בלוז לפקידי האוצר

0.
דומה שהאוכלוסיה המושמצת ביותר לאחרונה במדינה, שגם מיוחסים לה כוחות עליונים (ואליונים) היא פקידי האוצר. דומה שלמדינה שלא מעוניינת לסייע באמת לאזרחיה יש שָׂעִיר לַעֲזָאזֵל משלה שיכול לבצע את הפעילויות תוך שהמדינה נכנסת איתו לויכוחים מיותרים לצרכי תקשורת בלבד (תודה, אורן שרגר). כעת, לאחר שאותם "פקידים" מנעו מניצולי השואה את הפיצויים המגיעים להם ב2005, ושבו למנוע גם ב2007 וכעת הם מונעים מהם קבלת אחוזי נכות והכל מתוך אמונה בטובת אותה מדינה עלומה שאנו (ככל הנראה) לא מהווים חלק ממנה, שאחרת האינטרסים שלנו היו זהים לאינטרסים של אלו שמגנים על הקופה הציבורית.

הבוקר, כך מדווח אתר 'הארץ', פקידי האוצר הגיעו לחוצפה חדשה כאשר דרשו מבעלי עסקים בצפון להשיב כספים ששולמו להם בגין המלחמה לאחר שטענו כי הנזקים לא נגרמו לעסקים בגלל המלחמה בלבד.

1.
לפקידות יש שני תפקידים במדינה דמוקרטית: הראשון הוא לבצע את הוראות הדרג הפוליטי שקובע את העמדה האידיאולוגית (כלומר, לפקידים לא יכולה להיות העדפה אידיאולוגית אלא אלו אמורים לבצע פקודות, וכלכלה לכשעצמה עשויה להיות אידיאולוגיה ולא מדע). התפקיד השני הוא לאפשר לדרג הפוליטי-הנבחר, שחסר הבנה בכל מה שקשור לביצוע, לקבל חוות דעת אובייקטיבית לגבי השלכות ההחלטות ולקבל את המידע המלא כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר.

2.
'נערי האוצר' ו'פקידי האוצר' כבר מזמן לא עושים כך. הם רואים עצמם כבעלי תפקיד שלישי: הם מונעים העברת כספים לגורמים שלהערכתם אינם נחוצים (ומנסחים, לדוגמא, לעכב החלטות ממשלה). השאלה היא לא רק מה רוצים פקידי האוצר, אלא מה היה קורה אם מקביליהם בדרגים מקצועיים אחרים היו עושים כן.

3.
את השאלה הזו העלתי אמש בשיחה עם חבר, כשטענתי שהפיכה צבאית אפשרית בישראל באותה מידה, ושאין הבדל בין התנהגות פקידי האוצר לבין הפיכה צבאית. דמיינו מצב שצבא הגנה לישראל מעוניין בתוספת תקציב של מיליארד ש"ח למשכורות ושפקידי האוצר מסרבים (הניחו נא שהממשלה אדישה). אותו צבא מחליט לשבות על ידי כל הגורמים המוסמכים לו, בדיוק כמו ששובתים ברשות המסים ולא גובים כספים או שובתים בצפון כדי לוודא שיתקבלו הטבות כלכליות. מה קורה כשהצבא שובת? כמובן, הדבר אסור על פי חוק, אבל צפצוף על החוק הוא רק אחד מהמאפיינים של הפיכה (או של שביתה, שהיא שבירה של כללי המשחק).

4.
האם צבא הגנה לישראל יכול ליישם את האינטרסים הכלכליים, לשבות ולהביא להפיכה צבאית? אני לא רוצה לדעת מה יקרה כשהצבא יחליט שהתקציבים שמוקצים לו אינם מספקים והוא מחליט שהוא מפסיק אימונים עד להודעה חדשה: האם זה יהיה איום ממשי על מדינת ישראל או סימן שהדמוקרטיה כנראה לא עובדת.

3 thoughts on “בלוז לפקידי האוצר

  1. אמת ויציב.

    הבעיה היא ששרי האוצר לדורותיהם מאפשרים לפקידים להמשיך בהתנהגות הלא-דמוקרטית הזו ולא שולחים אותם לעזאזל באמת.

Comments are closed.