פינוי עם כוכבית

"כבר בפסח של 1968 עלה הרב לוינגר עם 88 מאנשיו למלון פארק בלב חברון על מנת לחגוג את ליל הסדר בעיר. בפועל, היה ליל הסדר התירוץ המושלם על מנת לפתוח במהלך להקמת התנחלות של קבע בחברון. יומיים לאחר החג הודיע הרב לוינגר, כי אין בדעת המתנחלים לעזוב את העיר וכי בכוונתם להתגורר בחברון באופן קבוע" () כך מסביר בצורה הטובה ביותר יריב אופנהיימר את הבעייתיות עם הגעת המתנכלים לחומש ואי רצונם לעזוב (בצורה צפויה ביותר). השמאל כרגיל מבקר את מעשי המדינה ולא עושה כלום, פעילי הימין מתלוננים על כך שהממשלה לא מסייעת להם לעבור על החוק. ומה אני עושה בשביל מדינה?

מה מדינה יכולה לעשות כנגד קבוצה גדולה של אזרחים שמחליטים לא לציית לחוקיה? מדינה טוטליטארית פשוט היתה טובחת בהם עד כלות ולא מאפשרת לאף קבוצה כמותם לקום. מדינה דמוקרטית נצבת בפני אתגר אמיתי – כיצד הדמוקרטיה יכולה לאזן בין כוחות שמעוניינים לחסל אותה לבין הצורך לשמור על חירויות הפרט. מתי בעצם יש לעצור את פורעי החוק האלו אחד אחד ולדון אותם למאסר על המצאות בשטח בניגוד לפקודות האלוף?

אלוף הפיקוד, כמו בעבר, יכול לחתום על צו שמורה על סגירת האיזור לאזרחים, מה שיהפוך את המתנחלים לפורעי חוק רבתי ויאפשר את הכנסתם לכלא. אם כן, מדוע מדינת ישראל לא עושה זאת? האם יש קשר שתיקה קדוש בין המתנחלים לבין מערכת אכיפת החוק שדורשת את אור השמש המחטא כל כך בדמות בג"צ כדי לפנות את המאחזים?

באיור המצוי בתפיסה לוחמתית יש מאחזים בלתי חוקיים שצצים מיום ליום. כנראה שדרור אטקס משלום עכשיו הוא היחיד שגם יודע היכן נמצאים מאחזים אלו וגם בעל הכישורים לפנות אותם. אני עוד זוכר את הלילה בו שלום עכשיו פינו מכולה מהאחזות בלתי חוקית (או שהמכולה היתה ההאחזות). קיבלתי טלפון באחת בלילה כשהמכולה הגיעה לתל-אביב ונקראתי לבוא עם חברים להפגין מול הקריה. לא היה לי ממש כח לצאת מהמיטה באותו לילה, אבל כנראה שזה היה רגע היסטורי.

אחרי אותו לילה צה"ל היה חייב להראות שהוא באמת הריבון ויכול לאכוף את החוק. אולי הגיע הזמן שהוא יעשה כן.

בעניין אחר לגמרי ובאותו עניין:



יש עם מי לדבר – עכשיו חייבים להקשיב
כנס לקראת פסגת הליגה הערבית בריאד

יום שלישי, 27 במרץ 19:00
מלון ויטל, מרכז ויצמן – תל אביב

18:40 – 19:10 התכנסות וכיבוד קל.
19:10 פתיחה – שרון דולב מהתנועה הישראלית לשלום אזורי.
19:15 נואמים:
פרופ' גליה גולן – מראשי שלום עכשיו ומחברת הספר על יוזמות השלום ובתוכן יוזמת הליגה הערבית.
מר מוסי רז – מנהל עסקי – רדיו 'כל השלום' וחבר כנסת לשעבר.
מר ואליד סאלם – מנהל מרכז פנורמה וממחברי המסמך הישראלי-פלסטיני לתמיכה ביוזמת הליגה הערבית.
פרופ' אלי פודה – ראש המחלקה ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית.
20:30 סיכום וברכות – מר יורן בוהם – ראש קרן היינריך בל בישראל.

במקום יחולק חומר הסברה בנוגע ליוזמת הליגה הערבית ובנוגע למטרות התנועה הישראלית לשלום אזורי
אנא אשרו השתתפותכם
www.rpm.org.il

6 thoughts on “פינוי עם כוכבית

  1. השאלה החשובה ששאלת ושציפיתי לשווא לתשובה עליה היא מה אני עושה. לא חוכמה להגיד מה שר הביטחון צריך לעשות או מה אלוף הפיקוד צריך לעשות.

    לחתום על עצומה – חתמתי
    ללכת להפגין – אין לי זמן ואם היה, זה היה עוזר?

  2. תזכיר לי למה היכן שאתה גר (וואת אבר יו ליב אין פלסטינה)
    זה לא התנחלות?
    לפני 1948 הכל היה התנחלות בעיניים ערביות ובעיני חלק גדול מהעולם אם לא רובו הכל זו התנחלות אחת גדולה שבעזרת הוגי דעות כמוך הם מיחלים לפינויה.
    באיזה לגיטמציה כבודו נמצא כאן?
    גם האישרור היחיד העולמי למציאות שלנו כאן הוא מתכנית החלוקה 1947 שאיך לומר "קצת" הרחבנו אותה מאז אז במטוטא התפנה ולך.

  3. יוזף,
    קודם כל, תודה על המחמאה, אבל אני עדיין משולל האקרדטציה האמיתית כדי להיות "הוגה דעות", אולי עוד שנתיים-שלוש. שנית, אני כן מאמין שיש הצדקה למדינת ישראל, ואני מקווה שתבין שיש הבדל בין כיבוש של שטח לכיבוש של עם.

  4. מזתומרת? הרי כל המליון בחזקת משהו פלסטינים שטוענים לזכות השיבה ונמצאים בארצות ערב או במחנות מה הם אם לא כיבוש עם? מדוע לא לתקן את העוול ההסטורי הזה ולת להם לשוב לכל היושים שמהם גורשו?
    וערביי ישראל מה מבדיל אותם מערביי פלסטין? הם נשארו פה ואחיהם שם כמה זמן יקח לדעתך עד שהם יצטרפו מעשית לאחיהם בשטחים?
    ואני באמת שואל מה ההבדל בין תל אביב לחומש 48? 67? 95?
    מה ההבדל?
    תבין שתהליך הרגרסיה שהחל בהתנתקות ויש אומרים בהסכם אוסלו לא יעצר היכן שאתה חושב הוא יגיע עד סף ביתך.

  5. יוזף
    כיבוש של עם הוא הפעלה של כח על מנת להשאיר את האנשים במצב שמשולל זכויות (שהרי לא זכותו של המתנחל בחברון זהה לזכותו של הפלשתינאי בחברון). בניגוד לפלשתינאי בחברון, לאזרח ישראלי יש את אותן זכויות ללא כל קשר ל'גזע' או 'דת', ולכן אין 'כיבוש' של אזרחים, אלא רק של שטח. (אני לא אומר שזה לגיטימי, אבל זה שונה).

    מה ההבדל בין תל-אביב לחומש? בתל-אביב יכול לגור אדם ערבי בלי שום בעיה, ולהיות בעל אותם זכויות כמו שכניו היהודים. בחומש אין פלשתינאים מהכפרים ליד, אלא מדיניות של אפרטהיד ושליטה בכח.

Comments are closed.