על הלו-015 והARPU: להרוג את החבילה החמה.

0.
פאניקה. זו הדרך היחידה שיש לתאר את התגובות הן בשוק ההון והן בחברות הסלולריות לאחר הכרזתה של הלו-015 על כניסתה לשוק הסלולר והצעה של חבילות תקשורת ללא הגבלה ב120 ש"ח לחודש. עכשיו, מדוע נבחר המספר המיתולוגי הזה? 99 שקלים לחודש עבור שיחות ומסרונים ללא הגבלה ו19 שקלים עבור גלישה ללא הגבלה? וובכן המספר הזה מאוד פשוט; אם נקרא את הדוחות של החברות הסלולריות לשנת 2010-2011 נראה שההכנסה הממוצעת למשתמש (ARPU) היא באיזור ה110 שקלים לחודש; כלומר, הלו-015 רוצה לקבל עשרה שקלים יותר מהמשתמש הממוצע, ולתת לו את כל מה שהוא יכול לצרוך.

1.
לתוך המשוואה נכנס רק משתנה נוסף, הלו-015 רכשה את חברת Five לאחרונה, שהיא בעצם מי שמחזיקה ברשיון המפעיל הוירטואלי; לכן, שניה ורבע לאחר ההכרזה של הלו-015 על החבילה שוברת השוק, שיותר מכל מייצגת את המחיר האמיתי שלקוח עולה\שווה למפעיל סלולרי, קפצו פלאפון ואורנג' והכריזו שאין להן הסכם עם הלו-015; כל אחת מסיבותיה (שיכול מאוד להיות שהן נכונות או מוצדקות).

2.
אבל מה הלו-015 עשתה כאן? היא גילתה לנו משהו אחד חשוב: את המחיר האמיתי שאנחנו שווים לחברות הסלולר; פאניקה כמו אמש, גם בבורסה וגם בחברות הסלולריות לא נרשמה כאשר רמי לוי השיק את הרשת הסלולרית שלו; לא, לוי שיחק בתוך הכללים: הוא אמנם גבה תעריפים נמוכים יותר מהקרטל הנוכחי, אבל הוא לא שבר את השוק, הוא לא ניסה למכור במחירים האמיתיים אלא שיחק עם הגדולים באותו המשחק, והציע פשוט חבילות משתלמות לצרכנים שהיו מתחת לARPU הקיים, אלה שהחברות הסלולריות לא רוצות בכל מקרה.

3.
את מי החברות הסלולריות רוצות? לא את הצרכנים של רמי לוי שמדברים 20 דקות בחודש ושולחים 50 מסרונים, אלא דווקא את הצרכנים הכבדים. לאלה, הקימו הסלולריות החבילה החמה; בצורה כמעט קרטליאנית, החבילה החמה מציעה לנו מעל ל1,000 דקות בחודש, ו1,0000 מסרונים (שזה כמו לומר "אכול כפי יכולתך לרוב הצרכנים) תמורת סכום שנע באיזור ה200 שקלים לחודש. כלומר, עבור פעמיים ההכנסה הממוצעת של חברת הסלולר על משתמש (ARPU), הם מוכנים לתת למשתמש צרכנות ללא הגבלה. עכשיו, מגיעה הלו-015 ומציאה את אותו הדבר תמורת מחצית הסכום; ועל כך אפשר לומר רק דבר אחד.

4.
ההצעה של הלו-015, אם היתה מתממשת (ובעקבות ההכרזות של אמש ספק אם כך יקרה) אמורה היתה להיות הורגת ההכנסות של חברות הסלולר; אחרי שבשנה שעברה דמי הקישוריות (או ליתר דיוק הפחתתם) הרגו את רווחי חברות הסלולר; כעת באה הלו-015 וקובעת סטנדרט. אם החבילה היתה מתממשת, כל מי שנמצא בחבילה החמה (לדוגמא אני) היה מתקשר למפעילה הסלולרית שלו ומבקש גם הוא "השוו או ניידו". החברה הסלולרית, שמעדיפה לשמור על שורת ההכנסות בכל מחיר, לא היתה מוכנה לנייד אותי, והיתה משווה את הכל ואפילו מוסיפה מכשיר משוכלל. כעת, מה הדבר היה אומר? שכל השוק היה עובר ל99 ש"ח בחודש, משהו שהסלולריות לא יכולות לסבול.

5.
בעצם, ההכרזות של אתמול ניסו להרוג את התחרות, ומי שצריך לטפל בזה הוא לאו דווקא משרד התקשורת, אלא אולי הממונה על ההגבלים העסקיים.

15 thoughts on “על הלו-015 והARPU: להרוג את החבילה החמה.

  1. מרתק – אני מקווה מאוד שהן יהיו חייבות לספק לה את השירות הזה . אני אעבור אליהם רק על השקיפות והשקט הנפשי של לא לחשוב על האם חרגתי או לא חרגתי מהחבילה.

  2. אני דווקא קורא את הדברים בצורה אחרת לגמרי:
    1. החברה החדשה עדיין לא הפקידה ערבות של 10 מיליון שקל.
    2. שוב יש לנו כאן את תופעת "לרוץ לספר לחבר'ה". היו דיונים, היו גישושים, נחתמו זכרונות דברים – אבל לא חוזים, כלומר מישהו שם פישל ובגדול.
    3. אני לא מסכים לטענת ה"פאניקה" שלך. פרטנר ופלאפון מוכרים ל-015 מחיר X לדקת שיחה ומחיר Y ל-SMS. אם חברה כמו 015 רוצה "להתאבד" במחירי רצפה, אז אני לא חושב שלפרטנר ופלאפון אכפת, כי בסוף חודש הם מגישים ל-015 חשבונית לתשלום ואם 015 מכרו בהפסד, לא ממש יעניין את החברות הנ"ל. הוא צריך לשלם ומה ש-015 יעשו עם הדקות, זה עניין של 015.

  3. חץ,
    אני מסכים איתך שכנראה מישהו פישל ולא חתם עד הסוף או הפקיד ערבות. אבל אני חושב ש015 לא מתאבדת, אלא ההפך: זה מחיר שהיא יכולה להיות בו רווחית מאוד. לפרטנר ופלאפון לא איכפת מהדקות, אלא ממספר הלקוחות, וזה מה שהם עשויים לאבד כרגע.

  4. 99 שקל לחודש אינם מחירי ריצפה ואינם מחירי התאבדות. זהו מחיר סביר ורווחי.
    מי שכתב את זה עובד בחברת סלולאר מהדור הישן או שטוף מוח.

    את הערבות צריך להפקיד עם תחילת המכירות. ואת זאת נעשה.

    ההסכם עם פלאפון נחתם על ידי Five וכן הושגו הבנות עסקיות עם ORANGE
    החברות מנצלות את מיזוג הפעילות של hallo עם Five כדי לנסות ולהתנער מההסכמים שהן מחויביות אליהם. לא יעזור להם. הם חייבים להגיע להסכמים על פי חוק והם יעשו זאת. הן ניסו לעצור גם את פעילות השיחות הבינלאומית של hallo 015
    והצליחו לדחות אותה בשבועיים. ההסכמים יחתמו, ופלאפון ו ORANGE יתעוררו מהחלום ויבינו: התחרות האמיתית הגיע! בוקר טוב.

  5. רביב שלום ותודה על התשובה,
    אני יודע ש99 הוא מחיר רווחי, ולכן אני חושב שכדאי לשקול את זה.

    אני לא רוצה להכנס לטיב ההסכמים או אי טיבם, אבל אני מאחל לכם בהצלחה, ושמח על מה שקרה אתמול: זה הראה שהשוק הולך להשתנות.

  6. יהונתן, לא הבנתי נגד מי אתה. אתה בעד הלו-015, או שאתה סבור שמוצדק מצד הממונה ההגבלים העסקיים לעצור את הסיפור?

  7. יהונתן,
    ראשית תודה על הניתוח המבריק והמאיר עיניים. וגם התגובה של רביב עושה קצת סדר.
    אני מאחל המון בהצלחה אבל מוטרד מן ההכרזות של 015 על נתח השוק שהם רוצים להשיק -200,000 לקוחות עד סוף השנה, 2.5 מליון לקוחות בתוך שנתיים וחצי ? לא סביר, ואם על זה התכניות העסקיות נשענות – אז יש כאן בעיה.
    אבל , אני מוכן בהחלט לאכול את הכובע אם זה יקרה – ואפילו בשמחה.

  8. חן חן לכם הלו 015 מאחל לכם המון הצלחה. בעז"ה אני הוא הראשון שארכוש את הקו שלכם !

  9. בקווים הכשרים הם הולכים לתת מדיבור ללא הגבלה ב-70 ש"ח לחודש !

  10. כן, קראתי איזה 17,000 כתבות על זה שהבעלים עבריין, והם לא יכולים לעמוד בתשלומים, אבל אני רוצה לשאול כמה שאלות:
    1. מה אכפת לך אם הם עומדים בתשלומים או מפסידים כסף? אתה מקבל את מה שאתה רוצה במחיר יותר זול, שהם ישברו את הראש.
    2. ראיתי את הכתבות שהבעלים עבריין, וזאת בוררת, ועוד מנהל ישן כפיות עם האופנובנק – ואני שואל אותך עם כל החברה עבריינים, איך אישרו להם את המכרז? איך החברה רווחית בצורתה כיום (שיחות לחו"ל)?
    3. למה כל כך קשה להאמין שזה יקרה בארץ, אם בארה"ב יש כאלה חבילות?
    ושאלה אחרונה לכל בעלי האייפון:
    אתם אוהבים שכל השיחות שלכם נשמרות ע"י גורם שלישי? שכל SMS ששלחתם וקיבלתם (כן, גם בWhatsApp) נשמר בשרתים?
    אז צר לי לבשר לכם, אבל כל דבר שיש לכם על האייפון נשמר בשרתים של אפל, מתמונות עד לשיחות וידאו – אפל טוענים שזה לצורך שיפור התוכנה ולדעת מה המשתמש רוצה לדגמים הבאים!!!

    אז תחשבו מה שאתם רוצים אבל לפני שאתם מאמינים לכל כתבה תחשבו לרגע על בעלי העיתון, ואז תחשבו על חברים שלהם (כן בעלי החברות הסלולריות) ואם חבר שלך היה מבקש טובה, לא היית עוזר לו?

Comments are closed.