הישרדות היא השאול מופז החדש.

0.
שאלה מאוד מעניינת וארוכה במשפט היא האם ניתן להטיל זכויות יוצרים על פורמאט טלויזיוני. העניין הוא מאוד פשוט: זכויות יוצרים ניתנות על דרך ביטוי של רעיון, אבל לא על הרעיון עצמו (ראו סעיף 5 לחוק זכויות יוצרים); כך שבעצם כל אחד יכול לכתוב ספר על ילד שהולך לבית ספר לקוסמים, וכל אחד יכול לכתוב סדרה על משפחה לא מתפקדת עם אב לא יוצלח שנתלה בעבר שלו. אולם, זכויות היוצרים אינן מגינות על הרעיון, אבל הן כן מגינות על אלמנטים אחרים. לכן, לא אחת, חברות הפקה מוכנים לשלם הון קטן על אימוץ של פורמאט טלויזיוני (לדוגמא) והכל כדי להמנע מלהוציא את אותו הכסף על עורכי דין.

1.
על הנושא כתבו לא מעט כתיבה משפטית, שאם היא מעניינת מישהו הוא מוזמן לקרוא: Jerry Dohnal, TV Formats: Still The Weakest Link?, Daniel Dohery, Can The Format Of A TV Programme Attract Copyright Protection; ואפילו בית משפט בריטי פסק בנושא כי במקרים מסוימים ניתן לקבוע כי על פורמט של שעשועון טלויזיוני ניתן להטיל זכויות יוצרים (Meakin v British Broadcasting Corporation & Ors [2010] EWHC 2065 (Ch) (27 July 2010) )). אבל בסופו של דבר, והעניין פחות רלוונטי כאן, הנושא של זכויות על פורמאט טלויזיוני נותרו מעט עמומות ובסימן שאלה משפטי. לדוגמא, לפני כשנתיים, פסק בית משפט בישראל כי העתקה של עלילה בצורה כללית, בלי העתקה של אלמנטים, אינה בהכרח הפרת זכויות יוצרים. באותו המקרה, ת"א 45232/05 קראוס נ' ישראל 10 בע"מ, תבעה סופרת את ערוץ 10 על כך שזה העתיק את עלילת הספר שכתבה. שם, בית המשפט פסק שלמרות שהועתקו מספר אלמנטים מהספר ואפילו סיפורים קטנים, לא מדובר על הפרה אמיתית. בית המשפט פסק כי צריך דמיון ממשי בין היצירות בשביל להראות העתקה.

2.
כלומר, לצורך הדיון, ההנחה היא כי פורמאט טלויזיוני מכיל זכויות מאוד מוגבלות: כמו שכל תחנת טלויזיה יכולה להעלות תכנית בישול בה שף מפורסם מסביר לאנשים כיצד לבשל, כל תחנת טלויזיה יכולה להעלות תכנית בה נסגרים אנשים במקום מסוים ומצולמים 24 שעות ביממה, וכל תחנת טלויזיה יכולה להעלות מהדורת חדשות יומית. הסיבה שערוצי טלויזיה משלמים הון קטן עבור הזכויות בפורמאט בנויה על שני יסודות: הראשונה היא עבור שימוש בשם המסחרי (כלומר, כל אחד יכול להעלות תכנית שבה אנשים מצולמים על אי בודד, לא כל אחד יכול לקרוא לה הישרדות), והשניה היא החשש מלנהל הליך (אף הליך סרק) שיעלה מיליוני שקלים.

3.
אותו כבוד בין גנבים, ככל הנראה, נשבר אמש. אמש דווח כי חברת התקשורת רשת שילמה הון קטן על מנת לרכוש את הזכויות בתכנית "הישרדות" מחברת ההפקה הבריטית על מנת שזו תסיר אותה גם מערוץ 10. כלומר, אם עד עכשיו המדיניות של חברת רשת היתה להעלות פורמאטים דומים מול מתחריה (לדוגמא, The Voice מול "כוכב נולד"), עולה שאלה מעניינת: מדוע לעזאזל לא בחרה רשת להעלות תכנית עם רעיון זהה ולעמוד מול ערוץ 10 בצורה הוגנת. כלומר, מדוע להשקיע מיליונים רק בשם "הישרדות" כאן אין כל בעיה שרשת תעלה פורמאט זהה?

4.
מנגד, לא צריך לחשוב על זה ככה: לא מזמן, עיתונאי חרוץ בשם מיקי רוזנטל הגיש בערוץ 8 תכנית בשם בולדוג. לאחר מספר שנים, כשרצה רוזנטל להתקדם עם הרייטינג, עבר לערוץ 2 ושם נטל על עצמו את השם "בולדוזר"הביקורת של מחליפו, גיא מרוז, על כך); מיותר לציין שהדבר לא פגע ברייטינג של רוזנטל. רפי גינת עשה אותו דבר כאשר ענייני זכויות יוצרים מנעו ממנו להשתמש בשם "כלבוטק" בעת שעבר מהערוץ הראשון לערוץ 2. כך יכול גם ערוץ 10 לעשות.

5.
ערוץ 10 יהיה חשוף להרבה פחות סיכונים משפטיים אם הוא, נניח, יעלה מחר בבוקר תכנית בשם "אבודים בים" בו מספר ידוענים עומדים על אי בודד ומנסים להתחרות על מי יוגדר כאיש עם יכולות השטח הטובות ביותר. הוא גם היה הופך את "הישרדות" של רשת למיותרת: היו לועגים למעבר הזה בדיוק כשם שלעגו לשאול מופז שאמר שבית לא עוזבים. כמו את שאול מופז, גם את השם הגנרי "הישרדות" אפשר תמיד להחליף; השאלה היא למה לעשות את זה?

One thought on “הישרדות היא השאול מופז החדש.

  1. קלינגר, ברגע ש"אבודים בים" היתה עולה, ערוץ 10 היה חוטף תביעה מ-castaway שאולי היתה בסופו של דבר מתבררת כחסרת שיניים, אבל בינתיים היתה מעסיקה עשרות עורכי דין של שני הצדדים, אולי מעכבת את העלייה למסך בכמה חודשים ולך תדע מה עוד. נראה לי שאין להם את הביצים, או הכסף, לעשות את זה.

    ואגב "רשת", "קשת" עשתה לה בית ספר עם "בית ספר למוסיקה" ש"שאל" אספקטים מתוך הפורמט של "דה ווייס" עוד לפני ש"דה ווייס" עלתה לאוויר.

Comments are closed.