קפה, והקולקטיב בוכה.

0.
קפה.

לא יצא לי לקום בשעה דו-ספרתית כבר הרבה זמן. נדמה שהשעון הביולוגי שלי קיבל תפנית משעשעת ואני קם באיזור השש וחצי כל בוקר; גם בשבת וגם בימים שבהם תכננתי את היום מאוחר יותר. גם השעות הקטנות של הלילה, השעות שבהן אני פרודקטיבי, לא ממש תופסות יותר. אני ער בהן, אבל אני לא ממש יכול לעבוד. אולי זה יסתדר בקרוב, אולי.

1.
אם יש דוגמא לאיוולת הנוכחית, הרי זו פרשת שבדיה-גייט. עיתון זניח בשבדיה הקדיש כתבה לעלילת דם קטנה בה נטען שחיילי צה"ל סוחרים באיברים של קרבנות פלשתינאים; ממשלת ישראל, בראשות בנימין נתניהו קראה לגינוי רשמי של הכתבה על ידי ממשלת שבדיה וכשזו סרבה לגנות בטענה כי בשבדיה יש "חופש ביטוי" ו"חופש עיתונות" החליטו נציגי הממשלה להתרעם נגד שבדיה וסנקציות כמו החרמת תוצרת שבדית והפגנות הפכו למשהו לגיטימי. בתגובה, מדינת ישראל הראתה לשבדיה מה זה "חופש עיתונות" ומנעה מעיתונאים שבדים את הזכות לתעודת עיתונאי. דני סימן, ראש לשכת העיתונות הממשלתית, אף אמר: "ייתכן שנצטרך לבדוק להם את סוג הדם, כדי לבדוק אם הם מתאימים לתרומות איברים".

2.
מכאן אפשר לראות את התפיסה הקולקטיביסטית של ישראל: כל השבדים הם עם אחד, הם ערבים זה לזה; אם עיתון אזוטרי כזה או אחר כתב משהו, כל שבדי שלא גינה אותו ראוי לחרם. אולם, כאשר בישראל מבוצעת עוולה כלשהיא בחסות חופש הביטוי או חופש העיתונות, הדבר אינו נתפס כך; די שמדינת ישראל אומרת "זה לא אנו" בכדי להסיר את האחריות. כאשר שר בממשלה קורא לחלק מאוכלוסיית המדינה "וירוס" הוא ננזף קלות, אך כששר בכיר יותר אמר בעבר כי יש לטרנספר חלק מאזרחי המדינה הוא זוכה לרוח גבית. ישראל של שנת 2009 היא צינית, אכזרית וצבועה. כאשר מרצה אחד,  ניב גורדון, קורא להציל את  ישראל מעצמה, אז נזכרת המדינה שהיא לא קולקטיב. ישראל לא תגנה  ביטוי של אדם נגד האחר, יהא הוא מדינה או עם, אלא רק ביטויי שנאה-תיקון עצמיים.

3.
ישראל אינה קולקטיב כשם ששבדיה אינה קולקטיב; העיתונות בישראל כותבת את דעתה, והתערבות לא ראויה של הממשלה בדבריה של העיתונות יכולה להסב נזק לא רק להיותה של ישראל מדינה יהודית, אלא גם מדינה דמוקרטית. כאשר פלח קיצוני טוען כי הומואים הביאו על עצמם את הטבח בבר-נוער המדינה לא מיהרה לגנות, כך גם כאשר כלי תקשורת מרכזי נותן ביטוי לדעה פחות מקובלת וגזענית. חופש העיתונות וחופש הביטוי מאפשרים זאת; אבל מדוע קשה לנו להבין שכך גם הדבר בשבדיה?
(וראו את הטור המשובח של לירן לוטקר בשביל להבין מי נגד מי)

4.
קפה, עדיין.

5.
כוס הקפה נגמרת, ואני צריך להתחיל לעבוד.

19 thoughts on “קפה, והקולקטיב בוכה.

  1. רגע, אז אתה לא פרודקטיבי בשעות האלה…קפה עשית, המחשב הדלקת, אפילו רשמת כמה מילים בבלוג…
    אז מה בדיוק אתה לא יכול לעשות ?

    כי לי נראה שזה בעיקר היום שלך, לא?

  2. מצטערת לקלקל, אבל לא בטוח שזה יעבור לך. אתה בגיל שבו הגוף מתחיל להתמרד ולמשוך לכיוון של שעון ביולוגי טבעי יותר, אני רואה את זה כל הזמן. תנסה להנות מזה – גם השעות הקטנות של הבוקר יכולות להיות קסומות ופרודוקטיביות :)

  3. "ישראל אינה קולקטיב כשם ששבדיה אינה קולקטיב"
    רק שלא ישמעו אותך בשמאל מביע דעות רדיקאליות שכאלה.

  4. ודאי שהם בעד אלימות, הם רק מעדיפים שהאלימות תופעל על ידי המדינה בלבד, ורצוי שתהיה אך ורק נגד אזרחי ישראל.

  5. אנשים הקימו קבוצה בפייסבוק בשם "השוודים הורגים פליטים עיראקים ומשתמשים בבשרם לייצר סיבית עבור הרהיטים של איקיאה". תוך זמן קצר, הקבוצה נמחקה. תודה לאל על חופש הביטוי בפייסבוק.

  6. ולתוכן עצמו…

    אני לא מבין איך אתה משווה עמדת ממשלה בנוגע לדעות של עיתונאים בנושאים ישראליים פנימיים, לבין עמדה כלפי נושאים של יחסי חוץ.

    נכון, חופש הביטוי מאפשר לעיתונאים לדבר שטויות, להשמיץ ולשקר, והכלי הדמוקרטי למתנגד הוא בית המשפט.
    בגלל זה ממשלת ישראל לא בקשה ממשלת שבדיה להוציא את העיתונאי להורג, או לתבוע אותו או לשלול ממנו את תעודת העיתונאי. פשוט לומר שהיא מגנה את הפרסום.

    כמו שהם עצמם גינו את הקריקטורות המוחמדיות בלי שזה כאב להם בעצם הדמוקרטית.
    וכפי שהעולם הנוצרי דרש (וקבל) ממשלת ישראל בנוגע לסאטירה על של ליאור שליין.
    וכפי שזה קרה וקורה על ימין ועל שמאל בכל העולם.

    אני, בכל אופן, לא יכול להשתחרר מהתחושה שזה פשוט נוח להם לרצות קהל מוסלמי (פנימי) גדול ולא להתעמת איתו.

    אני מניח שאנחנו מסכימים שבגינוי כזה אין שום פגיעה בחופש ביטוי. הרי גם ממשלת שבדיה זכאית לחופש הביטוי.

  7. האם קליין טען שישו היה רוצח רומאים וקוצר מגופותיהם איברים, על מנת למכור ליהודים עשירים מניו ג'רסי, כחלק מקנוניה יהודית חובקת עולם
    (ששנייה רק לשליטה היהודית בבנקים, ולמעורבות שלהם ב9/11)?

  8. התייחסות קולקטיבית היא גרועה. תמיד.
    וגם לי נראה די תמוה מדוע שר החוץ שלנו ורה"מ צריך לצאת בהתייחסות פומבית לאיזו כתבה זניחה. אפשר היה לטפל בזה יפה מאוד בלי להביא לזה במה ובלי לחבל ביחסים הבינלאומיים שלנו. הכתבה הזו זכתה לפרסום נרחב רק בזכות הטמטום של הממשלה הישראלית, וכלי התקשורת שלנו שמחפשים סנסציות. איך הנושא הזה הגיע לכותרת ראשית זה מדהים. אבל זה רק מראה שהמדינה שלנו במצב נהדר אם מזה עושים כותרת ראשית.

  9. אור, אם תקרא את הקישור שסיפק קלינגר בסוף קטע 3 בפוסט שלו לטור של לוטקר בעין השביעית תראה שבניגוד לדבריו של קלינגר כביכול מדובר בעיתון זניח/אזוטרי, מדובר בהחלט בפרסום בעיתון מרכזי, אשר זכה לתגובות ניכרות בעיתונים מובילים אחרים בשבדיה, מבלי כל קשר לתגובת משרד החוץ הישראלי.

    יש בעיה רצינית של אנטישמיות באירופה, והדרך לטפל באנטישמיות היא להוקיע אותה ולא לטמון את הראש בחול.

  10. יהונתן –
    אמנם בכתבה שקישרת אליה אין גינוי. אז פשוט תקרא את זו- http://www.haaretz.com/hasite/spages/1066058.html

    זה כל מה שביקשנו – הסתייגות / התנצלות / הבעת צער / גינוי / להגיד שזה לא במקום.
    כמו שאתה בטח יודע – הרקיע העשוי מחופש הביטוי לא התמוטט. קליין עדיין חי, בריא, נושם ובועט. כולם בסדר. עקרונית, גם לממשלת שבדיה זה לא היה קשה. זה כן היה קשה מבחינה ציבורית פנימית. ולזה התכוונתי –
    הממשלה השבדית לא רוצה לנקוט עמדה שעלולה להרגיז את המוסלמים בשבדיה.
    עדיף להתעלם מאמירות הסתה גזעניות, כדי לא להכעיס את ציבור הבוחרים.

    דרך אגב, אני לא "כועס" על הממשלה השבדית. זה די ברור. זו פוליטיקה.
    גם בישראל לא מתייחסים לנושא רצח העם הארמני ממניעים פוליטיים (כדי לא לפגוע ביחסים עם טורקיה).

    כלומר זהו הבון-טון בשבדיה. אם מישהו רוצה "להתיישר" עם החברה השבדית – זה לתקוף את מדינת ישראל.

    אני רק אומר שיש לתת את הדעת לכך, שהמצב באירופה (אני מניח ששבדיה לא בודדה) הוא שהמיעוט המוסלמי חזק מספיק ומאיים מספיק כדי לגרום לממשלות להתפשר על העקרונות שלהם.

Comments are closed.