חייכו, שרי גבעתי מלקקת קצפת

לפעמים, השוק הוא כל מה שצריך כדי באמת להגן על עתיד ילדינו. חברת אינטרנט זהב, אחת משלוש ספקיות האינטרנט בארץ, מציעה ללקוחותיה ללא תשלום (ככל הנראה, העניין לא נבדק לעומק) אינטרנט מצונזר\מסונן לפי בחירת הלקוח. לפי המודעה, כל לקוח יכול לבחור את רמת הסינון שלו*.

המבצע הזה משמיט את טענתם של אריאל אטיאס ואמנון כהן שהורים לא יודעים ולא יכולים לדאוג לילדים בלי עזרה. כוחות השוק הראו שניתן באמת למצוא ספקית אחת שתגלגל על עצמה את עלויות הצנזורה באינטרנט ולא תחייב אף אחד לצנזר, אלא תתן לכל לקוח לבחור אם הוא רוצה אינטרנט מצונזר או לא.

כשאני אומר "תגלגל על עצמה את עלויות הצנזורה" אני מתכוון גם לעלויות השיווק והפרסום של אמצעי הסינון. Smile-אינטרנט זהב היא לא שונה מכל ספקית אחרת. גם לה יש אינטרס כלכלי והיא מבינה שאם היא תהיה החברה הראשונה שתפתח את שירות הסינון שלה בחינם, היא תוכל לזכות בנתח שוק מבין אלו שמעוניינים באינטרנט מצונזר, תוך שהיא לא פוגעת בחירויות של אחרים (לבינתיים).

הבעיה עם צנזורה שמבוצעת על ידי כוחות השוק היא שכל עוד הצנזורה ניתנת לבחירה, והתוכן המקורי מגיע מראש לכל אזרח, אין בעיה. מצד שני, לפעמים הצנזורה הופכת לבלתי נמנעת ואפילו מגחיכה את כוחות השוק.

כך היה בפרסומת של רשת האופנה Grip שנדרשה לצנזר מודעות בכיכובה של שרי גבעתי בהן גבעתי מלקקת קצפת. לא רק שרגליה הארוכות של גבעתי צונזרו, אלא גם עיגול אדום הופיע היכן שפיה של גבעתי אמור להיות, כדי שלא יראו דוגמנית (חס וחלילה) מלקקת קצפת בעיר הקודש.**

האם אותה צנזורה שמופעלת על גריפ ראוי שתופעל על כולנו? כלומר הוצאת התמונה הזו מחוץ לצנזוס אומר לא מעט על השמרנות שאליה נקלעה החברה הישראלית. התמונה של גבעתי מכילה אמנם רמזים מיניים, אך אלו צריכים להיות מובנים אך ורק על ידי אלו שאכן מכירים בכך שמדובר ברמז מיני. אם לדוגמא תקחו את קטע הוידיאו הבא מתכנית הבוקר של וואלה, בו המגישה מלמדת איך מנקים פמוטים, לא תקבלו הקשר מיני אלא אם אתם באים מקבוצה באוכלוסיה בה ההקשרים המיניים האלו קיימים בכלל.

נותר רק לשאול האם באמת מדובר בתכנים שאינם ראויים לקטינים? כלומר, האם ילד בן 8 שיחשף לתכנים האלו בכלל לא יחשוב לעצמו "וואי, ממש בא לי קצפת עכשיו! אמא!!! אני רוצה קצפת!" ולאו דווקא יקבל את ההקשר המיני באותה תמונה. לכן, דווקא המגזר החרדי אולי מצטייר בתור זה שהוא מצניע את התופעות שקיימות אצלו. מבחינתו גילוי שיער יכול להיות רמיזה למתירנות מינית, ולכן דווקא התמונה הזו לא צריכה להיות מוצגת כלל.

גריפ, שמצטיירת בכלל בתור רשת נחמדה (וממש אהבתי את הקלות בה הגעתי עד המנכ"ל בשיחת טלפון אחת) לא לקחה את העניין ברצינות וכתבה במודעה עצמה "רק ככה עוברים צנזורה", תוך שהיא מפנה את הצופים במודעה לאתר האינטרנט שלה.


* ככל הנראה מדובר במבצע שלבטח כולל התחייבות כלשהיא, אני נאלצתי לעבור באינטרנט זהב דרישה לפרטים מזהים לפני שקיבלתי בכלל הצעת מחיר ראשונית. מה שאומר שככל הנראה החברה לא ממש מעוניינת לחשוף את מדיניות המחירים שלה. לאחר 5 דקות הצלחתי לקבל מחיר ללא התחייבות בטלפון, בסך של 39 ש"ח (או 35 ש"ח בהתחייבות לשנה) כששירות הסינון ניתן בתוספת של 9.90 ש"ח לחודש. סינון תכנים במסלול להתחייבות של שנה 35. כלומר סינון התכנים ניתן בחינם (בהנחה שאחרי מספר חודשים המחיר באמת לא עולה, כמו שלעיתים ספקיות נוטות לעשות)
** התמונה באדיבות רשת גריפ וברשות גיא נקש, מנכ"ל הרשת. אני מודה לו מאוד על הזכות להשתמש בתמונה. התמונה מוגנת בזכויות יוצרים ואין לעשות בה שימוש אלא ברשות מאת רשת גריפ.

7 thoughts on “חייכו, שרי גבעתי מלקקת קצפת

  1. יוסף, מעניין מה יש לך להגיד על פרופ' וייס מבר אילן. דבריו נכללים בגדר חופש הביטוי?

  2. ויש גם את זה

    עלות המערכת לסינון תכנים באינטרנט הסלולרי: כחצי מיליון דולר

    עלות ההשקעה במערכת לסינון תכנים פוגעניים באינטרנט הסלולרי נאמדת בחצי מיליון דולר בלבד. חברות הסלולר כבר יכלו להשלים את הקמת המערכת ולהפעילה, אך משרד התקשורת העדיף לצאת בתקנות משלו, ועל כן הקפיאו החברות את פעילותן בעניין.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=891109&contrassID=2&subContrassID=6&sbSubContrassID=0

  3. שלום חנן….
    במקרה נתקלתי בכתיבתך….ושמחתי לראות שגם אתה רואה את העיה הכואבת,
    אני מנהלת הקריאטיב של המודעה הזו…שנולדה ממצוקה נפשית/ עיצובית….
    אשמח אם תציץ בבלוג שלי..אודות אותו יום מסחרר
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=104852

Comments are closed.