על הBlackberry וחופש האינטרנט

0.
שלל מדינות בעולם הערבי החליטו לחסום את שירותי הBlackberry עקב חוסר היכולת לפקח על התעבורה של המשתמשים. כלומר, ההחלטה למנוע את השימוש בBlackberry נובעת מחוסר השליטה שיש לממשלה על השימוש במכשיר. לכאורה, הדבר היה מעיד על חוזקו של הBlackberry; הרי, הBlackberry Enterprise Server, היחידה המתווכת בין הBlackberry לאינטרנט, מצפינה את כל התעבורה ומונעת מאנשים באמצע להאזין. אלא, שהיתרון הגדול הזה הוא גם החסרון של המכשיר ומראה כמה בעייתית היא ההסתכמות על גן-נעול לצורך מתן שירותים.

1.
הBlackberry, יש להבין, הוא לא טלפון חכם רגיל. יש לרכוש חבילת Blackberry מספקית האינטרנט כדי להתחבר ולא באמצעות הדרך הקלאסית שאנו מכירים. הBlackberry, גם אם מחובר באמצעות רשת Wireless, עדיין צריך שרת ייעודי. למרות שלכאורה יש דרך לעקוף זאת, עדיין הנקודה החזקה היא שלכל טלפון יש זהות. לא מדובר בטלפון אנונימי או בטלפון שיכול לפעול בלי להיות מזוהה עם אדם ספיציפי (לשם השוואה, כל אידיוט יכול לקנות את HTC Desire וכרטיס SIM מכל מפעיל, ולהתחבר לאינטרנט לכל החשבונות שלו באמצעות חיבור WiFi.

2.
למדינות המזרח התיכון יש בעיה. לא סתם אויבי האינטרנט על פי ארגון 'עיתונאים ללא גבולות' ממוקמים בעיקר במזרח התיכון. בצורה רשמית, הBlackberrty עקף את הצנזורה הזו. בצורה לא רשמית, לא היה מניע להתקין על המכשירים תוכנות ריגול נחבאות ולקבל את המידע. אבל אויבי האינטרנט יודעים שאם הם יחסמו היום את הBlackberry עוד עשוי לעבור לפתרונות טובים יותר.

3.
וזו גם הקלות הגדולה של חסימת הBlackberry, כיוון שהן מדברות עם שרת אחד, שנותן להן את כל התעבורה, אין בעיה לחסום ולסתום את הפה. בגלל הקונפיגורציה היחסית מסובכת של המערכת גם לא ניתן לעקוף את זה. לכן, הפתרון היחיד המתבקש הוא לעבור לפלטפורמה חופשית יותר, שתאפשר ברירה.

3 thoughts on “על הBlackberry וחופש האינטרנט

  1. ההצפנה של ישומי ה-Blackberry היא רק מול ישומי ה-Blackberry Enterprise. והיא מנוהלת על ידי הארגון בו מותקן ה-Blackberry Enterprise Server, השרתים של RIM רק מהווים תווך.
    ניתן גם להשתמש ב-Blackberry גם כטלפון חכם רגיל, וכאן הצפנה היא ההצפנה המקובלת והנפוצה (SSL).
    השרות של RIM הוא גן נעול כמו השרות של Skype או LastPass. יתרונם של שרותים אלו הוא בהמנעות שלהם מניהול המפתחות של המידע, ומכאן שהם אינם יכולים לנטר את המידע העובר או נשמר אצלם. הגן נעול אפילו לבעליו. כך הם מגינים על פרטיות לקוחותיהם וכפועל יוצא, על עצמם.

  2. גיל,
    מה שאני יודע, ויכול להיות שאני טועה, הוא שאני חייב לעבור דרך השרתים של RIM בשביל כל חיבור לאינטרנט, כלומר בשביל לגלוש בGoogle אני חייב להיות מנוי על שירות בלאקברי בסלקום.

    הבעיה עם מצב כזה הוא שאפשר לחסום אותי בקלות, לאו דווקא לנטר אותי.

  3. זה נכון רק אם אתה רוצה להשתמש ב-Messaging Services של RIM (ומהווה מקור הכנסה נוסף לספקיות סלולר). שרותי IMAP או WEB יכולים להתקיים גם ללא שרות בלקברי. ניתן אפילו לקבל שרותי סינכרון ל-Exchange ישירות דרך תכנות כמו AstraSync

Comments are closed.