אלף דולר זה לא אלף דולר?

ויה תום וגנר (מתי תפתח כבר בלוג?) הגעתי לשני סרטונים (ויראליים?) שהועלו ליו-טיוב לטובת הקמפיין של עמיר פרץ. הראשון מתמקד בחלק המדיני-בטחוני של עמיר וכולל חלק ניכר מהראיון שלו ב"פגוש את העיתונות" שנערך לפני כמה שבועות, והשני הוא סרטון שקשור להישגיו של עמיר פרץ ביחס להבטחות הבחירות שלו. אין לי הרבה מה להגיד על הפריימריס בעבודה. שבוע לבחירות ואני עוד לא בטוח במי אני אבחר. אני מתלבט קשות בין ההצבעה לעמיר ולעמי איילון. אני מתלבט לא כי שניהם טובים באותה מידה, אלא כי שניהם רעים פחות מאהוד ברק.

את ההתלבטות שלי אני כנראה אקח עד הקלפי, שם אאלץ להחליט; עם זאת, אני רוצה להתייחס לנקודה אחת שהועלתה כבר על ידי Ynet לפני חודש. כשעמיר פרץ נבחר לראשות העבודה הוא החליט כי אחד הדגלים במאבקו יהיה שכר מינימום של אלף דולר. באותה התקופה עמד שכר המינימום על 3,547 ש"ח, כ741 דולר. כיום, כששער הדולר נמוך ביותר, שכר המינימום מתקרב לרף ה1,000 דולר באמצעות חיזוק השקל. האם זו הדרך הנכונה לשנות את שכר המינימום? אני לא בטוח, אבל זה עובד.

Technorati Tags: , ,

11 thoughts on “אלף דולר זה לא אלף דולר?

  1. עמי אילון היה ראש השב"כ. אין מדינה מערבית חופשית בעולם שבה ראש שירותי הבטחון התמודד\מתמודד לראשות הממשלה. זהו צעד לא תקין בחברה דמוקרטית ומסוכן: תחשוב על השיטות שלו, תחשוב על האינפורמציה שעומדת לרשותו. דומה הדבר לאפשרות הבדיונית שאדגר ג'יי הובר היה הופך להיות נשיא ארה"ב. כל מי שדבק בעקרון החופש כעקרון יסוד אינו יכול להצביע לאילון. ברק הוא בדיחה, מושחת כחברו אולמרט (ראה את הבית בכפר שמריהו שמכר לורטהיימר נדמה לי, בשלושה מיליון דולר לערך? מזכיר את פרשיות אולמרט בכרמיה?). עמיר פרץ אחראי באופן מלא לבזיון ולהפקרת חיי אזרחי מדינת ישראל, אנחנו, אלו שמשלמים לו את משכורתו. מי שנשאר והוא הרע במיעוטו הוא אופיר פינס שאין לי ידע רב אודותיו אך צעדיו האחרונים מוכיחים שהוא היחיד הדבק עוד באידיאולוגיה כלשהי בשלד העלוב שנותר ממה שהיה ממפלגת העבודה המפוארת. צודק לובה אליאב שנרתם לעזרתו של פינס באמירתו שזהו דיון מהותי בעתידה של העבודה – אם תתרסק ותהפוך לגוף לא רלוונטי במפה הפוליטית הישראלית או שתתעשת ותקומם את הריסותיה. אין לי ספק שאם הייתי נשאר מתפקד של מפלגת העבודה הייתי תומך בפינס. אבל אחרי שנים של הצבעה (ברוב הפעמים שהצבעתי) לעבודה, אני מתרחק מקן הצרעות הזה כמו מאש. מה נותר מהמפלגה? ערסים כמו מרציאנו? פשיסטים כמו אילון וברוורמן (בחיי שהאיש הזה מפחיד… תשאל את הסטודנטים בבאר שבע), פואד בן אליעזר? הרצוג? אחיו של הרצוג נאשם בקאן שבצרפת בקשרים עם המאפיה, הרצוג עצמו חשוד מרכזי בפרשת העמותות של ברק. נו באמת. עכשיו חובה עלינו לתקן, לא לשחק במשחקי פוליטיקה. זוהי שעת חירום.

  2. ואיך אתה יכול להצביע בעד מישהו שאם המדיניות שלו היתה מתבצעת, משכורתו של עובד מוחלש המקבל שכר מינימום היתה נשחקת ב20% תוך שנה?

  3. דור,
    מדינה מערבית שראש שירותי הבטחון עומד בראשה? (מה ההבדל בין אהוד ברק, נניח, במקרה הזה לעמי?) נראה לי שזה לא חשוב כל כך.

    לגבי מה שאמרת על ברוורמן אני נוטה לא להסכים איתך. ברוורמן הוא אדם מדהים ומכר אישי שלי, אני ממש חושב שהוא יכול להיות ראש ממשלה, וגם הסטודנטים בבאר שבע מחבבים אותו.

    ומרק,
    שכר מינימום בסופו של דבר לא נחלש, המטבע הישראלי התחזק מול הדולר, זה יותר טוב – השקל של עובדי שכר המינימום שווה יותר כיום.

  4. הא?

    אתמול קיבלתי מאה שקל, היום אני מקבל 80. האינפלציה היא 0%, איך בדיוק מצבי הוטב?

    אולי אם הייתי חי בארצות הברית לא ממש היה אכפת לי, אבל מה לעשות שאת הקניות שלי אני עושה בשקלים?

  5. דרך אגב ג'ורג בוש האב עמד בראש ה-C.I.A, כך שהטיעון ההיסטורי לא נכון.

  6. יהונתן קיים הבדל מהותי בין ראש שרותי הבטחון המסכל שיושב על הררי מידע מסווג לגבי ענייני פנים – שב"כ = שרותי בטחון פנים מדינתיים (להבדיל מהמוסד שעוסק בענייני "חוץ"), יודע הכל על כל אזרח במדינה וכפוף אך ורק לראש הממשלה באופן אישי ועל כן אינו חייב בדיווח ביקורת מלא לאף מוסד אחר ממוסדות ביקורת השלטון (ראה מקרה אבישי רביב "שמפניה") לבין הצבא. למרות שאני באופן אישי אינני מחבב כלל גנרלים כראשי ממשלה כעיקרון – אני לא מוצא שהם ניחנים ביכולות ניהוליות ומוסריות יוצאות דופן מלבד היכולת להנחית הוראות בפקודה, כלומר דיקטטורים בפוטנציה – עדיין אין בכך כדי למנוע את זכותם להיבחר לתפקיד ראש המדינה, עדיין הם כפופים בתפקידם למוסדות ביקורת המדינה. המקרה של אדגר ג'יי הובר ששלט בפועל בארה"ב באמצעות סחיטה ומעקב אחרי הפוליטיקאים ואנשי המפתח, חייב להדליק אור אדום אצל כל מי שהחופש בראש מעייניו. עובדה היא שבכל מדינות העולם החופשי (חופשי באופן יחסי…) לא יכול להיות ראש שרותי הבטחון ראש המדינה. יכול להיות שברוורמן איש נחמד, לא אסתור את עדותך האישית, אך פעילותו הפרלמנטרית ואופן התנהלותו מדאיגים. הצעת החוק הבלתי דמוקרטית בעליל שהציע (ניתן לכנותה "חוק ביבי" כי הרי ברורה כוונתה) שראשי ממשלה בעבר לא יוכלו לחזור ולהעמיד עצמם לבחירת הציבור מהווה אקט אינטרסנטי, פגיעה בזכויות הפרט (של הנבחר, של הציבור) ואף פשיסטי. ממידע פנימי אני יכול ליידע אותך שסיבה מרכזית לחוסרים בתקציב ההשכלה הגבוהה היא תנאיהם המפליגים והתנהלותם השערורייתית של נשיאי האוניברסיטאות וברוורמן בתוכם. הבעיה אינה בסכומים המוקצים אלא באופן חלוקתם וניהולם. כמו במקרה תקציב הבטחון, כמו עם הרשויות המקומיות, כך גם מערכת החינוך נגועה בשחיתות וניצול הכספים לצרכיהם של ראשיה.
    בכל מקרה מצבו של השמאל הישראלי עגום. בפוסט קודם דיברת על געגועיך לפרס. עובדה היא שהשמאל הישראלי אינו מצליח להעמיד מנהיגים ראויים עד כדי כך שאתה מתגעגע לתרח המקיאווליסט. דמוקרטיה, כדי להתקיים באופן אמיתי, זקוקה למגוון של דיעות שיזינו אותה. חשוב שיהיה שמאל אמיתי, חשוב שיהיה ימין אמיתי. שניהם יחדיו יוצרים את השלם. פינס נראה כרגע אופציה יחידה להמשך התקיימותו של שמאל בריא בישראל (מר"צ כמובן הפכה לבדיחה ואין צורך לפרט).

  7. רוגל, אם טענתך לגבי בוש האב נכונה ואני מבטיח לבדוק, העניין הופך חמור פי כמה כשהוא מאושש את טענתי: ראה כמה נזק גרמה משפחת בוש בעסקיה ותככיה לעולם. ובהערת אגב, הידעת ששותפם לעסקי הנפט של משפחת בוש הוא אחיו של הנסיך הסעודי בין-לאדן? הממממ… מעניין.
    בכל אופן אני ונדמה לי שרוב הציבור כמותי מבקש הנהגה נקיה ולא תככנית שמחויבת לעקרונות הדמוקרטיה.

  8. יהונתן – עמיר השכיל להכניס להסכם הקואליציוני שכר מינימום בשקלים ולא בדולרים. אם ההסכם הקואליציוני לא יופר על ידי פרישת העבודה מהממשלה, שכר המינימום יעלה עד סוף 2008 עד לסך של 4,500 ש"ח.
    מרק – שכר המינימום עלה, ריאלית ונומינלית בשקלים, בכ-11% עד עכשיו. כמו שציינתי, זו רק תחילתה של העלייה.

  9. דרומי,
    תודה על ההארה, למרות שהרעיון של 1,000 דולר מראה שפרץ עומד בהבטחות כך או כך, ואני מעריך אותו על זה.

    דור,
    אני חושב שבישראל, לפחות ככל שידוע לי, גם הצבא אינו כפוף לשר הבטחון אלא לממשלה. הפוליטיקה הישראלית מושחתת מהיסוד, אבל אין לנו שום ברירה אחרת. עמי איילון נבחר להיות ראש שב"כ כדי להציל מוסד שהיה חולה; הוא עשה עבודה נהדרת וראוי לתת לו לנסות להציל את המדינה. עמיר פרץ נבחר כדי להציל מפלגה חולה, בינתיים הוא מסתדר, אני חושב שכדאי לתת לו צ'אנס.

Comments are closed.