[פוסטמורטום] שהמדינה תצהיר לי נאמנות.

0.
אני לא יודע איך לקרוא לזה, אבל כנראה שזה לא מחסום כתיבה. זה שלא עדכנתי כלום כמה ימים ולא עניתי לטוקבקיסטים נבע בעיקר מעבודה. זה לא שלא כתבתי; כתבתי המון, פשוט לא לבלוג. זה קשה להסביר, אבל זה בעיקר כי יש לי מחשב חדש, שאותו עוד צריך לקנפג, להגדיר, לשנות, לעשות הכל. מחסום כתיבה זה לא משהו שאתה מגיע אליו, זה בעצם דרך לעולם להגיד שיש מספיק מילים שאמרת.

1.
[] מחר יערך היום הלאומי להפחדה נגד האינטרנט וכבר עכשיו עולות כתבות על "כמה שהאינטרנט מקום מסוכן ואוי אוי אוי אכלו לי שתו לי" (ושהורים פשוט מזניחים את הילדים שלהם). הפוליטיקאים שמרכיבים את הקואליציה כרגע ועוסקים בכסאולוגיה נוטים לשכוח את זה ויעדיפו לנהל משא ומתן על נושאים 'חשובים' כמו ירושלים [שככל הנראה כלל לא יגיעו לדיון במציאות] הרבה לפני שעניינים 'שוליים' כמו מסע ההפחדה נגד האינטרנט שמנוהל על ידי בעלי אינטרסים פונדמנטליסטים ומסחריים. הקמת מאגר תעודות זהות ביומטריות הוא עוד צעד להקמת מדינת משטר[ה] שמחזקת את השלטון על חשבון האזרח, ונובעת מהתפיסה הרעה הזו [וכתבה נהדרת של נמרוד קמר עבור פירמה על הנושא]. אבל לחברי הכנסת לא איכפת, זה הכסאות, לא יותר מזה.

2.
[] אם וכשיהפוך אביגדור ליברמן לשר בכיר בממשלה הוא יתמוך בצנזורה ובחוק הביומטרי [תוך הקריצה לכך שהעולים מחבר העמים זוכרים ולא ממש מחבבים את המשטרה החשאית בתקופה הקומוניסטית], מצעו של ליברמן קורא ל"קפיצת מדרגה ביכולותיה המודיעיניות והטכנולוגיות של משטרת ישראל", כלומר המשך חוק נתוני תקשורת והמעקב אחרי אזרחים, תוך קידום משטרה טיפשה ושוטרים מושחתים שיכולים לקבל מידע עלינו ללא צו. הגישה של ליברמן שנאמנות [למדינה] קונה אזרחות היא הפוכה מגישתו של תומאס הובס, שמסביר כי כלל בני האדם התאגדו יחדיו על מנת לקיים סדר משותף; מבחינת ליברמן, המדינה היא הגוף שאליו אנו חייבים נאמנות, ולא ההפך.

2א.
[…] וגישה כזו היא בדיוק הגישה שעשויה לגרום לנזק כאן. הנאמנות היא של המדינה לאזרחיה, ולא להפך. מדינה חייבת לשמור על שלטון חוק ולא להפר אותו כשנח לה.

3.
חיפוש סמוי בבתים, האזנות סתר לנבחרי ציבור ולאנשים כמונו, הצהרת נאמנות ואפילו טיפול בפשיעה על ידי חיסולים ממוקדים, כל אלה הם מאפיינים של שלטון טרוריסטי ולא של מדינה דמוקרטית. בישראל של 2009 הם נראים לגיטימיים מתמיד.

3א.
אבל זה הכל עניין של רזולוציה. כשמסתכלים על כל חוק בנפרד לא שמים לב לזה; וכאן אבנר פינצ'וק צודק, הביומטריה הפכה להיות יותר ויותר משהו לגיטימי, החל מזיהוי לקוחות של מכשירים סלולריים, דרך זיהוי כאמצעי אבטחה אמין יותר. בכל פעם ויתרנו קצת על הפרטיות שלנו ולא נלחמנו למרות שהדבר היה נחוץ. התפיסה שלנו היתה שזו לא תכנית אב אחת אלא משהו אקראי.

3ב.
טעינו.

4.
הבעיה שלנו היא שאותה טכנולוגיה בדיוק שמשמשת את המשטר[ה] בלעקוב אחרי אזרחים ולהקטין אותם כבני אדם היא הטכנולוגיה שמשחררת אותנו מכבלי המשטר. כח המחשוב העצום שאנו כל כך מעוניינים בו על מנת לקדם את חופש הביטוי שלנו, את הנוחות היומיומית, את הצפיה והתרבות שלנו, אותו כח מחשוב משמש לבלוש אחרינו. בפראפרזה על יובל דרור, אין אפשרות להבדיל בין טכנולוגיה טובה לרעה, רק בין אנשים טובים לרעים.

17 thoughts on “[פוסטמורטום] שהמדינה תצהיר לי נאמנות.

  1. ראשית, חבל שהלינק למרכז לעצירת חוק המאגר הביומטרי (no2bio.org) מסתתר בתוך הטקסט, בצורה שמקשה על זיהויו.
    שנית, מילים כדורבנות.
    ההתדרדרות האנטי-דמוקרטית הישראלית מתבצעת בעקביות.
    לפני עשור מעצר של מאות אנשים בשל שמימשו את זכותם הדמוקרטית להפגין היה זוכה לתגובות נזעמות בתקשורת ובציבור. כפי שראינו במלחמה, כיום הוא לא זוכה אפילו לאיזכור.

  2. 1. יהונתן – חיילים בתפקידי מחשבים שמסתובבים בבתי ספר ומסבירים לקטינים איך להגן על עצמם ברשת זה לא יום הפחדה.
    זה כמו לקרוא ליום "מין בטוח" שבו מסבירים לילדים על מחלות מין והריונות לא רצויים "יום הפחדה".
    היום הזה היה קיים הרבה לפני שהציעו את החוק הביומטרי, ואין לקשור ביניהם.

    2. מדינת ישראל לא יכולה להתנהל כמו כל דמוקרטיה אחרת.
    מדינות כמו צרפת, אנגליה או ארצות הברית, מקיימות היום דמוקרטיה לשם הדמוקרטיה.
    מדינת ישראל איננה עוד דמוקרטיה לשם הדמוקרטיה. מדינת ישראל היא דמוקרטיה לשם קיום ושימור העם היהודי. השמאל נוטה לשכוח את זה.
    אין שום דבר רע בחיזוק היכולות של המשטרה במניעת פשיעה.
    2.א אל תשאל מה המדינה שלך יכולה לעשות עבורך, שאל מה אתה יכול לעשות עבור המדינה שלך.
    אין מדינה שלא דורשת נאמנות מאזרחיה. בצורה מפתיעה, מדינת ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שבהן מי שמרגל לטובת אויבים לא יוצא להורג. מי שבא לחדש דרכון אמריקאי, נדרש להתחייב שלא ביצעה פעולות שסותרות את אופיה הדמוקרטי של ארה"ב.
    כל התקוממות השמאל והערבים כנגד דרישת ליברמן לנאמנות היא בגדר "על ראש הגנב בוער הכובע". אין שום בעיה בדרישת נאמנות מאזרחים. השאלה היחידה שצריכה להשאל היא איך מגדירים נאמנות.

    3 ו 4 – אתה מתאר עולם מרושע שבו המדינה היא מדינת משטרה שעוקבת אחריך, מפרה את פרטיותך, ומדכאת אותך. ממש אוטוטו מכניסים כאן טלסקרינים.
    באנגלית יש לזה ביטוי מצוין – Fear mongering.

  3. שי – יש לך איזה שהן הוכחות שהמפגינים נעצרו כי "הפגינו"?
    במרבית המקרים היה מדובר בהתפרעויות אלימות במהלך ההפגנות.
    לא זכור לי שאופיה הדמוקטרי של מדינת ישראל מאפשר פגיעה פיזית בשוטרים, פגיעה ברכוש, או פגיעה באלה שלא מסכימים איתך.

  4. דניאל כתב: "מדינת ישראל היא דמוקרטיה לשם קיום ושימור העם היהודי."

    אני בטוח שהרצל ישמח לדעת את זה. באופן כללי, התגובות שלך ראויות לתגובה של פרנקלין: He who gives up freedom for safety deserves neither.

    (מה שצריך להפוך לטגליין של הבלוג. יונתן?)

    דניאל — נכנסת לפוסט שלי שעוסק בנושא חשוכים כמוך.

  5. אלעד, אולי זה מטריד אותך לשמוע, אבל זו האמת.
    מדוע אין "מדינת הנוצרים"?
    למה אין "מדינת בודהיסטים"?
    למה העם היהודי, מבין כל העמים בעולם צריך שתהיה לו מדינה משל עצמו?
    התשובה ברורה – שימור עצמי וקיום.
    מדינות העולם אכזבו אותנו. במאות האחרונות נהיינו עם נרדף, ועם שמיועד להשמדה. הקומוניסטים, הנאצים, הערבים.
    מדינת ישראל קיימת לא כדי שתהיה דמוקרטיה כלשהי במזרח התיכון. מדינת ישראל קיימת כדי שלעם היהודי יהיה בית ומקלט, וכדי שתהיה מדינה חזקה שמגנה על יהודי העולם באשר הם, אפילו אם לא בחרו לגור כאן.

    אין חופש או חירות גדולה יותר מאשר החופש לחיות ולהרגיש בטוח.
    אין מחויבות גדולה יותר מאשר להגן על ילדינו ולשמור על שלום נשותינו.
    זה לא הופך אותך לחשוך.
    כן, ראוי שיהיו לך אידיאלים, וראוי שתדע להגן עליהם, גם במחיר חייך, אבל אל תוציא את ההתבטאות של פרנקלין מחוץ להקשר(כפי שאתה ושכמותך אוהבים כל כך לעשות).
    הציטוט המדויק של פרנקלין היה:
    They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.

    Essential liberty זה לא הזכות שלך להגיב באינטרנט בצורה אנונימית.
    Essential liberty זה לא הזכות שלך להכנס לקניון מבלי להוכיח שאין לך נשק בתוך התיק.
    Essential liberty זה הזכות שלך להצביע, הזכות שלך לחיות, הזכות שלך לאוכל, הזכות שלך להתחרות בצורה חופשית בשוק העבודה.

    אלעד – נכנסת לפוסט שלי שעוסק בעיוות ההיסטוריה, ציטוטים לא מדויקים, ואידיאלים מנותקים מהמציאות.
    לסיכום, אני רק יכול להזכיר שארבעת אבותינו.. אה, רגע, אלה היו האמריקאים.
    החוקה של מדינת… שיט, שוב פעם הם.
    אולי הגיע הזמן להפסיק לעשות Copy paste לתגובות של ליברלים וליברטניים אמריקאיים, ולנסות ליישם אותם על המציאות המאוד מאוד שונה שלנו.

  6. תודה על התיקון. כדאי שתקרא קצת על המאגר הביומטרי לפני שאתה טוען שהוא לא פוגע ב-Essential liberty. תתחיל ב- http://no2bio.org/home/

    אגב, להרבה עמים בעולם יש מדינה. לצרפתים, לגרמנים, לשוודים, לסינים. ואתה מזכיר לי שוב ושוב שהעם היהודי חי בפוסט-טראומה. אתה מצדיק כל דבר בעולם בשם החובה להגן על הגזע היהודי. שיהיה לך לבריאות.

  7. אלעד –
    תמצא מקום אחד בהודעות שלי שהצדקתי את החוק הביומטרי.
    אני גם חושב שזה עובר את הגבול, והחוק הזה צריך ליפול.
    ועדיין, הרטוריקה והקלות שבה מתארים את העתיד הקרוב כמדינת ישראל טוטאליטרית וחשוכה היא הגזמה מיותרת ופוגעת.
    יש הרבה עמים שיכולים להכנע בקלות למשטרים חשוכים. העם היהודי הוא לא אחד כזה.

    לכמה מהעמים האלה היו, ועוד ישנם כאלה שקוראים להשמדתם?
    כמה מהעמים האלה יש מי שטוען שלא מגיע להם מדינה?
    אין שום דבר רע בלחיות בפוסט-טראומה, אם אתה מונע טראומות עתידיות.
    אם אני מוכיח לך שהעם היהודי בפוסט טראומה, הרי שאתה מוכיח לי שהעם היהודי פעם אחר פעם חוזר להכחשה.
    לא, לא הכל מוצדק בשם הגנה על העם היהודי (שאיננו גזע, אבל סחטיין גם עכשיו על הדמגוגיה), אבל יש הרבה מאוד דברים שכן. ואם זה אומר שאתה העם היחידי בעולם שצריך לפתוח תיק בכניסה לקניון, או העם היחידי בעולם שצריך לשאול אותו שאלות מביכות לפני שהוא עולה למטוס – לא נורא, תתמודד.
    האלטרנטיבה גרועה בהרבה!

  8. מהודעתך משתמע שאתה תומך בחוק הביומטרי. אתה קורא לדבריו של יהונתן Fear mongering.

    המשפט שלך "יש הרבה עמים שיכולים להכנע בקלות למשטרים חשוכים. העם היהודי הוא לא אחד כזה" הוא עוד אחד מהטריידמרקים שלך, כמו ""מדינת ישראל היא דמוקרטיה לשם קיום ושימור העם היהודי". ציטוטים מעולים. אני אגיב ב"יש הרבה עמים שיכולים להכנע בקלות למשטרים חשוכים. העם הגרמני הוא לא אחד כזה". מה, לא? כן, גם מה שאתה כתבת הוא שטויות. מאיפה אתה יודע? הכל מצביע על לאומנות הולכת וגוברת, ושלילת חירויות אישיות.

    אתה מעמיד פנים שאתה מצדיק בדיקות בטחוניות בכניסה לקניון (שלהן אני לא מתנגד, אגב, אבל סחטיין על איש הקש) אבל אתה מדבר בעד חוקים ביומטריים ומכחיש את הפיכתה ההדרגתית אך ברורה של ישראל למדינה טוטליטרית. טוב, תמשיך לעצום עיניים. על מי שהחזיק בעמדה שלך למדנו, קראו לה "הכלבים נובחים והשיירה עוברת". דניאל — אתה ביצה עדינה, אל תתנפץ על החומה! :)
    http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1045,209,33102,.aspx

  9. אלעד, אתה מגוחך.
    תקרא שוב את ההודעה שלי, בראש פתוח ומתוך הבנת הנקרא. לא מתוך ניסיון להצדיק את עולמך הצר על ידי כפיית הדעות הקדומות שלך.
    Fear mongering זה כשיונתן יוצא נגד "יום האינטרנט הבטוח" שדווקא נועד ללמד תלמידים על החשיבות שבהגנה על עצמם, ועל פרטיותם, כדי להראות שזה כביכול עוד צעד בהפיכתנו למשטר טוטאלרי בעקבות החוק הביומטרי.

    כל כך מהר עשית גודוין לשיחה הזאת?
    אין שום דבר רע בלאומנות, ואין שום דבר ששולל חופש בלאומנות. הדמוקרטיות הגדולות ביותר בעולם צמחו מתוך תחושת לאומנות גדולה. הן ממשיכות לשרוד בגלל אותה לאומנות.
    במקרה גם גדלתי בדמוקרטיה שכל העולם נושא את עיניו אליה.
    כל בוקר בבית הספר נאלצתי לשנן שבועת אמונים לדגל. כאן לא עושים את זה. מפחדים לפגוע ברגשות של הערבים.

    כמו שאמרתי, אני נגד החוק הביומטרי. אני בטוח שמדינת ישראל יכולה לעשות את עבודתה נאמנה גם מבלי לקחת את תביעות אצבעותיי. אבל אם אתה חושב שבכך נטלו את החופש שלך, הרגו את הפרטיות שלך, ואוטוטו מכניסים אותך למעצר בשל עבירה על חוקי מחשבה, אתה חי בסרט רע.
    האמת היא, שאם הייתי רוצה את טביעת האצבע שלך, הייתי משיג אותה מאוד בקלות.
    סיכויים סבירים שכבר מסרת את הטביעת האצבע שלך למספיק אנשים גם מרצונך.
    בכל זאת, לוותר על הטיול בארה"ב? להתפטר כי אני לא רוצה את נסיעת העסקים הזאת ליפן?
    ובכלל, השאיפה העצומה הזאת לפרטיות היא אבסורדית במדינה הקטנה שלנו.
    כל אחד מכיר כל אחד. "ראיתי את בת דודה שלך בAM PM אתמול". "זיהיתי אותה מהפייסבוק".

    אתה מבין, בעולם הזה, הכל שאלה של טריידאופים.
    עלות מול תועלת.
    ברור שיש משהו נורא מקומם בזה שלממשלה יש טביעת האצבע שלך. אבל בעצם, מה הם יכולים לעשות עם זה בכלל? ומה הם לא יכלו לעשות ממילא קודם?

  10. נו, עכשיו למי אין הבנת הנקרא. יהונתן בתככון בפוסט שלו לכתבות שיופיעו מחר שעוסקות בסייבר-פדופילים למיניהם.

    לאומנות, לא לאומיות, בפירושן המקובל. אתה יכול להחליף ב"פאשיזם", "אור-פאשיזם" או "ג'ינגואיזם" אם בא לך.

    שבועת אמונים לדגל — כן, אכן מנהג מתועב. יש לי כבוד גדול בהרבה למי ששורף דגל (שלא כחלק מתנועה מאורגנת) מאשר למי שמשתחווה לו. הראשון מצהיר על יכולת לחשיבה עצמאית ועל חוסר-כבוד בריא לסמלים (כולה סמלים). השני מצהיר על נאמנות לסמלים ולא לאנשים, ומוכנות להיות חלק מעדר. (אגב, בדעה זו החזקתי גם בכיתה ד', הרבה לפני שידעתי שיש כזה דבר אנרכיזם. אני לא מגדיר עצמי אנרכיסט, בלי קשר. זה פשוט אמור לבוא בטבעיות לכל אדם שאינו עדר).

    "אבל אם אתה חושב שבכך נטלו את החופש שלך, הרגו את הפרטיות שלך, ואוטוטו מכניסים אותך למעצר בשל עבירה על חוקי מחשבה, אתה חי בסרט רע."

    יש לך ראיה לזה, או שאתה פשוט מאמין בממשלה? אני אישית לא, ואין לך דרך טובה להוכיח לי שאני צודק. נתונים שאמורים להיות חשאיים דולפים כל הזמן.

    "ברור שיש משהו נורא מקומם בזה שלממשלה יש טביעת האצבע שלך. אבל בעצם, מה הם יכולים לעשות עם זה בכלל? ומה הם לא יכלו לעשות ממילא קודם?"

    וכאן אנחנו חוזרים לדבריו של פרנקלין. זה יפה מאד שיש לך אמון בממסד. מעורר השראה, אפילו. תישן טוב בלילה, האנשים החזקים שומרים עליך ועלי.

  11. דניאל,

    חיילים בתפקידי מחשבים שמסתובבים בבתי ספר ומסבירים לקטינים איך להגן על עצמם ברשת זה לא יום הפחדה.
    זה כמו לקרוא ליום "מין בטוח" שבו מסבירים לילדים על מחלות מין והריונות לא רצויים "יום הפחדה".
    היום הזה היה קיים הרבה לפני שהציעו את החוק הביומטרי, ואין לקשור ביניהם.

    העובדה שמבחינתך נראה לגיטימי שהצבא יטול עליו משימה של חינוך הנוער מסבירה הכל.

  12. לגבי הנקודה האחרונה אני חייב להסכים עם יהונתן. תמיד גם קומם אותי הרעיון של "מורה-חיילת". איזה מין מדינה תמוהה, ספרטנית, מחזיקה דבר כזה בשם "מורה-חיילת".

    במדינה מתוקנת, משרד החינוך לא מפקיר את נושא החינוך בפריפריה, באוכלוסיות חלשות או בנושאי בטיחות למשרד הבטחון. זוהי האחריות של משרד החינוך ומעצבן אותי שאין מי שנותן על זה דין וחשבון.

  13. יש הרבה הצדקות לפעילות חברתית של חיילים. להפוך את החיילים לאנושיים יותר אם תרצה.
    אני מסכים שמורה חיילת זה בזיון. אין לי בעיה עם שירות לאומי אזרחי שבו בנות 18-20 יהיו מורות בבית ספר, אבל אין הצדקה שזה יהיה על מדים.
    ספציפית ביום אינטרנט בטוח, לקחת חבר'ה צעירים, ליום אחד, שהמהות שלהם בחיים היא להגן על המידע הרגיש של מדינת ישראל, וללמד גם את הילדים איך לשמור על המידע הרגיש שלהם, זה לא כזה זוועתי כמו שאתה מנסה לגרום לזה להראות.
    אני מסכים שהמצב הזה רחוק מאידיאלי, מקומם? הגזמנו קצת.

  14. אלעד, תפסיק להיות ליצן.
    צריך להפוך את כל החברה שלנו לאנושית יותר.
    כשאנשים צועדים מעל הומלסים באלנבי, ולא מוכנים לעזור כי "המדינה צריכה לעשות משהו, לא אני" או "הוא רק ישתמש בזה בשביל לקנות אלכוהול", כנראה שמשהו באנושיות שלנו פגומה.
    כשתינוק בוכה במטוס, ואנשים מתעצבנים כי הם לא מצליחים לישון, איפה שהוא האמפתיה שלנו חסרה.
    כשאיש הייטק מפוטר, ואנשים בטוקבקים שמחים לאיד, יכול להיות שאיפה שהוא החמלה שלנו הלכה לאיבוד.
    כשחיילות באוטובוס לא קמות לזקנות כי "הן עייפות אחרי יום עבודה בבסיס", משהו בחינוך במדינה מקולקל מיסודו.
    בתור חייל, אתה נדרש למלא פקודות. אבל אתה גם נדרש להיות מוסרי, אדיב ואנושי. לחיילים ניתנת אחריות עצומה במדינה שלנו, והרבה כוח.
    אין שום דבר רע בלחזק ולהשריש עוד יותר ערכים של אנושיות, חמלה ותרומה לאנשים שאתה סומך עליהם עם היקר לך מכל – בטחונך האישי, ובטחון המדינה שלך.

  15. לא ליצן. המשפט שלך "יש הרבה הצדקות לפעילות חברתית של חיילים. להפוך את החיילים לאנושיים יותר אם תרצה." הוא פשוט לכתוב נוח עם שבע שגיאות. הוא גל כך שגוי וטיפשי שלא היה לי כוח להסביר. אבל אני אנסה לתת ראשי פרקים,שכל אחד מהם אפשר לפתח לפוסט:
    1. בפועל, אחת מהמטרות המרכזיות של מערכת החינוך הישראלית הוא הכנה לצבא, כלומר חינוך התלמידים והבאתם להיות חיילים, ורצוי לוחמים. (ראה פוסט בנושא בבלוג מילכוד 67). לא חסרה לחיילים "אנושיות". קוראים להם "הילדים". אם כבר, יש להם אובר-אנושיות.
    2. למה הפיכת החיילים ל"אנושיים" מצדיקה הכנסת חיילים לבתי ספר
    3. למה זה נראה לך סביר שרצות שחיילים ייתפסו בתור אנושיים, כקבוצה?

    בנוגע לשאר, המצב שבו יש הומלסים באלנבי וצריך לתת להם כסף הוא פגום מיסודו. זה ליפסטיק על חזיר. המדינה בדיוק צריכה לטפל בזה. זה לא חוסר אנושיות. אתה כל פעם לא מבדיל בין עיקר לטפל

    ילד שבוכה במטוס ומפריע לישון? רוצים לחנוק אותו, ובצדק. אתה היית במצב כזה? מה הקשר לאנושיות או לאמפתיה? מי שמשוגע מספיק כדי לקחת תינוק למטוס והתינוק עושה בעייות, ראוי שיבלה את כל הטיסה בלהתנצל. היית לוקח תינוק לבית קולנוע? (התירוץ היחיד הוא מצב שבו באמת לא היתה ברירה. מעבר דירה למדינה אחרת, מוות של בן משפחה, כאלה).

    לשאר הנקודות שלך (זקנות, טוקבקים) אני מסכים. אבל: חייל אינו נדרש "להיות מוסרי, אדיב ואנושי". במדינה מתוקנת משתמשים בחייל רק בסיטואציה מלחמתית. לכל סיטואציה אחרת, יש שוטרים, שהם משרתי ציבור. בארץ משתמשים בחיילים לכל דבר (כמו בסין, שבהם חיילים בונים סכרים וככה מקבלים סימפתיה לצבא). יש בזה המון דברים פסולים.

    אגב, מה זה השטויות האלה? הרי מורות חיילות הן בדיוק לא החיילים שנלחמים וצריכים להיות אנושיים. לדעתך לשים מורות במדים בבתי ספר זה משפר את היחס לצבא? הרי אם זו המטרה, אז זו פרופגנדה פאשיסטית מהסוג הנחות ביותר.

Comments are closed.