מתי תעמולה, או מדוע לא ללכת ולדווח על חשבון הפייסבוק של ביבי כלא חוקי?

כמו פרסומת לחברת חשמל, שכמונופול בישראל לא מותירה לנו הרבה ברירה אלא להשאר איתה, תמוה מדוע מדינת ישראל החליטה לצאת במסע פרסום במדיה החברתית והאם רכישת שטחי המדיה האלו הם חלק מהתעמולה של ראש הממשלה, או שהם מיועדים לשמור על האינטרסים המדינתיים.

רק לצורך ההסבר, צריך להבדיל בין בנימין נתניהו, ראש ממשלתנו הנערץ, בכובעו כראש הממשלה ובין בנימין נתניהו, הפוליטיקאי שעשוי להתמודד בבחירות. כראש ממשלה, נתניהו באמת צריך להרים מערך דוברות והסברה, חשבון טוויטר ופייסבוק; אבל, כיוון שמדובר ברכוש ציבור אשר מנוהל על ידי הקופה הציבורית, לנתניהו אסור להשתמש בכל אלה על מנת לקדם את טובתו הפוליטית ובחירתו מחדש, ולכן עליו לשמור על ארשת של ממלכתיות. לכן, כמובן, נתניהו מחזיק גם חשבון טוויטר פרטי וחשבון פייסבוק פרטי וחס ושלום שיזלגו תכנים אחד לשני.

כלומר, אם, לצורך העניין, אותו אדם שמקבל כסף מהקופה הציבורית, של כולנו, יפעל לצורך קידום האינטרסים של נתניהו בתוך מפלגתו, הליכוד, הרי שהוא בבעיה. סעיף 28כה3 לחוק המפלגות קובע כי תהא זו עבירה פלילית לעשות "שימוש בנכסים שהועמדו על ידי המדינה לרשותו של שר, סגן שר או חבר הכנסת, או שהועמדו על ידי הרשות המקומית לרשותו של ראש הרשות" לצרכי בחירות (וכך גם חוק הבחירות (דרכי תעמולה) אוסר על שימוש בכספי ציבור לתעמולת בחירות); כלומר, אם יתגלה שחס וחלילה, אותם כספים שהושקעו כעת ברשתות החברתיות יועדו לצורך תעמולה, הרי שהשימוש יהיה פסול.

אבל מדוע לרוץ כל כך מהר? הקמפיין יציג "מודעות ממומנות המקדמות תוכני הסברה מדיניים, ביטחוניים וכלליים"; כלומר, הם לא ידאגו לבחירה של ראש הממשלה, אלא רק יסבירו מדוע הוא צודק. כן, יש משהו בעייתי בכך שראש הממשלה הוא שמפרסם ברשתות חברתיות; לא מדובר על קמפיין תיירות לישראל, לא מדובר על יוזמת שלום ישראלית או משהו כזה, אלא מדובר על תעמולה נטו למען אזרחי ישראל. קשה לי לראות איך היא לא באה להאדיר את ראש הממשלה. כמי שמשלם, בסופו של דבר, על שירותי הפרסום האלה, קשה לי להבין כיצד בדיוק המדינה מצדיקה אותם, אבל יותר כואב לי שהכסף שלי נועד כדי לעזור לנתניהו לשמור על הכסא שלו.

האם לדוגמא הפרסום הבא בעמוד הרשמי של ראש ממשלת ישראל הוא תעמולה או לא? החשבון מפרסם, בגוף ראשון, "הדלקתי הערב נר ראשון של חנוכה עם חיילי וחיילות חטמ"ר אפרים, ואמרתי להם שלא נוכל לקבל פגיעה בחיילי צה"ל, בשוטרי מג"ב, בערבים, ביהודים ובמסגדים. אפילו כתם קטן מכתים את החולצה הלבנה ביותר. יש כאן הכתמה של הדמוקרטיה הישראלית המתבססת על שמירת חוק, אך גם של ציבור מתיישבים גדול שלא תומך בעוולות אלה ושמחתי לראות שראשיו יצאו כנגדן" ולאחריו תמונתו של נתניהו עם חיילים.

כן, זו תעמולה, וכן אתם משלמים עליה.

אם ראש הממשלה, שרים, חברי כנסת או נבחרי ציבור אחרים רוצים חשבונות במדיה חברתית הדבר נהדר. אבל זה פשוט לא צריך להעשות מהכספים שלנו. להבדיל מחשבונות נחוצים לגמרי למוסדות מדינה על מנת לפרסם ידיעות וחדשות, לטפוח על האגו של פוליטיקאים יש לעשות מכספם שלהם ומכספי תורמים עשירים. עד שלא תעשו זאת, וובכן, אנחנו נצטרך לעשות משהו בנידון, אולי פשוט להחליף אתכם.

אם הייתי ציני יותר הייתי מציע ללכת לעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה ולדווח עליו כתוכן שאינו חוקי, בהתחשב בכך שהוא משתמש בכספי ציבור למטרות תעמולה.

5 thoughts on “מתי תעמולה, או מדוע לא ללכת ולדווח על חשבון הפייסבוק של ביבי כלא חוקי?

  1. המממ… נראה לי שאיכשהו התבלבלת בכותרת שלך: "מדוע לא ללכת ולדווח על חשבון הפייסבוק של ביבי כלא חוקי?" – נשמע לי יותר כמו למה כן צריך לעשות את זה.

    ואין פה שום ציניות.
    האיש משתמש בכספי משלמי המיסים לצרכיו הפרטיים (לא שזה חדש, כן?). האם אין דבר פשוט מזה? אני חושב שלדווח כתוכן לא חוקי חשוב במקרה כזה – אף על פי שאני בספק אם יסירו את החשבון שלו. ביבי מתהלך באיזור אפור וציני להחריד. השאלה היא איך מפסיקים את זה.

  2. אם רוה"מ היה מהשמאל, גם אז היית מפרסם כתבה כזו?

Comments are closed.