חיפוש במחשבים מוצפנים: האם למשטרה יש מחשב על?

החלטה שהובאה לעיני באמצעות הלמו מעלה שאלה מעניינת. עד היום, טרם נדונה בפסיקה הישראלית השאלה האם מותר למשטרה לחייב אדם למסור את ססמאותיו במהלך חקירה, או שמא הדבר הוא חלק מהזכות למניעת הפללה. למרות לא מעט פסיקה מסביב לנושא לגבי חיפוש בחומר מחשב, אין פסיקה חד משמעית (ב"ש 1152/03 מדינת ישראל נ' מיכאל אברג'יל, ע"פ 1761/04 גלעד שרון נ' מדינת ישראל, בש"א 9455/09 תום קפלן נ' קבוצת PCIC, תפ (ת"א) 40071/04 מדינת ישראל נ' חברת בוריס פקר הנדסה בע"מ, עב (ת"א) 7615/02 דוד בנימין נ' קוריג'ין בע"מ) ואף בארצות הברית ((Boucher v. State, United States District Court for the District of Vermont, 2007 WL 4246473, 2:06-mj-91 In Re: Grand Jury Subpeona v. Boucher).

בהחלטה (הת 15479-02-14 משטרת ישראל נ' לוריא) מהשבוע האחרון, עולה מסקנה מעניינת: החשוד, בעניין זה, נחשד כאילו החזיק תועבת קטינים על המחשב הנייד, כרטיסי זכרון והתקנים ניידים. חומר רב מתוך החומר הוצפן (לא מפורט בבקשה באיזו צורה). המשטרה, שלא הצליחה (ככל הנראה) לגשת לחומר המוצפן, ביקשה הארכת זמן משמעותית של שישה חודשים כדי לנסות לפרוץ את ההצפנה.

בית המשפט אישר את הארכת החזקת המחשבים לצורך פענוח ההצפנה, והסביר לחשוד כי ככל שהוא מעוניין לקבל בחזרה את המחשב, הרי שהדרך לכך פתוחה בפניו: יספק בפני המשטרה את מפתח ההצפנה, יאפשר את העתקת החומר, ויקבל לידיו את המחשב.

עכשיו, ישנן שתי שאלות משמעותיות שעולות מהסיפור: הראשונה היא מדוע המשטרה לא מעתיקה את החומר ומחזירה את המחשב? (גם אם מדובר בחומר מוצפן); הרי בפועל, אם מבוצעת העתקה פורנזית כחוק, אין בעיה שהמקור יושב לחשוד (לדוגמא, (ב"ש 1152/03 מדינת ישראל נ' מיכאל אברג'יל). במקרה של אברג'יל, לדוגמא, פסק בית המשפט כי "לאחר תפיסת המחשב, יועתקו קבצי המחשב (בנוכחות מומחה מטעם המשיב), כאשר הדיסק בו מצוי החומר המועתק ייחשב כמקור וניתן יהיה להציגו כראיה בתיק העיקרי, וזאת לאחר שב"כ המשיב מסכים מראש לכך שלא יטען כל טענה כאילו דיסק זה אינו מקור, ולא יטען כל טענה שהבאת דיסק זה כראיה סותר את "כלל הראיה הטובה ביותר". לאחר העתקת הקבצים לדיסק, ניתן יהיה להחזיר את המחשב (על התוכנה שבו) לבעליו". השאלה השניה היא האם המשטרה תתקין תוכנת ריגול על המחשב לכשתשיב אותו לחשוד?

עכשיו, הדאגה המשמעותית ביותר שלי היא כזו: בהנחה שהחשוב באותו המקרה אכן החזיק תועבת קטינים, ובהנחה שהוא הצפין בסטנדרט מקובל כיום, האם משטרת ישראל מחזיקה בכח מחשוב חזק דיו כדי לפענח הצפנה כזו בתוך חצי שנה? אם כן, האם לא ראוי שתשתמש בטכנולוגיה הזו המצויה בידה כדי לפענח פשעים חמורים יותר?

2 thoughts on “חיפוש במחשבים מוצפנים: האם למשטרה יש מחשב על?

  1. ..או שזה זמן חסר משמעות, שמטרתו לטרטר את האזרח ע"י החרמת המחשב שלו לזמן ארוך כדי ליצור מטרד, ובכך ללחוץ עליו. כמו כן, יש גם התקווה שהוא ילחץ, יחשוב שיצליחו לפרוץ אליו אז עדיף לו "לשתף פעולה".

    או שיש להם שת"פ עם NSA :)

  2. או לחילופין, זו בסה"כ עוד בקשה ממבול הבקשות העתידיות להארכה. עוד חצי שנה ועוד חצי שנה ועוד…
    היתרון כפול, גם נזק לחשוד, וגם סיכוי שאחרי מספיק שנים (בייחוד עם התקדמות טכנולוגית) בכל זאת ייפרץ המידע.

Comments are closed.