לידיעת הגולש המתמיד אריאל אטיאס

יש לי פתרון נהדר לדרישה שלך לאפשר לחרדים גם לגלוש באינטרנט (כאן). ולא, הוא דווקא לא מבוסס על פתיחה על האינטרנט לכל המגזר, למרות שהייתי מעדיף אם הדבר היה מתרחש.

הרעיון מבוסס על פתרון שונה מאשר מה שהוצע ב"עקיפה או אכיפה של חוק" שהוא היברידי ומבוסס על הפתרון של לסיג ועל הרעיון של אכיפה עצמאית, באמצעות הרעיון הזה של ניהול מערכת סינון תכנים אפקטיבית נוכל להכניס את המגזר החרדי לאינטרנט. כמובן שישנן לא מעט בעיות, בין היתר בגלל שגם אם נחסום את כל האתרים למעט אלו שנאשר, עדיין לא נוכל לסנן תכנים של דואר אלקטרוני (ולכן השאלה האם לחסום דואר אלקטרוני בכלל?) וכן מסרים מידיים (ולכן אולי ראוי לבטלם כליל למגזר החרדי).

באמצעות אלגוריתמים מתמטיים פשוטים ניתן לזהות אחוזי חשיפה של עור בתמונה ולזהות תמונות חשופות (בדרך כלל) על מנת לחסום כל תמונה חשודה ולאשרה רק באמצעות מפתח מנהל. לאחר שזיהינו את התמונות החשודות, אפשר לעמוד על כך שתמונות אלו לא יטענו גם אם הן נשלחות בדואר אלקטרוני.

במקביל, לבעלי הבית ינתנו מפתחות שונים לאותנטיקציה שמכילים הן את גילם והן את הזרם אליו הם משתייכים – שלפיו נקבעת רמת חשיפה (וחסימה) ברשת. הזרם הדתי-לאומי לדוגמא יאפשר למאמניו לגלוש לבלוגים וגם לכתוב בבלוגים, הזרם החרדי לעומת זאת יסגור חלק מפלטפורמות הבלוגים וכנראה גם לא יאפשר לכתוב בלוגים. באמצעות אותו מפתח יוכלו ההורים גם לפתוח אתר לילדיהם אם צריך אותו לנסיבות לימודיות (בזרמים שבכלל יאפשרו להורים להסיר את כלל החסימות).

כמובן שכל הפלטפורמה תאלץ להעסיק "גוים" שיבחנו את התעבורה ברשת על מנת לבדוק אילו אתרים (חדשים) להוסיף לwhitelist (לזרמים שעובדים על רשימה כזו) ואילו אתרים חדשים לחסום (לזרמים שמבוססים על רשימה שחורה). אותם מפעילי מערכת יוכלו לווסת את הצינורות של האינטרנט כך שכל הגולשים אמנם ירגישו כמו בסין, אבל יוכלו לעבוד כמו בישראל.

על ידי פתיחת תכניות כאלו בספקיות האינטרנט, של 'צנזורה לייט' ובחירת מסלולי צנזורה, כשצנזורה היא (כמובן) יכולת לגבות כסף בעבור סינון תכנים, יכולות ספקיות האינטרנט לשאול את ההורים (הבגירים שמחליטים על התכנים שילדיהם קוראים) מה המסלול הראוי לילדים שלהם, לא לפגוע בהורים החילוניים ובכלל באלו שמעוניינים לשמור על הדמוקרטיה ועל חופש הביטוי, ובאותה המידה אפשר למנוע את הפגיעה בחירויות הפרט שנדרשות על ידי זיהוי ביומטרי בחקיקה המיותרת של ש"ס.

3 thoughts on “לידיעת הגולש המתמיד אריאל אטיאס

  1. או שיש לך חוש הומור סארקאסטי במיוחד, או שממש לא הבנתי מה אתה אומר.

  2. (א) יש לי חוש הומור סרקסטי
    (ב) הסברתי לשר התקשורת היקר שלנו שכדי לאפשר לחרדים לגלוש לא צריך לצנזר לכולם, אלא אפשר לפתוח מסלולי גלישה לחרדים שאותם ניתן יהיה לצנזר באמצעים פוגעניים ככל שירצו, למרות שדווקא האמצעים הפוגעים פחות יכולים לצנזר יותר טוב.
    (ג) זה לא קל.

Comments are closed.