תעודת עיתונאי לבלוגרים: הבדיחה של נתניהו

בשבוע שעבר החליטה לשכת העיתונות הממשלתית לשקול מתן תעודות עיתונאי לבלוגרים מובילים. אותו גוף שפוגע בחירות העיתונות על ידי מניעת תעודות עיתונאי משבדים בעקבות הכתבה על סחר באיברי פלשתינאים נותר ככל הנראה עם מספר תעודות מיותרות ורוצה לחלק אותם למספר נבחר של בלוגרים. על נושא זה התראיינתי בשבוע שעבר אצל ירון לונדון ומוטי קירשנבאום בערוץ 10.

דעתי היא, ונותרה, שתעודת עיתונאי היא מסמך מיותר. לשכת העיתונות הממשלתית מסבירה כי "תוקף אחריותנו, אנו מנפיקים תעודות עיתונאי ופועלים כדי לאפשר כיסוי תקשורתי נאות של גורמי מפתח בישראל, של ביקורים ממלכתיים ושל אישים זרים המבקרים בארץ". כלומר, מצד אחד לא מדובר ברשיון לעיתונות, שכן במדינה דמוקרטית, וזה מה שישראל מחזיקה מעצמה, כל אחד יכול גם לפתוח עיתון ולהגיד שהוא עיתון; לכן התעודה עצמה לא מקנה פריוילגיה כלשהיא, לא מספקת חסיון עיתונאי, כפי שראינו לאחרונה בתביעת לשון הרע שהוגשה נגד רביב דרוקר, וגם לא מספקת היתר כניסה אוטומאטי לאירועים, שכן עדיין דרושה הזמנה. תעודת עיתונאי עובדת בעיקר מול לשכת העיתונות הממשלתית.

לכן, מה שאנו רואים כעת הוא מהלך מיותר: לשכת העיתונות הממשלתית הבינה כי לבלוגרים יש יותר ויותר כח בסיקור של אירועים ולכן מעוניינת בקשר עמם, אולם, ללא הפורמאליסטיקה: תעודת העיתונאי המיותרת שהיא בעצמה המציאה, היא לא יכולה להתייחס אל בלוגרים חשובים כמו איתמר כהן שהצליח לאחרונה לגרום למהומה בזכות אקטיביזם חכם במיוחד וגרם לפתיחת חקירה נגד האחים עופר על שימוש בכספי חברה ציבורית למימון סרט תעמולה.

לשכת העיתונות הממשלתית רוצה לתת את תעודות העיתונאי כדי יותר מכל לומר "הבלוג הזה הוא בלוג אמין", וברמז להגיד לשאר הבלוגרים "אתם לא". הלשכה תוכל לאיים על בלוגרים בלקיחת התעודה כשיהיה סיקור לא אוהד; הרי בלוגרים, שפרנסתם אינה תלויה בבלוג, תלויים ללחצים ואין להם את היכולת להאבק בלשכת העיתונות הממשלתית.

תעודת העיתונאי היא פארסה. בראיון שנערך עמי אפילו מוטי קירשנבאום לא הצליח לזכור מה ניתן לעשות עם תעודת עיתונאי; האמת? במדינה דמוקרטית בה כל אחד יכול לכתוב עיתון, התעודה מיותרת. בלוגרים עושים עבודה לא פחות טובה מעיתונים, וכאשר התקשורת בכל מקרה נשלטת על ידי בעלי הון, ספק אם תעודת העיתונאי תהפוך את הבלוגרים ליותר אוביקטיביים.

[פורסם במקור ב"עבודה שחורה"]

21 thoughts on “תעודת עיתונאי לבלוגרים: הבדיחה של נתניהו

  1. יכול להיות שמבחינה חוקית אין בתעודה זו הרבה תועלת. אבל בשטח זה דבר מאד יעיל, בסיקור פיגועים, או הפגנות למשל.

  2. יהונתן,
    נכון שמבחינה פורמלית אין בתעודה כלום, אבל יחד עם זה, כמי שהחזיק הרבה זמן תעודה כזו, אני יכול לספר לך שברחוב יש לתעודה השפעה.
    כשעמדתי בתור במשרד הפנים, הקפדתי להזדהות בפני השומר בכניסה בתעודה הזו ופתאום התפנה פקיד לקבל אותי במהירות… שוטרים זה בכלל סאגה אחרת, כשהם רואים כזו תעודה הם הופכים מנומסים וחביבים…

    אבל – זה הכול סתם קוריוזים, כל מה שכתבת נכון.

  3. פעם ייצרתי תעודה כזו במחשב, הדפסתי אותה וניילנתי אותה.
    הסתובבתי איתה בכל מיני מקומות וכולם עשו לי כבוד.
    ממשמר בתי המשפט, עד לשוטרים, פקידים ושאר ארחי פרחי.

    היה לי כל כך לא נעים מזה, שבחרתי להשמיד את התעודה ולא להשתמש בה עוד.

  4. טוב,
    אז המסקנה שלנו היא שלמרות שלתעודה הזו אין שום משמעות חוקית, כנראה שאנשים רוחשים לה כבוד מסיבות מסוימות ונוטים להשתמש בה. למרות שזה חסר גיון, אני מעריך שההשפעה כתעודה "רשמית למחצה" יכולה לעזור.

  5. מעבר לקו הירוק ערכה של התעודה המצ'וקמקת הזו עולה פלאים מול מג"בניקים שמתים לפוצץ מצלמות. המשפט הכי נפוץ שצילמתי יוצא מפיהם הוא "יש לך תעודת עיתונאי?".. ומדובר בעשרות פעמים…

    טיפ חינם- בדר"כ, כששואלים אותך שאלה כזו ואין לך תעודה, מומלץ לברוח… :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=Lm59RwOeUZk

  6. האמת?
    מסכים איתך לגבי העובדות, אבל נראה לי שסתם בשביל העניין הסימבולי העניין חשוב.
    מסכים ש"הסדק הזה בסכר" לא יזרים דרכו מספיק מים כרגע, אבל זה עדיין סדק בסכר, התחלה של שינוי מינורי בדפוסי חשיבה.

  7. אני בהלם. כבר ממש בניתי על להשיג לי אחת ולקבל כל מיני כניסות חינם לאירועים והשקות עם בר פתוח, ועכשיו אתה ככה מקלקל?

    חלוקת תעודות עיתונאי זה גם סוג של מישטור ופיקוח, עוד דרך לסווג אזרחים. אבל אני לא הייתי ממהרת כל כך לעבוד נגד המערכת, כשאפשר לעבוד איתה. כפי שציינו פה, אפשר לראות את זה פשוט ככלי- עם סוג מסוים של "שיניים" חברתיות. במיטב מסורת "מצליח"- כשזה יצליח, זה יצליח; כשישללו את זה מבלוגר שכתב דברים לא יפים על אנשים חשובים- נזכיר שזה היה רק כלי, לא מטרה, ושבלוגרים ימשיכו לעשות את מה שהם עושים טוב גם בלי זה.

  8. כתבתי את זה גם בעבודה שחורה אבל אחזור על כך כאן: לא נפתחה שום חקירה נגד האחים עופר על מימון סרט התגובה לשיטת השקשוקה, משום שהם לא ביצעו בכך שום עבירה פלילית. יהיה נחמד לדעת מי החוקר המהולל של צעד כזה. שנית, תביעת לשון הרע אפשר להגיש לא רק נגד עיתונאי או בלוגר אלא נגד כל אדם, ללא קשר לתחום עיסוקו ולתעודה שהוא מחזיק. שלישית, הלשכה אינה לוקחת תעודות עיתונאי מכל אחד שכותב דברים לא אוהדים על השלטון, ואם תעשה כך לבלוגרים שלהם היא נותנת תעודות עיתונאי היא תשחק בדיוק לידי טיעונים מהסוג שהעלית. רביעית, מוטי קירשנבאום אינו זוכר מה עושים בתעודות עיתונאי משום שהוא אינו ריפורטר אלא מגיש וכמעט שאינו הולך למסיבות עיתונאים (שזה השימוש הכי רציני לתעודה הזאת). חמישית, בלוגרים לא עושים עבודה יותר טובה מעיתונאים משום שכמות הסקופים שבידי העיתונאים היא עדיין עצומה וללא כל יחס לעיתונות הבלתי-ממוסדת.

  9. ראיתי את הראיון ותרשה לי להתקטנן לפחות על דבר אחד (שאני מתכנן עליו פוסט כבר לפחות שנה והטיוטה הנוראית כתובה כבר ממאי):
    ציינת שם שתוכנות מחשב כותבות מאמרים ש"התקבלו לכנסים נחשבים". ובכן, לא ממש. המאמר המדובר התקבל לכנס פתוח, כלומר כנס ספאם שמקבל כל מה שנשלח אליו. תקן אותי אם אני טועה כאן. עד כמה שידוע לי, מחשבים עדיין לא מייצרים תוכן איכותי. (וזו התקטננות אפרופו מה שאמרת שם שאתה, כבלוגר רציני, תמיד מגבה את התוכן שלך במראי מקום).

    ואון-טופיק: בלוגרים הם ממש לא עיתונאיים ויש להם בעיה אינהרנטית לעמוד מול כוחות חזקים, למשל מקרה מור-פוקס והאיומים של כנופיית שיטרית.
    ואון-טופיק2: מסכים איתך לגבי הגיחוך שבתעודת בלוגר חסרת פריווילגיות ושכל מטרתה לסמן הלנו הבלוגר או לצרינו.

  10. המממ.
    כל אחד יכול להנפיק לעצמו תעודת עיתונאי. אם היא לא תתיימר להיכתב על ידי גוף או אדם רשמיים, זו גם לא תהיה התחזות. עם קצת התחכמות וחיקוי יצירתי של תעודה "אמיתית", כל אחד יכול.

  11. ברוב ימי חיי הכתיבה שלי הסתדרתי היטב בלי תעודת עיתונאי. הפעמים היחידות שבהן באמת הזדקקתי להן היו כשעורך המקומון החליט פתאום לשלוח אותי פעם אחת לדיון על הארכת מעצר של איזה סוחר סמים מקומי ובפעם אחרת כשהייתי צריך לצאת לשטח באופן מיידי כדי לבחון מקרוב תאונת דרכים מזעזעת ונתנו לי להתקרב קצת יותר משאר קהל הסקרנים אל המכוניות המרוסקות… כיום, למרות שעדיין מושך אנוכי בעט, אני אפילו מסרב בכל שנה להצעה לצרף את שמי לרשימת האנשים במקום העבודה שמחדשים או מקבלים תעודות כאלה. יותר מדי טרחה בשביל משהו לא שימושי, למרות שאני קורא בתגובות לעיל שדווקא יש כמה שימושים מעניינים…

  12. מצטער, אבל אין חקירה לא פלילית ברשות נירות ערך. חקירה של רשות ני"ע היא פלילית. נקודה. כל מה שפורסם הוא שיחימוביץ שלחה מכתב ליו"ר רשות ני"ע בעניין הזה. לא חקירה ולא בטיח.

Comments are closed.