הזכות למסדי נתונים: בעקבות בזק נ' דפי זהב

0.
החלטת כב' השופט אבי זמיר בבש"א 11667/09 בזק נ' דפי זהב היא אמנם לא מהפכנית, אבל מוסיפה לא מעט לדינים הקיימים. למרות שזמיר טורח להבהיר כי "אין משמעותה של החלטה זו מתן הכשר לדרך פעולתה של דפי זהב ואין היא בבחינת סוף פסוק" זמיר נתן הכשר לספר הטלפונים האלטרנטיבי של דפי זהב. לפחות לפי בזק, דפי זהב השתמשו בטכנולוגיות אוטומאטיות על מנת להעתיק את ספר הטלפונים בשירות 144 והקימו את שירות Phonebook שמספק חיפוש בנתונים. בזק טענו להפרת זכויות היוצרים שלהם, פגיעה בפרטיות המשתמשים ועוד שלל טענות מעניינות יותר או פחות; בית המשפט התמקד בהחלטה שניתנה ברע"א 2516/05 מעריב נ' אול יו ניד שדנה בנושא הזכויות למאגרי נתונים, וקובע כי:

סכסוך זה מערב, בין היתר, התנגשות בין זכויות חוקתיות, כזכות הקניין וחופש העיסוק. אמנם, הגנה על חופש עיסוקו של אחד עלולה לפגוע בקניינו ובחופש עיסוקו של אחר. הדברים ייחתכו תוך עריכת "מאזן נוחות", אשר לוקח בחשבון גם אינטרסים ציבוריים של שוק חופשי ותחרות (הוגנת). בדרך כלל, יטו עקרונות של פלורליזם ושוק חופשי את הכף כנגד הגבלת עיסוקו של "שחקן חדש", אשר מבקש להצטרף למערכה של אספקת שירות מסוים, תוך שמירה כמובן על כללים של תחרות הוגנת.

1.
כלומר, השאלה לגבי זכות הקניין חייבת לבוא באיזונים עם זכויות חוקתיות אחרות, ובמיוחד הזכות של הציבור לתחרות חופשית. איזון זה בא יחד עם המגמה המבורכת של הרחבת זכויות היוצרים שנפסקה לאחרונה בפסק הדין של כב' השופטת מיכל אגמון-גונן בבש"א 11646/08 פרמייר ליג נ' פלוני שאיזנה בין זכויות הציבור לשימוש הוגן לבין זכותה של בעלת הקניין הרוחני. מעבר לכך, הקניין הרוחני של בזק, ספר הטלפונים שלה, הוא קניין חלש יותר (וראו א 37759/07 שוחט נ' מעריב).

2.
ההחלטה בנושא אלישע שוחט הבהירה כי במסדי נתונים לא קמה זכות משמעותית: "עצם איסוף הנתונים וסידורם בסדר כרונולוגי, איננו עונה על דרישת היצירתיות לצורך הגדרת הטבלה כיצירה מוגנת. גם אם הועתקו הנתונים מטבלת התובע, אופן הבחירה, הכותרת, והצורה- שונו". גם כאן, אני מאמין, יתקשה בית המשפט למצוא מהי החדשנות והיצירתיות שנוצרה במאגר 144 של בזק.

אולם, שאלה מעניינת עשויה לקום בתחום תנאי שימוש: בזק עשויה עוד לטעון כי השימוש בזחלנים על מנת להעתיק את המידע מפר את הסכם השימוש באתר, ובכך לסגור את התיק. בית המשפט ידרש לשאלה האם תנאי שימוש יכולים להתנות על שימוש הוגן, ולהכנס לעובי השאלה.

3.
כעת, עם דפי זהב ירצו להוכיח כי הם צודקים, הם יצטרכו לשנות את תנאי השימוש שלהם ולהסיר את האיסור על "שימוש בכל רובוט, "תולעת" (spider), מנוע אחזור וחיפוש מידע, או בכל כלי אוטומטי או ידני אחר אשר מתוכנן לאנדקס, לאחזר, ולאתר מידע באתר, או כלי כאמור אשר מתוכנן לחשוף את מבנה מאגר הנתונים והקוד באתר זה". מעבר לכך, יהיה זה חכם ביותר לפתוח כעת את מסד הנתונים שלהם בAPI סטנדרטי ולאפשר לציבור לפתח אפליקציות. הרי הם לא יוכלו לטעון לשימוש הוגן ופרקטיקות מקובלות אם הם אוסרים על הציבור לעשות את מה שהם רוצים לעשות לבזק; בשם התחרות החופשית, כמובן.

One thought on “הזכות למסדי נתונים: בעקבות בזק נ' דפי זהב

  1. פוסט מעניין. אם הייתי דפי זהב הייתי כבר מזמן פותח את מסד הנתונים אבל מחליף את מספרי הטלפון בלינק שמתחלף במספר לאחר לחיצה עליו (כמו שקיים באתר שלהם). וכך הם היו יכולים להפיץ את הרשומות שלהם מחוץ לגבולות האתר אך עדיין למדוד את הקליקים ובהתאם לגבות תשלום מהלקוחות שלהם. 

Comments are closed.