שיטת השקשוקה 2: חסינות דיפלומטית

בלתי נמנע ששיטת השקשוקה תצטרך לעלות לרשת, במלואה, בלי פרסומות, בלי שום דבר. הסרט יעלה ויוצג ברשת, כשלצידו ניתן יהיה לרכוש מוצרים משלימים כמו חולצת "אני כבר צפיתי ב'שיטת השקשוקה', ואתה?", מארזי DVD, הורדה של הסרט בתשלום באיכות גבוהה, תרומה למפיקי הסרט ועוד. את מה שטרנט רזנור מNine Inch Nails הוכיח בעבר, שאפשר לעשות מיליונים ממכירות באינטרנט גם כשהמוצר ניתן בחינם, רוזנטל צריך ללמוד היום. (שיטת השקשוקה כמבחן לאינטרנט הישראלי, 30.08.2008)

לפני חצי שנה הערכתי כי הסרט "שיטת השקשוקה" יהיה חייב לעלות לאינטרנט בצורה כזו או אחרת; כנראה שמיקי רוזנטל לא הבין שמה שהולך באינטרנט בתשלומי מיקרו מגיע בחינם. הסרט זמין באתרי הורדות, באתרי שיתוף קבצים וכנראה גם ברשתות שיתוף הקבצים היותר שחורות. אולם, בחירתו של רוזנטל לנסות לעשות כסף גדול מהסרט ולמכור אותו באתר ב50 ש"ח, כנראה גרמה לו יותר נזק מתועלת.

גוטל בוטל, להקה ישראלית שצמאה לפרסום (וכנראה גם ראויה לו) לפרסום, החליטה לעשות את מה שרוזנטל היה חייב לעשות אך לא הצליח. יוזמה של הבמאי דניאל סיוון והמפיקים יריב מוזר, שי אברמוב ואריק ברנשטיין הביאה לכך ש סרט עלילתי ומוסיקלי בהשראת אופרת הרוק שלהם עלה לאתר אינטרנט ומאפשרת לצופים לשלם סכום סמלי במיוחד על מנת להנות מהצפיה. גוטל בוטל מבינים היום את מה שהיה צריך לעשות כבר ממזמן: הצרכנים רוצים תוכן זמין, מיידי ואיכותי. [הפסקה תוקנה לאחר מייל מנתי אורנן, חבר גוטל בוטל, שלימד אותי שלפעמים לפני שכותבים פוסט צריך לקרוא. תודה – י.ק]

מנגד, רוזנטל קיבל גם מהלומה מה'מתחרים' הטבעיים שלו, האחים עופר. האחים עופר, ככל הנראה, יזמו הפקה של סרט שמציגה את האמת שלהם בכל הנוגע לטענות שהעלה רוזנטל בסרטו. האחים עופר יוצאים, לפחות בסרטים ששוחררו, נגד ירון זליכה, שהיה החשב הכללי וכיכב בסרטו של רוזנטל, וטוענים שגרם למדינה (ולבז"ן) נזק במיליוני שקלים, טוענים כי רוזנטל לא נקט בסטנדרטים עיתונאים ראויים ופורשים נגדו לא מעט.

מצד אחד, פעולתם של האחים סקורסזה-עופר ראויה לציון, הם הבינו שתביעת לשון הרע נגד מפיקי הסרט אינה הדרך להפיץ את האמת שלהם בקרב הציבור. הם גם עשו 'אינטרנט כמו שצריך' כשהדליפו לYouTube קטעים מהסרט ונתנו אותו לצפיה בחינם (כאילו שחסר להם כסף או שהם ציפו להתעשר מההפקה של סרט תעמולה לזכותם); הבעיה היא שהאחים סקורסזה-עופר כשלו בכמה וכמה נקודות בהן הם מאימים את עופר בעצמם.

לו רוזנטל היה בעל 'כישורים' כשל האחים עופר, מזמן היה יכול לתבוע את מפיקי הסרט על הפרת זכויות יוצרים ודילול סימן מסחרי, כמו גם על לשון הרע בסרטם. בעוד שרוזנטל טרח להסתובב ולנסות להשיג התבטאות אחת מעידן עופר, סמי עופר או רמי כספי, האחים עופר אפילו לא טרחו לעשות זאת. הם הציפו את טענותיהם ולא נתנו את ההזדמנות לרוזנטל להגיב.

אבל העדר התגובה הוא בעיה מינימאלית; יש בעיה הרבה יותר חמורה כאשר מסתכלים על השימוש בדימויים של רוזנטל בסרט ושימוש בדמויותיו המקוריות מאוד. רוזנטל עשה עבודה משובחת של אנימציה, והאחים עופר מבלי להתחשב בכך, לקחו את אותה אנימציה ועשו ממנה הון בשירות סרטי התעמולה שלהם. במקביל, השימוש בLook and Feel הלקוחים מיצירתו של רוזנטל הם בעייתיים גם כן (וזאת מבלי לדון בהאם יש כאן פארודיה, סאטירה או העתקה, וראו רע"א 2687/92 גבע נ' וולט דיסני)

אולם מיקי רוזנטל לא יתבע את האחים עופר על סרטיהם המגוחכים; הוא בעיקר יצחק בצד ויראה שהנרטיב שלו צדק, שהוא באמצעות סרט אחד הצליח לגרור אותם לענות לו בסרט משלהם ולא בתגובה אצלו. הוא יוכל לקחת את הסרט תגובה שלהם ולחתוך אותו, פרט פרט ולחשוף משם את השקרים שלהם; כי אם הוא לא יחשוף את השקרים שלהם, מישהוא אחר יצטרך לעשות את זה.

8 thoughts on “שיטת השקשוקה 2: חסינות דיפלומטית

  1. אני גם חושב שהסרט צריך להיות באינטרנט בחינם או במודל אחר בשביל שיופץ טוב יותר. אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד.

    יותר קל להגיד "תשים אותו באינטרנט ואנשים יתרמו לפייפאל ויקנו חולצות", מאשר למצוא מודל כלכלי אמיתי ש*יכסה את ההוצאות* על הסרט, לפני שהוא "יעשה ממנו כסף גדול" כפי שהחלטת שזו המטרה שלו.

    להפיק סרט כזה, ולהפיק בכלל סרטים בארץ עולה מלא כסף (וגם צריך לאכול ולשלם שכר דירה בחודשים הארוכים שעוברים עד שהסרט מוכן). איש לא מבטיח שמכירת DVD ב-50 שקל והימנעות מהעלאת הסרט לרשת תכסה הוצאות, בדיוק כפי שאיש לא מבטיח שגם 100,000 גולשים נדיבים בפייפאל יביא למימון הזה.

    רוזנטל, עם כל החיבה אליו, הוא לא טרנט רזנור, ולא בהכרח יסחוף את ההמונים.

  2. אהוד,
    אני פשוט אומר שהייתי משלם 50 ש"ח, והייתי מעדיף לקבל את הסרט מיידית ולא בדואר בתוך עד 14 ימי עסקים, לא?

  3. בהחלט הייתי מעדיף לקבל אותו מידית. כמדומני אתה קיבלת אותו בהשאלה תוך מספר ימי עסקים ממני ומבלי לשלם :)

  4. אהוד – תקן אותי אם אני טועה, אבל הבעיה במיקרו-פיימנטס למוצרים בארץ היא שפשוט אין מספיק משתמשי פיי-פל בארץ שיכולים להביא לאיזשהי הכנסה משמעותית.

    ולגבי תביעות הדדיות – אני מניח שיש פה איזשהו מאזן אימה. האחים עופר לא יתבעו את רוזנטל כי הוא יגיד "אמת דיברתי" ויצא החוצה עוד רפש. רוזנטל לא יתבע את עופר מהסיבה המאוד פשוטה שזה יגרור תביעת נגד על משהו (כל משהו, עם סיכוי או בלי) מצד האחים עופר, שתגרום לרוזנטל לייחל במקרה הטוב לפשרה להסרת תביעות הדדיות.

  5. הבאת פה לינקים שדורשים הרשמה או תשלום
    הסרט קיים במינינובה ובאימיול – במקסימום מהירות בשניהם

Comments are closed.