הפתרון להימורים הלא-חוקיים הוא רשיונות, לא מלחמה.

0.
לפני שלוש שנים איים משרד האוצר לבטל את ההיתר לפעילות מפעל הפיס עקב שינויים בסיכויי הזכיה. הרצון לבטל את ההיתר נבע משינוי בסיכויי הזכיה, שכבר בלי קשר היו נמוכים בצורה חריגה בהשוואה להימורים אחרים. אם הסיכוי לזכות בלוטו הוא אחד לכמה מיליונים, והסיכוי לזכות בטוטו הוא אחד לכמה עשרות מיליונים, אז צריך לזכור שמנגד הסיכויים לזכות בהימורים הלא-חוקיים גבוהים בהרבה (אחד לשלושים ושמונה ברולטה וקרוב לחמישים אחוז בבלאק-ג'ק).

1.
אלא, שהבעיה בהימורים החוקיים והלא-חוקיים בישראל היא לא רק זליגת ארגוני הפשע פנימה אלא גם כניסתם של ההימורים החוקיים לשיטות של עולם הפשע; החל מהקמת ברים עם מכונות מזל בחסות מפעל הפיס ותחת אותו היתר, ודרך הרחבת תחומי ההימורים של הטוטו על משחקים רבים מכפי שדרוש; בסופו של דבר, מדובר על מונופול על הימורים ולא על שימוש בהם לצרכי מטרות מבורכות.

2.
אכן, בהימורים יש סכנה התמכרותית, יש סכנה לשלום המשפחה וסכנה לבטחון האישי. לכן יש לפקח ככל הניתן על ההימורים ולדאוג שהם ירחקו מגורמי פשיעה. אלא, שהפתרון המוצע כעת על ידי המדינה ומובא לאישור גורמי הממשלה בימים אלה, לפקח על ההימורים החוקיים ולהטיל חובות הזדהות ובדיקת הלבנת הון, אינו הפתרון הראוי. הבעיה היא הצטברות כח רב מדי אצל גורמי ההימורים החוקיים, ולא הזליגה לעולם התחתון. דווקא הפתיחה של השוק, הפסקת המונופול של מפעל הפיס והמועצה להסדר הימורים בספורט, צריכה לדאוג לרווחה יותר גבוהה.

3.
הפתרון הוא פתיחה של השוק בצורה של רשיונות: כל מי שרוצה להפעיל משחק הימורים יעשה כן תחת מעטה של כמה חובות: חובת הזהרה, בה יזהיר את הציבור מהסכנות בהימורים ויפרט את סיכויי הזכיה במדויק; חובת מיסוי, בה ישלם מס רציני על רווחיו שילך למטרות ייעודיות כגון חינוך או בריאות; חובת פיקוח, בה ידרש לנהל את ספריו בצורה שקופה ולהתרחק מגורמי עולם תחתון; ואחריות, בה יהיה אחראי על כך שהמשחקים בחצריו יהיו הוגנים וימנעו ממשחק לא אחראי. דווקא כך, על ידי הפיכת הפיס לגורם מפקח במקום גורם רווחי, יגדל הרווח המדינתי.

4.
אם נצא מנקודת הנחה שההימורים הלא-חוקיים מגלגלים חמישה עשר מיליארד ש"ח, פי שלושה מההימורים החוקיים, אפשר להבין בדיוק כמה החברה יכולה להרוויח מכך: הגדלת סיכויי הזכיה (על ידי מעבר למשחקים בהם יש יותר סיכוי לנצח), הוצאת הכסף מהשוק השחור והרווחת מסים, ושימוש ראוי בכספי הציבור שמעוניין להמר. הבעיה היא שדווקא כאן, נסיון המדינה לנקות את גורמי הפשיעה ממוסדות הלוטו וההימורים בספורט לא ינקה את העולם התחתון מתוך הימורים לא-חוקיים.

3 thoughts on “הפתרון להימורים הלא-חוקיים הוא רשיונות, לא מלחמה.

  1. נכון מאוד. כמו גם גם סמים וזונות.

  2. דווקא בעיני יש משהו יפה וצודק בכך שהמדינה מתנגדת עקרונית להמורים . הימורים הם תשלומים שמועברים למספר מצומצם של אנשים עשירים ע"י אנשים משכבות חלשות ואשר על כן צריך להתנגד להם בכל דרך. אולי חבל שהמדינה לא מצמצת את הפעילות של מפעל הפיס והטוטו אבל בטח שלא צריך להרחיב. השיקול הכלכלי לא צריך להיות רלוונטי, מתי ראית לאחרונה שהשכבות החלשות נהנות מהגדלת תשלומי מיסים? בדרך כלל הם במקום האחרון גם בכך.

  3. דוד: ההימורים בפייס אינם תשלומים המועברים לקומץ אנשים עשירים. זהו "מס" שמוטל על השכבות החלשות ומנוצל לטובת בנית מוסדות ציבור שונים עבור מעמד הביניים.

Comments are closed.