נקמה, ופיקוח נפש, דוחים שבת.

ביום שבת האחרון, בזמן שכל ישראל נחה ונופשת, החליטו מספר מתנחלים לצאת לפוגרום משל עצמם. פלשתינאי אלמוני, שזהותו לא נמצאה עד כה, דקר ילד בן תשע בהנתחלות יצהר. כאות הוקרה, החליטו המתנחלים, בזמן שבת הקודש, לצאת למסע נקם ולקחת את החוק לידיהם. גינויים יצאו מטעם ראש הממשלה, אהוד אולמרט; ואחרי שכבר הפעילו אלימות נגד צבא הכיבוש, מאשימים כעת המתנחלים את השמאל בצדקנות וריקוד על דמו של הילד.

מבלי לדון בשאלה האם בכלל היה דוקר פלשתינאי או שמא היה הכל מתוכנן על מנת לתכנן מסע נקם בערביים המקומיים כמו בעלילות הדם של ימי הביניים נגד היהודים, השאלה העולה היא באיזו זכות לוקחים המתנחלים את החוק לידיהם? כמובן שאחרי שהם התרגלו שהצבא עושה דברם, יהיה קשה לשנות את המצב, אבל הפיכה צבאית של ממש, בה למיעוט מליציוני יש גישה לאמצעי נשק, היא דבר חדש מאוד.

לכאורה, ההתנחלות יצהר מהווה סכנה לבטחון המדינה בדיוק כמו ערי טרור אחרות בשטיחים. תלמיד ישיבה שיגר מהאיזור לאחרונה רקטת קסאם מאולתרת לכיוון כפר ערבי, תושב אחר ביצהר ידה אבנים נגד פלשתינאים, מתנחל חטף נשק מחייל וירה באוויר ואפילו זרקו לבנה על רכב משפחה. ומאיתנו? ח"כ אריה אלדד קורא לנו לנהוג בסבלנות ולהבין את המתנחלים.

אם היתה, איפה שהוא בעולם, מליציה יהודית שפועלת לתפיסת השלטון במדינה זרה בדרכים אלימות, ישראל היתה מגנה את הפעילות. אם בכל מדינה אחרת, מליציה חמושה היתה פועלת נגד תושבים, היינו קוראים לה טרוריסטים. אבל בישראל מודל 2008? את המתנחלים צריך "להבין" ו"לכבד".

יש לפנות את כל ההתנחלויות מיידית, ובראש ובראשונה את יצהר. יצהר היא סמל לכל מה שרקוב בכיבוש; הכובשים לקחו על עצמם את זהות הצבא, במקום להיות חלק מנוף הארץ. אין עוד מקום להשאר בשטחים ואין עוד מקום ליתן לאנשים אלו זכויות במדינת ישראל, שימצאו להם מקום לדור תחת חוקיהם.

[פורסם ב"עבודה שחורה"]

20 thoughts on “נקמה, ופיקוח נפש, דוחים שבת.

  1. אני לא מסכים עם המעשה של אנשי יצהר, גם לא מזדהה עם דרך החשיבה שלהם.

    אבל להציג חלק של התמונה באופן שיטתי, זו לא עיתונות הוגנת.

    אתה יכול לטעון שלדעתך אין להתיישב בשטחי יהודה ושומרון. נניח שגזלנו את האדמות האלו מיושביהם הפלשטינאים, בשונה מאדמות רמת אביב.

    אבל עדיין, אני תוהה איך היו מתנהגים אזרחים במקום אחר, אם ישוב שכן היה מתנכל להם באופן מתמיד, כאשר נכנס בן הישוב השכן ודוקר, מנסה לרצוח, ילד.

  2. ישי,
    קודם כל, אני לא עיתונאות, אני בלוגר… זו לא "ידיעה" אלא "דעה".

    לא קשור לגזל האדמה, אני מדבר על מליציה חמושה. אם שכן היה דוקר שכן אחר, ככל הנראה אותו שכן היה פונה למשטרה שתיישב את החוק. יותר מזה, אם שכן היה יורה על שכן רקטה, ככל הנראה הייתי מבקש את עזרת הצבא.

    הבעיה שלי עם מתנחלי יצהר, או לפחות האלימים שבינהם, היא שאותם מתנחלים פוגעים בריבונות של המדינה.

  3. כמה נוח יהונתן, שאפשר לשים דברים במסגרות של שחור ולבן. של זה בסדר וזה לא. קצת כמו לחלק אנשים לימני או שמאלני.

    האם המתנחלים הם היחידים שלוקחים את החוק לידיהם? כמובן שלא, יש שלל חברה כאלה גם מהשמאל, כמו ההוא שברח לי שמו שעשה לעצמו למטרה להתעמת עם חיילים עד שזה מגיע למצב שבו חייל רואה סכנה לחייו ונאלץ להרים נשק. כמובן שזה בדיוק המצב שאותו רוצה אותו בחור והסרטון מגיע אל התקשורת כשהוא ערוך בהתאם לדעה הרצויה.
    גם כל אותם "אנרכיסטים למען הגדר" שהולכים להפגנות בבלעין ונעליו תוקפים את חיילי צה"ל, רק ששם, משום מה, זה כנראה בסדר.

    בסופו של יום, יש פה בני אדם, כאלה שאתה לא באמת יכול לשים במסגרת. ברוב הישובים יושבים אנשים שרק רוצים לחיות את חייהם בשקט, הם גם היו עושים את זה די בקלות אלמלא בכל צד הייתה קבוצה קיצונית (אצל יהודים כערבים) שהייתה לוקחת על עצמה את תפקיד הליבון.

    "אם שכן היה דוקר שכן אחר, ככל הנראה אותו שכן היה פונה למשטרה שתיישב את החוק"

    כבר ראינו את כוחה של משטרת ישראל, הוא אפסי למדי, נשים נרצחות במדינה הזו כי המשטרה כשלה להרחיק את בעלן המכה למרות התלונה. כדורים עפים ברחובות כי המשטרה אזלה ידה אל מול העבריינים והרבה יותר קל לתת דוחות למי שטס בכבישים.

    אותו דבר לגבי צה"ל וההתישבות ביהודה ושומרון. צה"ל די "אזוק", מצחיק לשמוע אותך מתבטא כאילו צהל הוא עושה דברם של המתנחלים, אם היית יורד לשטח היית רואה מציאות שונה לגמרי. מצד שני, סמולן שמקשיב לשטיפת המוח הסמולנית של התקשורת – מה כבר יש לעשות.

    וזה בדיוק מה שקרה ביצהר. המקרה של המסתנן ההוא לא היה הראשון, הישוב סובל מפריצות וגניבות של הישוב הערבי השכן לו כבר תקופה ארוכה, וככה זה עם רוב הישובים שם. רק שהפעם אותו ערבי הצית בית, ניסה להצית בית נוסף ודקר ילד.
    התושבים פה, לצערם, כבר למודי ניסיון, בזמן שלוקח לצה"ל להגיע אותו אדם כבר נעלם. וגם כשצה"ל כבר מגיע הוא לא ממש יכול לעשות כלום.

    "אם שכן היה יורה על שכן רקטה, ככל הנראה הייתי מבקש את עזרת הצבא."

    כי למשל המקרה של שדרות ושכניהם בעזה ממחישים עד כמה הצבא יכול לעשות משהו. האמת, שהצבא יכול לעשות הרבה, רק שמי שמחזיק את ידיו קשורות הוא השמאל, לא המתנחלים.

    אני נמצא באזור הזה כרגע, מצפון לי יושבת יצהר ומדרום לי אותו מאחז שבו תקפו מתנחלים את הצבא. וכשאתה יושב כאן, ורואה את האירועים מתגלגלים ואחר כך קורא את הדיווחים, לרוב זה מרגיז. כי הדיווח על המתנחלים שהיכו חיילים היה יחסית מאוד מדוייק, בעוד שהדיווח על יצהר היה מאוד מגמתי.
    ואני חייב להגיד שלי זה מאוד מפריע, כי מצד אחד אני (ורבים אחרים) עושים פה מילואים ומשתדלים להיות קודם כל בני אדם ורק אחר כך חיילים בעוד שבאזרחות אני יושב בחדר האוכל עם אותם אנשים שכותבים על אותם החיילים דברים רעים.

    "הבעיה שלי עם מתנחלי יצהר, או לפחות האלימים שבינהם, היא שאותם מתנחלים פוגעים בריבונות של המדינה."

    אם יש לך בעיות עם אנשים ספציפיים – טפל בהם. עצור אותם והגש נגדם כתב אישום להגיד שבגלל קומץ אנשים אותן התישבויות לא לגיטימיות זה סוג של קישקוש – זה בערך כמו להגיד שנתניה כבר לא לגיטימית כי מתנהל בתוכה מאבק של משפחות פשע.

    גם "התנתקות" או "טרנספר" (איך שלא מחליטים לכבס את המילה הזו) היא לא הפיתרון, כפי שראינו בעזה, הוצאה של צה"ל מהרצועה הפכה את המקום לסניף של איראן, וכפי שיודע פה כל אחד (בין אם מתנחל, חייל או פלסטינאי), זה בדיוק מה שיקרה שם אם וכאשר צה"ל יצא מהאזור.

    יש לי עוד הרבה מה להגיד, אבל זו גם ככה כבר תגובה ארוכה מדי

  4. ניצן,

    אני ממש לא מנסה לחלק אנשים לימני ושמאלני, אלא לשומרי חוק ומפרי חוק (ויש לי המון ביקורת על השמאלנים שלא ממש מצליחים).

    לגבי לקיחת החוק לידים, אני לא ראיתי מקרים בהם השמאל נוקט באלימות (וכמובן שיש לי לא מעט ביקורת על אלו שחותכים את גדר ההפרדה, להבדיל מאלו שסתם מפגינים נגד).

    אני מסכים איתך שרוב התושבים ביצהר, למעט העובדה שהם פושעי מלחמה, הם אנשים "נורמטיביים". הם עוברים על החוק הבינלאומי בכך שהם מתיישבים באדמה כבושה, אבל זה לא נתפס כעבירה בישראל. הקיצונים, מנגד, לא בוחלים להשתמש בתחמושת חיה.

    גם אם משטרת ישראל אינה מסוגלת להתמודד עם העבריינים, זו לא סיבה לקחת את החוק לידים ובמיוחד שלא לנקוט בפעילות אלימה נגד תושבים חפים מפשע. כלומר, לבצע פרעות בתושבי כפר ערבי אינה בדיוק להעניש את אותו אדם (לכאורי, לפחות לדעתי) שביצע את הדקירה (האמיתית, כנראה).

    צה"ל אולי "אזוק", אבל הוא פועל לטובת המתנחלים בכל מקרה למרות שהמחויבות שלו כלפי האזרחים צריכה להיות נמוכה שכן לפי המשפט הבינלאומי תפקידו של צבא כובש הוא להגן על התושבים המקומיים. אם ליצהר יש בעיות עם ערביי המקום, הם צריכים או (א) לחזור ארצה או (ב) להקים גדר (לא חוקית). בכל מקרה, לצה"ל יש חובה להגן על המתנחלים בערך כמו שיש לו חובה להגן עליי אם אני אבנה בית בהודו.

    התושבים פה, לצערם, כבר למודי ניסיון, בזמן שלוקח לצה"ל להגיע אותו אדם כבר נעלם. וגם כשצה"ל כבר מגיע הוא לא ממש יכול לעשות כלום.

    אז הנסיון שולח אותם לבצע פרעות בתושבים חפים מפשע?

    כי למשל המקרה של שדרות ושכניהם בעזה ממחישים עד כמה הצבא יכול לעשות משהו. האמת, שהצבא יכול לעשות הרבה, רק שמי שמחזיק את ידיו קשורות הוא השמאל, לא המתנחלים.

    אני מצטער, אבל מה שמונע מצה"ל "להכנס" בתושבי עזה הוא המשפט הבינלאומי שאוסר על פגיעה בחפים מפשע. צה"ל יכול לבצע פעולה צבאית על מנת לפעול נגד משגרי רקטות, אבל לא לבצע פעולה שפוגעת באזרחים. צה"ל הוא "צבא מוסרי".

    אם יש לך בעיות עם אנשים ספציפיים – טפל בהם. עצור אותם והגש נגדם כתב אישום להגיד שבגלל קומץ אנשים אותן התישבויות לא לגיטימיות זה סוג של קישקוש – זה בערך כמו להגיד שנתניה כבר לא לגיטימית כי מתנהל בתוכה מאבק של משפחות פשע.

    יצהר לא לגיטימית כיוון שהיא התנחלות. התנחלות היא פשע מלחמה. אני חושב שצריך לפנות את כל ההתנחלויות, אבל אפשר להתחיל מהפורעים הספציפיים ביצהר. פינוי של כל השטחים הכבושים מ67 יכול לעשות רק טוב למדינה, במיוחד אם יוגשו כתבי אישום נגד האזרחים שפועלים בחו"ל כדי להוציא את שמה של ישראל רעה.

  5. יהונתן, אתה לא רואה מקרים של שמולאנים שמפירים את החוק בגלל שהתקשורת דואגת שלא להראות אותם.

    אני חושב שזה היה לפני שנה, בערוץ 10 התפרסם קטע וידאו של חייל ישראלי מפנה נשק כלפי שמאלני. אפי פוקס בזמנו גם התבטא בנידון וזכה בשלל תיאורים מעליבים. עצם העובדה שהיה מדובר בשמאלן אלים שתקף חייל של צה"ל בכלל לא הוכנסה למשוואה, כל מה שטרחו להראות זה את החייל האלים והמסוכן מרחיק ממנו את האזרח הישראלי המסכן והמפוחד בעזרת נשק טעון. המ"פ לדעתי עלה למשפט בגלל זה, לא סגור על מה בדיוק נסגר שם לאחר מעשה וזה לא המעשה הראשון ובטח לא האחרון.

    בשנה שעברה, היחידה שלי הייתה ממוקמת באזור ג'נין, באותו איזור, לאחר שפינו את ההתישבויות היהודיות הפסיקו משימות "אבטחת הישובים" וצה"ל התפנה למשימות חשובות יותר כגון מחסומי פתע בדרכים, מארבים, מעצרים וכ'. נכון שיש כאלה שיגידו שאלו פעילויות רעות, אבל אחרי שאתה עוצר רכב עם חגורת תופת שהייתה אמורה להתפוצץ במרכז ת"א אתה מבין שהדברים שונים ממה שהתקשורת מספרת.
    מה שהתקשורת לא מספרת, זה עד כמה התחזק האיסלאם הקיצוני באותו האיזור, איך כפרים שלמים שהיו מורכבים בעיקרן מאוכלוסיות נוצריות נאמנות לפת"ח הפכו בתקופה קצרה מאוד לכפרים מוסלמים נאמני חמאס. אם לפני 5-6 שנים היה מרקם של דו קיום בין המוסלמים והנוצרים, הרי שהיום האוכלוסיות הנוצריות באותם הכפרים מדוכאות באלימות. רואים את זה בלבוש, בצורת ההתנהגות ועוד, כמובן שזה לא מסוג הדברים שרואים בלי להיות בשטח.
    השנה לעומת זאת אני מוצא את עצמי באיזור שילה / עלי, איזור שמתנהג כמו האיזור של הכפרים בגליל – ישובים ערבים ויהודים צמודים אחד לשני. ודוגרי, זה סוג של לשחק בקקה. אותו מתנחל שמציע לך היום קפה ועוגה כשאתה בסיור, לא יהסס לשבור למ"פ שלך את היד יום למחרת ועוד להעמיד פרצוף נפגע.
    כן, יש פה פושעים, ולא מעט, אם כי אני די מתנגד להגדרה הכוללנית שלך של "כל המתנחלים הם פושעי מלחמה". בדיוק כמו שלא כל הפלסטינאים הם מחבלים. יש פה שתי קבוצות גדולות שרוצות שקט, ומיעוט קיצוני וצעקני. אותו המיעוט הוא זה שמפר את מרקם החיים פה ויוצר את הבעיה ובו צריך לטפל. אם תלך אחורה 20 שנה, תראה שהישובים הללו חיו בדו קיום לא רע בכלל עד 87, פרוץ האינתיפדה הראשונה.

    אמא שלי יודעת לספר איך היא וחברותיה היו נוסעות למיסה בבית לחם, ועד לפני פחות מעשור אנשים עדיין היו נוסעים לג'נין כדי לעשות קניות, טיפולי שיניים, וטיפולי רכב. כל זמן שהיהודים המשיכו להגיע ולהזרים כסף הערים הללו שיגשגו. ואז פרצו מהומות כאלה או אחרות, היהודים התרחקו, הכלכלה של אותם ישובים שהיו מבוססות על הכסף של היהודים קרסה.
    זה כמובן גרר עוני, שגרר בתורו התחזקות של הדת (המוסלמית) שגררה את התחזקות הצד הקיצוני שרק הגדיל את "תנועת ההתנגדות".

    שטחי 67 הם אותם השטחים שנכבשו מהירדנים בשנת 67. לא העם הפלשתינאי שלט באותם שטחים אלא הירדנים. בפעם הקודמת שהוצעה מדינה לערבים באזור זה היה הצעת האום בשנת 48, אם תניח מולך את המפה ההיא ותבדוק איזה ישובים יהודיים נמצאים בתחומים שהוגדרו תחת ההצעה של 48 תראה שיש בשטח הזה לא מעט ישובים, ועם זאת, אף אחד לא מדבר על קווי 48, מדברים על קווי 67. למה? ככה, כי זה נוח לנו.
    העובדה שלא היה אז עם פלשתינאי בכלל לא חשובה, העובדה שהשטח נכבש מירדן בכלל לא רלוונטית.

    קח לדוגמא את אריאל, (ואני בוחר דווקא בה בעיקבות העובדה שהיה איזשהו כנס תקשורת שבחרת שלא להשתתף בו בגלל שאריאל יושבת בשטח כבוש) שיושבת למעשה בתוך התחום של קווי 67. העיר הזו הוקמה בשנת 78 והיא חוגגת עכשיו 30 שנה להיווסדה.
    והנה, בהסכמי קמפ דייויד, וגם לאחר מכן, הסכימו כל הצדדים שאריאל תחשב כישראל. נכון שאפשר להגיד "איזו ברירה הייתה להם" ומצד שני, אולי הנקודה האמיתית היא שלקווי 67 – אין היום שום משמעות. זה סוג של מונח ערטילאי שיוצר יותר נזק לכל הצדדים.

    בסופו של דבר, את אותם התסמינים שראינו עד היום בשטחי יהודה ושומרון אפשר לראות היום אצל ערביי ישראל. התחזקות של התנועה האיסלאמית, ידויי אבנים ביהודים, פיגועים ע"י ערביי ישראל וכן הלאה. הכישלון של ממשלות ישראל לדורותיהן להתמודד עם הציבור הערבי ולדאוג לצרכיו היא זו שהביאה את המצב הזה.

    אישית, אני מאמין שישראל צריכה לספח את שטחי 67 לתוכה, להכריז על מדינת ישראל כמדינה אזרחית ולא כמדינה יהודית ולהתחיל להשקיע בחינוך לדו קיום. כי אם באמת נצא מקווי 67, (ופה זה יהיה הרבה יותר קשה מאשר בעזה) עזה תופיע גם שם, והפעם, הקסאמים לא יפלו על שדרות.

  6. ניצן,
    זה לא שאני לא מסכים עם רוב מה שאמרת (כי אני כן), אבל כמה דברים חייבים להיות ברורים:
    1. לא משנה כמה שמאלן מתגרה בחייל צה"ל, לזה אסור להרים עליו נשק. כלומר, לחייל מותר לעכב אותו ולהביא משטרה, או שאם האיזור בממשל צבאי לעצור אותו, לחייל מותר לפתוח במרדף ולעכב אותו, אבל לא לאיים עליו בנשק. שוב, זה לא משנה אם זה שמאלן או מתנחל, שניהם אסור שיפגעו מהצבא (גם לא פלשתינאים). הנשק נועד להגן על החייל ממצבים בהם נשקפת סכנה לחייו, לא התגרות של פרחחים.

    2. קראתי למתנחלים פושעי מלחמה כיוון שהם חיים בשטח כבוש. לצה"ל אין כל חובה להגן על אזרחי ישראל שבחרו לצאת מהמדינה; חובתו של צה"ל כצבא כובש הוא לשמור על בטחונם של התושבים המוגנים (הפלשתינאים) עד שהכיבוש יסתיים.

    3. סיפוח הוא לא אפשרות עבורי, לא כי אני ציוני, לא כי אני גזען, אלא כי אני חושב שלכל קבוצה ראוי שתהיה הזכות לשלטון עצמי.

  7. 1. אני מסכים איתך על זה, ואני חושב שפה נמצא ההבדל שבין חיילים סדירים מילואימניקים. אני יכול לספר לך שכולם פה אחרי התקרית של המכות עם המתנחלים דיברו בהתחלה מהבטן – היינו יורים, משתמשים בגז מדמיע, משהו. יש כאלה שאפילו לקחו את זה לקיצוניות – מגיעים לשטח שעומדים בו רעולי פנים חמושים – למה היהודי מקבל יחס טוב יותר מהערבי. בסופו של דבר, קצת אחר כך, רובנו מסכימים שגם אם אלו היו פלשתינאים לא הינו יורים או משתמשים בגז כל כך מהר.
    כן, נשק נועד להגנה עצמית במקרים של סכנת חיים בלבד, מצד שני, התחושה של סכנת חיים היא די אינדיוידואלית וטמונה במקרה.

    2. האם ההתיחסות הזו תקפה גם לגבי הישובים ברמת הגולן או ירושלים?
    לתחום שטח בגדר ולהגיד "שטח כבוש" זה בעייתי, אם תשאל את הפלשתינאי שגר ליד רחובות ב 48 וברח הרי שגם רחובות היא שטח כבוש, גם חיפה וגם הנגב ואילת. למעשה, היו פה הבריטים שעזבו יום אחד ואמרו תעשו מה בזין שלכם, מה שקרה פה אחר כך שקול לחבורה של ילדים בגן שמתקוטטת על מי ישחק באיזה צעצוע. כל אחד כבש לו חלק והמלחמות נמשכות עד עכשיו.

    3. שילטון עצמי באיזה מחיר? האם לדעתך הערבים הנוצרים שווים פחות מהערבים המוסלמים? הרי ברור לכולם שהבחירות "הדמוקראטיות" באזור ההוא נעשות אל מול קנה הרובה ובכוח הזרוע. תופעת ההתחרדות האלימה של ירושלים היא לא רק אצלנו, היא קוראת בכל עיר ערבית. האיסלם מרים את ראשו ומדכא את הנוצרים. האם אנחנו צריכים לעשות כמו הבריטים – לעזוב ולהגיד להם לעשות מה שבראש שלהם? או שמא אנחנו צריכים לקחת אחריות על הטעויות של ממשלות ישראל לדורותיהן ולנסות לתקן את המצב?

  8. ניצן,
    1. טוב לדעת שאנשים שקולים כמוך מגנים על המדינה; כשאני הולך למילואים (ג'ובניק) אני שמח לדעת ששיקול הדעת שלי לא לבד, ושרוב המילואימניקים באמת יכולים לא להתפרץ על אנשים סתם.

    2. לגבי מזרח ירושלים והגולן, מבחינתי מרגע שישראל סיפחה אותם, אז הפשע (אם בכלל התבצע) הוא של ישראל ולא של התושבים. אני חושב שסיפוח הגולן היה אקט נכון, והכרזת רמת הגולן כשטח ישראלי תוך מתן אזרחות לתושביה הוא הליך טוב מאוד. לגבי מזרח ירושלים, יש לי הסתייגויות, אבל עדיף המצב הנוכחי על כיבוש אמיתי.

    3. שוב, אם אפשר להקטין את הרזולוציה לשלטון העצמי ככל שאפשר (לתת ריבונות לעיר) הייתי מעדיף.

  9. יהונתן,אני שונא ערבים,אין לי אמונה בהם,אין בהם אמונה!!!מתי תבינו את זה

  10. משה עבדי, אוי האירוניה… מהשם שלך הייתי בטוח שאתה ערבי…

  11. ואתה לא מתבייש לכתוב "האם היה בכלל דוקר"

    בלא להיכנס לשאר הדיון, כשמציגים תמונה חלקית, אי אפשר להתיימר להביע דעה אובייקטיבית.

    בשבת בבוקר נכנס מחבל לבית של אחי גיסתי וילדיהם. הם היו אצל הורי בשבת, לכן הוא רק שרף להם את הבית כליל. לאחר מכן הוא ניסה ללא הצלחה לפרוץ לבית השכן, ואז ניסה לרצוח ילד שאמר לו שבת שלום.

    חיילים ראו אותו חוזר בריצה לכפר. שתדע.

  12. אני כמעט הייתי אתמול בהלווייה של האחיינים שלי,
    ואתה לא מתבייש לכתוב "האם היה בכלל דוקר"

    בלא להיכנס לשאר הדיון, כשמציגים תמונה חלקית, אי אפשר להתיימר להביע דעה אובייקטיבית.

    בשבת בבוקר נכנס מחבל לבית של אחי גיסתי וילדיהם. הם היו אצל הורי בשבת, לכן הוא רק שרף להם את הבית כליל. לאחר מכן הוא ניסה ללא הצלחה לפרוץ לבית השכן, ואז ניסה לרצוח ילד שאמר לו שבת שלום.

    חיילים ראו אותו חוזר בריצה לכפר. שתדע.

  13. רותי,
    ברור שרצח ילדים זה רע. עכשיו, לאחר שסיכמנו שרצח ילדים הוא דבר רע, העניין הוא שהצבא (אולי בגלל שהוא לא מוכשר מספיק) לא הצליח לאתר את הדוקר, ויכול להיות (שוב, בהסתברות כלשהיא) שההורים, כמו בלא מעט מקרים בהם הם יצאו נגד ילדים באקטים אלימים, הסבירו את האלימות על ידי כך שבן מיעוטים כלשהוא היה זה שתקף את הילד כדי לעורר פרץ אלימות ולהסיט את החקירה. אני לא אומר שזה המקרה, אלא שישנה אפשרות שזה המקרה.

    אני חושב שצריך להסתכל על זה בצורה אחרת טיפה: גם אם יש אנשים "מסכנים" שבחרו לגור בחו"ל ומבקשים את עזרת הצבא בהגנה עליהם, אני עדיין חושב שלקחת את החוק לידים ולצאת לפרעות נגד ילדים אחרים חפים מפשע רק על סמך זהות אתנית כלהיא הוא דבר פסול (ר"ע נקמות הדם של ימי הביניים).

  14. לא. אין אפשרות שזה המקרה.

    4 אנשים שונים ראו את המחבל. והבית של אח שלי נשרף כליל.

    לי אין עניין להתווכח על עובדות.

    בנוגע לפרעות – תוכיח. אתה מנסה לומר שקבוצה גדולה של מתנחלים חמומי מח נכנסו לכפר ערבי חמושים בנשק עם כוונה לפרוע בערבים אך אין אף לא הרוג אחד לרפואה? לא משכנע.
    אז אולי בכלל להד"מ ומנסים להצדיק אלימות חמולות פנימית כלפי אנשי הכפר?

  15. א. לא משכנע כלל ועיקר. (כתבה באנארג'י זה לא תורה למשה מסיני)
    ועדיין מפתיעה גרסתך לפיה "קבוצה גדולה של מתנחלים חמומי מוח בנשק חם" הצליחו בקושי לעשות מה שמחבל יחיד שאינו חמוש עשה לבדו.

    ב. לא עלית על הציניות שבדבריי.

    ג. לא נורא.

    כל אחד תופס דברים אחרת. כולל את המציאות.

  16. מי שפורע חוק אינו "לוקח את החוק לידיים" אלא פשוט "עובר על החוק".

  17. nitzan is right. and if i was in a village where i felt the police wasnt helping me, and a nearby village stabbed my boy. you better believe im bringin gthe whole bunch of family and friends to take revenge. thats not a pogrom, thats what the hamullas do all over the middle east and in israel too- thats the middle eastern way. and dont think you are any better than them, dont be so eurocentric that you believe the age old ways of dealing with violence is sitting and talking to a bunch of hateful, murderous animals (not the arabs in general, this specific village)

    and since you are already putting into categories, why dont you make them more realistic: those who WOULD kill you, and those who WOULDNT kill you.

    if that is first the jews and secon the arabs, you need to reexamine your own belief system.

    chur bro

Comments are closed.