי פרובוקטור, תהנה.

    רק תדע שכשאתה מכנה את מתיישבי השומרון "פרובוקטורים" אתה טועה, אנחנו מאמינים שלבנות בשומרון זה טוב, חיובי וציוני. זה מעשה שהוא עצמו טוב לא למען הפרובוקציה. למעשה הלוואי ולא תגיבו על הבנייה שלנו פעם אחת.

    אתה לא מבין את מיישבי השומרון וקל וחומר שאינך מבין את האוייב הערבי. אם אינך מבין איך תנצח?

  3. עם מי בדיוק לעשות שלום?
    חיזבאללה? חמאס? אירן?
    כל הסכם עם הפלסטינאים לא שווה את הנייר שעליו הוא כתוב אם הוא לא נושא את חתימותיהם של "הבוסים הגדולים"

Comments are closed.