מא' ועד ת' (או לפחות עד נ')

זהירות: ספוילר מטורף לחובבי סאות'פארק, נא לצפות בפרק קודם.

הפרק "The Snuke" ששודר אתמול (וכבר עלה לרשתות ולטורנטים החביבים עליכם להנחתי, הלינקים לצפיה לצורך שימוש הוגן) הוא אחד הפרקים הטובים ביותר שראיתי מאז Scott Tenorman Must Die שבו אריק קרטמן גורם לסקוט טנורמן לאכול את הוריו.
בפרק ששודר אתמול מצליחים יוצרי סאות'פארק להפיק את הפרודיה המוצלחת ביותר ל24 שניתן להעלות על הדעת. לכיתה מגיע תלמיד חדש ומוסלמי וקרטמן מתחיל לבחון את הרקע של התלמיד על מנת להראות כי המוסלמי הוא אכן סכנה לארצות הברית.

השימוש של קייל ברופלובסקי באמצעים טכנולוגיים לאורך הפרק כדי למצוא עוד מידע על הטרוריסטים הוא מדהים. העניין מתחיל בחיפוש בדף הMySpace של החשוד, עובר דרך דפי YouTube ודרך המכירות בEbay של הטרוריסטים הפוטנציאליים. העניין הופך להיות ממש אירוני כשמתגלה שגם הממשלה – אותו אח גדול שכולנו מפחדים ממנו, משתמשת באותם אמצעים חסרי תועלת שאנו נוטים להשתמש כשאנחנו מחפשים על מכרים, עצמנו ולפעמים על בחורות לפני שאנו יוצאים איתן לדייט.

הפריימים, ההתנהלות בזמן אמת של המצלמה והדמיון המדהים בין הפרק לבין הסדרה 24, כולל השימוש במסכים מפוצלים, מגחיכים את 24 לא פחות מאשר שהם מראים כיצד לפרודיה אין גבול כלל, ובעת שצוחקים על הפריג'ידיות של הילארי קלינטון ניתן גם להראות שהגזענים תמיד יצליחו לשמור על המדינה בטוחה (בערך).

הפרודיה כאן, באמצעות הקצנה של תכונות הדמויות ב24 ואפיון מוצלח של הטרוריסטים, הצליחה להעביר את המסר בכל שבילי העלילה שמתחברים בדקה ה20; אבל הילארי קלינטון, שאופיה נטחן כאן לעומק ומוכפשת בכל צורה אפשרית, לא תטרח אפילו להתעצבן מהעניין. קלינטון עוברת הכפשה גם על ידי סרטונים ביוטיוב שמציגים אותה כ'אח הגדול' (על ידי עובדי מטה ברק אובאמה), אבל ההצלחה של קלינטון לעמוד בפרודיות עליה.

דמות אחרת שלא הצליחה לעמוד בפרודיה עליה היא משה קצב. קצב הפך לפרנואיד ואובססיבי לגבי הצגתו כדמות נלעגת במערכוני ארץ נהדרת עד כדי כך שבכך הביא על עצמו חלק ניכר מחורבנו העתידי. לדברי מערכת 'עובדה', קצב לא יכל לעמוד במערכונים עליו ב'ארץ נהדרת' עד כדי כך שהיה מוכן להדליף מסמך צבאי סודי על מנת לקבל חשיפה תקשורתית אוהדת.

הפחד של משה קצב היה מהסאטירה על עצמו, הסאטירה עצמה באה לשרת שתי מטרות: הראשונה היא הכרה בקיומו של קצב כדמות משמעותית במדינת ישראל והשניה היא הפחד מהעובדה שאדם בעל הדעות והיכולות שלו מנהל את המדינה. אני לא רומז שקצב הוא אידיוט, אבל אני כן אומר שההתבטאויות של קצב בתקשורת, בין היתר עם הסיפור של קריאת 'קדמוניות היהודים' ועד התנהגותו הממלכתית לכאורה בכל מיני פרשיות גרמה לכך שהדמות תווצר כפי שהיא.

ישנן דמויות ציבוריות שנוהגות להתעלם מהסאטירה, כאלו שנוהגות לרכב על גלה (כמו עוזי כהן) וכאלו שמנסים להסתיר אותה. הסאטריה היא אמצעי להבאת המסר הכל כך חשוב שלא כדאי היה לקצב להשתגע ממנה. קצב מצד שני, עם אותו תסמין רדיפה שיש לו עוד מהצפיה ב'ארץ נהדרת', חושש לא מעט גם מכך שרודפים אותו על מנת לצור ממנו עבריין ועל כן להפלילו באונס.

מבחינתו, יכול להיות שאותה התקשורת (ערוץ 2) שלועגת לו בכל יום ויום היא זו שמכינה גם תכניות תחקירים על מנת להכפישו ולגרום לו לרדת מתפקידו, שבעיניה אינו ראוי לו.

אני לא גורס שקצב הוא חולה רדיפה בצדק, אני מקווה שהדברים שמיוחסים לו מעולם לא קרו ושנשים רבות לא חוו תקיפה מינית ממנו ושהתיאוריה שלו של 'הממסד האשכנזי-חילוני הזה רוצה רק להפליל אותי כי אני מזרחי, חכם ומוכשר' נכונה. בעצם, אני כבר לא יודע – האם עדיף שתהיה תקשורת כל כך קונספירטיבית שתוכל להפליל נשיא או שעדיף שיהיה נשיא כל כך מניפולטיבי שיוכל להסתיר מהתקשורת את העובדה שהוא אונס לאורך כל כך הרבה שנים?

7 thoughts on “מא' ועד ת' (או לפחות עד נ')

  1. איך מגיעים בדיוק לאתר שבו יש את כל הפרקים של סאות'פארק?

    עוד אתר נחמד עם תוכניות וסרטים ללא צורך בהורדה (אבל צורך במחשב חזק במיוחד) http://peekvid.com

  2. [מזל באמת שנזכרת להוסיף את אזהרת הספוילר!]

    הקטע העצוב בפרק הנדון הוא שהוא מוצלח פי כמה מפרקי העונה הנוכחית של 24 שכבר מזמן הפכה לפרודיה של עצמה.

    עד כמה שקצב הוא דמות נלעגת אפילו בלי העזרה של אנשי "ארץ נהדרת", הרי ברור שמי שמתקשה להתמודד עם פארודיה וסאטירה, ראוי שיאמץ לעצמו חוש הומור. או שימצא לעצמו עבודה משרדית אפרורית הרחק מעין הציבור, שם במקרה הטוב, יצחקו על נטייתו לשפוך קפה על שולחנו, ולא זרע על נשים.

  3. לא טרחתי לבדוק על אילו הכפשות מדובר במקרה של קלינטון, אבל אני חושבת שצריך ואפשר להבדיל בין הכפשות מסע-קמפיין לבין הכפשות של נשיא החשוד באונס ועוד כמה דברים.

  4. ולשאלתך – עדיף שנשיא לא יעשה דברים כל כך חמורים שעלולים להפיל אותו, ושהתקשורת תחזור שוב לגבולות הדיווח והפרשנות ופחות ללהט לשלול מאנשים את הקריירה שלהם.

  5. אני לא דיברתי על החשדות באונס של קצב אלא על ההכפשות נגדו עוד קודם לפרשה, קצב הוצג (באשמתו גם כן) כאנאלפבת וכדמות ראויה לבזיון. קלינטון מוכפשת כיום בצורה סאטירית דומה, אבל גם ג'ורג' וו. בוש מוכפש ככסיל לא פחות מקצב (ובצדק). בוש לא יוצא ומדליף מסמכים צבאיים על מנת לקבל תקשורת אוהדת.

Comments are closed.