בלי לומר מילה: העדר הקשר בין בלו לתמלוגי הגז.

התייקרות הבנזין בשבועות האחרונים בעקבות העלאת מס הבלו הביאה את מחירי הבנזין והתחבורה הפרטית לשיא של כל הזמנים, שגררו מחאה ציבורית קשה, שכללה הפגנה ומסע לחסימת התנועה בכבישי ישראל, קבוצות מחאה ברשתות חברתיות ועוד. אלא שכרגיל, וכבמו בכל מאבק אחר, קשה מאוד למוחים לראות את המאבק האמיתי ולהתייצב לצידו, אלא הם מעדיפים לנסות להלחם בנושא בצורה נקודתית. שימו לב לנקודות הבאות, ונסו לחברן בצורה עצמאית.

הכנסות המדינה ממיסוי דלקים ב2010 עמדו על 15 מיליארד ש"ח, כמעט 7.5% מכלל הכנסות המדינה (על פי אגוד לשכות המסחר). העלאת הבלו ב20 אגורות אמורה לשלשל לקופת המדינה כ1.4 מיליארד ש"ח בשנה. ביטול המיסוי, כפי שבנימין נתניהו מתכנן לבחון, עשויה לבוא מהגדלת המסים העקיפים האחרים, בדמות העלאת או הקפאת המע"מ תוך פגיעה בשכבות החלשות. במקביל, מחירי הלחם עולים, כך שהשכבות החלשות הופכות לחלשות יותר.

מהלך זה מגיע, בצורה מפתיעה, בסמוך להחלטות ממשלת נתניהו בנוגע לתמלוגי הגז שנקבעו לאחר לחצים קלים מחברות הגז כי המיסוי על הגז הטבעי שמופק במדינה יהיה נמוך ואף מהנמוכים בעולם. את אבדן מיליארדי השקלים מהכנסות ממיסוי גז משלם כעת הצרכן בדמות מיסוי עקיף על המס.

נתניהו הוכיח שוב שקל לו להתקפל בפני בעלי הון אך לא בפני הציבור: את האפשרות לוותר על העלאת הבלו ולהגדיל את הכנסות המדינה ממקורות שאינם פוגעים בשכבות החלשות נתניהו השכיח מהציבור. הוא גם הצליח פעמיים, על ידי כך שלא קשר בין המאבקים: המאבק שזוהה עם השמאל להעלאת תמלוגי הגז נדם בעת שהחל המאבק נגד הבלו ובכך נמנע מהנאבקים נגד מחירי הדלק הפתרון האפקטיבי לשאלה "מהיכן יגיע הכסף?". כעת, האקטיביסטים יצאו לרחובות, יזעקו, ולא יצליחו לפתור את הבעיה.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

One thought on “בלי לומר מילה: העדר הקשר בין בלו לתמלוגי הגז.

  1. טכנית זה נכון אבל לא מדויק, ההכנסות מתמלוגי הגז הם עתידיות וצפויות להכנס החל מבעוד 6-7 שנים לפחות, כלומר עד אז לא צפוי להכנס למדינה סכום כסף כזה או אחר מהגז בים התיכון. כמו כן, מדובר על סכומים שלא אמורים להכנס לתקציב המדינה (בשאיפה כמובן).
    ההכנסות מהבלו ומהמיסים העקיפים נכנסות ישירות לתקציב המדינה של 2011-2012 והחשש של נתניהו הוא שתהיה חריגה מהתקציב בשל הקיצוץ הנ"ל (מאוד לא מוצדק נוכח העודף שנותר ב-2010).
    מה שכן מאוד רלוונטי הוא המס על דלקי הפטקוק של מפעל נשר בבעלותו של נוחי דנקנר שהוחרג ברגע האחרון לפני חודש, בטענה ההזויה שהוא לא משמש כ'דלק' אלא כחומר שמעורב עם הבטון.
    הנה עוד 36 מיליון ש"ח שנזרקו לפח וצריכים להיגבות מאיתנו במקום.

    פטקוק

Comments are closed.