ערוץ 2 צריך להבין שהמציאות היא לא תכנית ריאליטי

ירון עולמי, חבר מועצת עיריית הרצליה, נעצר השבוע על ידי המשטרה הצבאית לאחר שהתגלה כי חברת החדשות של ערוץ 2 סיפקה לו מצלמה על מנת לתעד את המתרחש בעזה. מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס, פנה כבר לשר הבטחון, אהוד ברק, וביקש לשחרר את עולמי בטענה שנעשה לעולמי עוול.

לקורא התמים, השאלה מי הצד הטוב ומי הצד הרע במשחק הזה היא לא קלה.האם זה הצבא, שמשתיק את העיתונות ומונע ממנה לדווח בצורה הוגנת מעזה או האם זה עולמי, שהפר את הוראות הצבא?

[כאן המקום לציין כי ירון עולמי, חבר האופוזיציה במועצת הרצליה, הוא בית"ריסט, שהתנגד לפינוי גוש קטיף וסירב באותה העת לשרת במילואים, עולמי כתב באתר השייך ל'מנהיגות יהודית' של משה פייגלין, והוא גם עובד, לדבריו לפחות, כאיש תקשורת.]

אם נעלה שוב את הטענות שהיו לי נגד התקשורת בעקבות [אי] שידור הראיון עם יגאל עמיר, כאשר באותו המקרה הערוצים המסחריים סייעו לעמיר להפר את הוראות שירות בתי הסהר והכין כתבה שנגועה כולה באי חוקיות. כאן התרחשה בדיוק אותה עוולה: הערוצים סיפקו לעולמי מצלמה על מנת שזה יפר את הוראות הצבא, ובהיותו חייל בשירות מילואים, נאמנותו לתפקידו תופקע והוא יהיה, בעצם, כתב של חברת החדשות.

אותם ערוצים שבתקופת המלחמה ביקשו לשמור על ארשת של ממלכתיות והיוו את פי הטבעת של צה"ל*, כעת מבקשים לעקוף את דובר צה"ל ואת הוראות הצנזורה, ולפגוע בנאמנות החיילים.

*פי הטבעת של צה"ל, למי שלא הבין, שומר על החרא בפנים ומוציא החוצה את החרא רק כשאף אחד לא רואה.

התקשורת המסחרית, שמונעת מאינטרסים כלכליים, כנראה לא מבדילה בין תכניות ריאליטי לבין המציאות עצמה. היא מבקשת לתת ללוחמי צה"ל מצלמות כדי לתעד את המלחמה ומבקשת לגזור אחר כך רייטינג מרשים. אם שיקולי חופש המידע והאמינות היו בראשה, היא היתה עושה שימוש אחר, מבקשת מצה"ל את האישורים הרלוונטים ולא עושה [בשנית] מהלכים לא חוקיים על מנת להשיג חומר בלעדי.

ואחר כך שואלים מדוע אני לא צופה בטלוויזיה?

3 thoughts on “ערוץ 2 צריך להבין שהמציאות היא לא תכנית ריאליטי

  1. בפעם הראשונה ששמעתי על הסיפור, סיננתי לעצמי "דו"צ האלה שוב משחקים בהאח הגדול של מדינת ישראל".
    אבל כשהסתבר שהצילומים, הם לא בדיוק צילומים של השטח – אלה "ריאיונות" שערך עולמי עם החיילים והמפקדים, השתנו קצת הדברים.
    יש הבדל בין לקחת מצלמה, לצלם מה קורה, לאשר מול דובר צה"ל\צנזורה (כמו שנטען שנעשה) ולשדר. זה משהו שהיה צריך להיעשות על ידי הכתבים אך דו"צ הדורסני שיחק בתקשורת כאילו היתה טוראי בטירונות.
    אבל כשלוחם, מתפנה לראיין את מפקדיו, שצריך גם לשאול איך הם לא שאלו ובכלל שיתפו פעולה עם מילאומניק שמצלם ומראיין – זה כבר חורג מזכות הביטוי של חייל, מילאומניק ואדם מהשורה.

  2. ירון עולמי הוא איש ציבור, לא הייתי ממהר לקבוע שהוא כל כך תמים ושאין בשידור הצילומים אינטרס לקידום אישי שלו.
    מעבר לכך, עולמי הוא אדם בוגר ואחראי למעשיו. לחיילי המילואים הבהירו פעמים רבות שאסור להם לצלם בזמן שירות המילואים, עולמי הפר את הפקודה הזאת בצורה גסה ביותר, שלא רק צילם אלא צילם לטובת ערוץ מסחרי. מדובר כאן במקרה הכי ברור של סירוב פקודה, אני לא רואה סיבה לאחם עליו.

  3. ירון עולמי הוא איש ציבור, לא הייתי ממהר לקבוע שהוא כל כך תמים ושאין בשידור הצילומים אינטרס לקידום אישי שלו.
    מעבר לכך, עולמי הוא אדם בוגר ואחראי למעשיו. לחיילי המילואים הבהירו פעמים רבות שאסור להם לצלם בזמן שירות המילואים, עולמי הפר את הפקודה הזאת בצורה גסה ביותר, שלא רק צילם אלא צילם לטובת ערוץ מסחרי. מדובר כאן במקרה הכי ברור של סירוב פקודה, אני לא רואה סיבה לרחם עליו.

Comments are closed.