מוסר זה יקר: על פרשיית NSO, גלידה ועוד

בשבוע האחרון, הרבה בגלל פרויקט פגסוס שחשף חשדות על כך שהטכנולוגיה של חברת NSO הישראלית היתה בשימוש למעקב אחר עיתונאים ופעילי זכויות אדם, עולה שאלה רצינית לגבי המוסריות של המגזר. זו לא שאלה טריוויאלית, שכן ישראל ידועה לשמצה לא רק בסייבר ההתקפי שלה, אלא גם במגזרים אחרים שקראו לעצמם "הייטק" כדי להלבין פעילויות אחרות: "פינטק" היא מילה מכובסת להימורים באופציות בינאריות או פורקס, "גיימינג" היא מילה מכובסת לקזינו, "וידאו" היא מילה מכובסת לפורנוגרפיה, ו"אדטק" היא מילה מכובסת לפגיעה מתמשכת בפרטיות שמבוססת על פרסומות פולשניות. כל אלו, ביחד עם "סייבר התקפי", שהוא הרבה פעמים ריגול ובילוש, מהווים חלק משמעותי מהמגזר. אנשים שיגידו לעצמם "אנחנו בסך הכל מביאים כסף הביתה".

בני סלע
לפעמים לטכנולוגיה יש שימוש חיובי, תזכרו.

אלו, מה לעשות, גם הסיבות שהשכר בתעשיית ההיי-טק המקומית עולה ועולה, והעליה הזו גוררת ביקורת מצד האנשים שמשלמים אותו: מנכ"ל  חברה המסייעת למעקב המוני בשטחים הכבושים, יצא נגד השכר המוגזם בהיי-טק הישראלי. אבל למה השכר כל כך מוגזם? כדי לפצות על שני דברים: המצפון והאופק התעסוקתי. מצפון, כי כשאתה עובד כל היום בלנצל אנשים ולגרום להם לאבד את כספיהם (תעשיית ה"פינטק"), או כאשר אתה חלק משרשרת של ניצול בני אדם למטרות מין (תעשיית הפורנוגרפיה), אתה צריך לקבל מספיק כסף כדי לשלם על האקונומיקה שתתקלח בה כל היום. כשאתה הבעלים, אתה מלבין את הזהות שלך דרך פילנתרופיה או עשיה "ציונית" כמו פיתוח השממה. כשאתה שכיר? אין לך הרבה אלא להתגאות במשכורת. וכשתרצה לעבור עבודה? אתה מוגבל לתעשיות האלו, כי יש סטיגמה למי שעבד במקומות הפחות מוסריים.

חלק מהבעיה היא שכל הטיעון הזה הופך מהר מאוד להיות פוליטי. וקשה מאוד לא להיות פוליטי כשצריך להסביר את זה. ישראל מעולה בפיתוח טכנולוגיות מעקב ונשק, והתעשיה הזו היא חלק מהקומפלקס שמזין את הכלכלה כאן: יש לנו חממה נהדרת בשטחים הכבושים: אנחנו מכשירים ילדים להאזין ולפתח טכנולוגיות מעקב ביחידות מסווגות, ואז אותם ילדים הולכים להקים סטארטאפ אחרי השחרור מהצבא. איפה הפיילוט לסטארטאפ הזה? על חמישה מיליון מדוכאים. באות חברות עם טכנולוגיה עילית ומילים מפוצצות: סיגינט, מאשין לרנינג, ביומטריה, ומתכננות טכנולוגיה. מטעמי ציונות הן לא מרוויחות על ממשלת ישראל ומוכרים את הכל במחירים מצחיקים. למה? כדי שעוד שנתיים יהיה להן פיילוט מוצלח: "בישראל מנענו כך וכך מקרי טרור".

ואז, כדי לקדם את תעשיית הטכנולוגיה, הממשלה שלנו לוחצת ידיים עם משטרים דכאניים ומקדמת את אותן חברות. זה חלק מהעניין: אלה אותם חברים של חברים מהיחידה, טובי הבנים, שלא יכול להיות שיש חטא מוסרי במעשיהם: הם באים למטרות טובות. וכל עוד הזכויות שנפגעות אינן של חלק מבני העם הנבחר? אפשר תמיד לדכא אותם.

בגלל זה כל התעשיה בישראל מופנית כלפי חוץ (וגם בגלל רגולציה, כמובן). חברות הפורקס והאופציות הבינאריות לא יפעלו על ישראלים כדי לא לעורר זעם מצד העם, כך גם אתרי ההימורים. הכל סגור לישראלים כדי לדאוג שכסף זר יכנס, אבל כסף ישראלי לא יאבד.

אז נכון: החיים שלנו מלאים בשכבות אבסטרקציה להרחיק מאיתנו את החסר המוסרי. אנחנו רוכשים מוצרים שמיוצרים בסין ועוצמים עיניים מהפרות זכויות האדם ההמוניות שם; אנחנו רוכשים שוקולד למרות שזה כרוך הרבה פעמים בעבודת ילדים, אנחנו רוכשים ביגוד למרות שיש סבירות שהוא מיוצר בתנאי עבדות, וחלקנו שותים מים מבוקבקים למרות שהדבר מזיק לקהילות שמהן המים נלקים. בכל צעד שאנו צועדים ביום-יום יש רכיב של התעלמות מהתנהלות לא מוסרית. השאלה היא האם אפשר וצריך לתת לזה לקרות?

הפתרון הוא כמובן שלא לחזור לגור במערות, לגדל גידולים אורגניים ולבטל את הכלכלה העולמית. הפתרון הוא תהליך איטי, ארוך, שמורכב מהתנהלות צרכנית נבונה ועידוד של משטרי זכויות אדם. נכון, יקר יותר לחיות חיים מוסריים. גם לבעלי אחוזות הטבק במאה ה-19 בארצות הברית היה טיעון שמחירי הסיגריות יעלו אם הם יצטרכו לשלם. ועדיין, למרות הדיון הענף על שכר המינימום בארצות הברית כרגע, העליה בשכר המינימום לא תביא לזינוק מטאורי במחירי המזון המהיר אלא לעליה מתונה. כך גם ביתר המקרים.

דוגמא נהדרת, אגב, היא ההחלטה של בן&גרי'ס אתמול להחרים את ההתנחלויות. יצרנית הגלידה דורשת מהזכיין המקומי לא למכור בשטחים, וזו החלטה מודעת: הרי, כמו שנדב פרץ-וייסוידובסקי אמר, אם הגלידה לא תמכר במקרר בגילה זה יגרום לתושבים שמתגוררים מעבר לקו הירוק בשכונות ה"איכות" לחשוב שוב אם זה המחיר המוסרי שלהם. זה לא ישכנע את המתנחלים הכבדים, אבל זה כן יטה את דעת הקהל. הרבה שינויים קטנים יכולים להביא למהפכה מהר יותר מאשר אם נמתין להפיכה מלאה.

כך גם עם הטכנולוגיות האלו. נכון, אי אפשר לעצור אותן לגמרי. הן מספקות חלק משמעותי מדי בקופה הישראלית ודואגות ליותר מדי פרנסה. אבל אפשר לדאוג לצמצם את הטינופת שהן מביאות על עצמן ומשליכות על ישראל. אפשר להכחיד אותן בתוך מספר קטן של שנים, אפשר גם לדאוג שהן יעברו לתחום נקי יותר.

5 thoughts on “מוסר זה יקר: על פרשיית NSO, גלידה ועוד

  1. מאמר שגוי לטעמי.
    הפכת את כל תעשיית ההייטק לבלתי מוסרית בזמן ש"קיימים" אחוזים נמוכים לא מוסריים, כמו בכל תחום ואף פחות.

  2. יורם,
    אדרבה, יהונתן בפירוש מדבר על תחומים מסוימים (רק מציין בצער שזה חלק לא קטן מהתעשייה, ואת זה אפשר לחשב), ואפילו טוען ששאר התעשייה לא ששה לקבל עובדים שעבדו בתחומים האלה

  3. פוסט חשוב.

    הדיון בדבר כזה, די סבוך. חשוב רק בשביל ההגינות, לתאר הצד השני. זה המוכר. התגובה של שר הביטחון, ראשי החברה וכו….

    אז למשל, נצטט:

    "Our technologies are being used every day to break up pedophilia rings, sex and drug-trafficking rings, locate missing and kidnapped children, locate survivors trapped under collapsed buildings, and protect airspace against disruptive penetration by dangerous drones," the company said.

    The Defence Ministry said in its own statement that Israel approves the export of cyber products "exclusively to governmental entities, for lawful use, and only for the purpose of preventing and investigating crime and counter terrorism."

    "In cases where exported items are used in violation of export licenses or end use certificates, appropriate measures are taken," the ministry said, without elaborating.

    בתמצית:

    הטכנולוגיה שלנו, משומשת יום ביומו, לפצח רשתות של פדופילים, של סחר בבני אדם וסמים, לאתר נעדרים וחטופים, לאתר אנשים לכודים במבנים שקרסו, להגן מפני חדירה לא חוקית וזדונית של מזלטי"ם מסוכנים על פי החברה.

    שר הביטחון גורס, שהיצוא מאושר רק למטרות חוקיות, רק למניעת טרור ופשיעה. במקרה של חריגה מכך, צעדים ננקטים.

    עד כאן בתמצית.

    חשוב רק לציין גם, הקשר לטיפוח תפיסות אנטישמיות. טכנולוגיות כאלו, מטפחות את הסנטימנט האנטישמי בעולם. האנטישמיות האולטרא מודרנית, מקשרת בין המשטר הציוני, יהודים, וקונספירציות גלובליות. למשל, שהיהודים אחראים לקורונה. אחראים לבעיית הפליטים בעולם בעקבות אביב העמים הערבי. שולטים כמובן בגבעת הקפיטול. שולטים בתקשורת ובפיננסים וכדומה, בעולם כולו. תורם לכך. מדכאים עממים, על ידי מעקב המוני, כפי שהם מדכאים הפלסטינאים ככובשים.

    כאן:

    https://news.yahoo.com/liberals-israeli-government-discuss-nso-132803282.html

    תודה

  4. האם זה אומר שזה גם יהיה נכון לעשות חרם צרכני על עורכי דין של פושעי מין ורוצחים?

Comments are closed.