פרטיות או אקסקלוסיביות: לולאפס, זינגה והפרטיות שלכם

0.
בדיקת הוול סטריט ג'ורנל שמצאה כי אפליקציות פייסבוק רבות חולקות מידע פרטי עם צדדים שלישיים לא היתה מפתיעה במיוחד למרות שעוררה גלים ואפילו גרמה לשינויים ולהקפאת אפליקציות מסוימות מהשירות; מה שמפתיע הוא דווקא מה שפייסבוק לא עשתה, וזה לא להסיר את זינגה, שותפתה האסטרטגית של פייסבוק ומפתחת המשחק הפופולרי FarmVille.

1.
בקצרה, בדיקת הוול סטריט ג'ורנל מצאה כי רוב האפליקציות הפופולריות ברשת החברתית פייסבוק משדרות מידע אודות המשתמשים לרשתות פרסום ולצדדים שלישיים. הדבר סותר במפורש את האמור בסעיף 8 למדיניות פיתוח האפליקציות של פייסבוק שאוסר על העברה של מידע אישי שהתקבל מהרשת החברתית על אותו משתמש לכל רשת פרסום, ונובע בין היתר לא מהצורך להגן על המשתמשים אלא דווקא מהצורך לקבל מונופולין על פרסום מפולח קריטריונים אישיים. לאור הפרסום, Facebook הסירה אפליקציות של חברת הפיתוח LOLapps, שהיתה מבין אלה שהעבירו מידע והשיבה אותה לאחר מספר שעות.

2.
אלא שההסרה לא נובעת מהעברה ישירה (בהכרח) של מידע; אלא שכפי שמציין הInquirer, העברת המידע נובעת ממבנה האינטרנט עצמו, אשר מעביר בכל לחיצה על קישור מידע על מי העמוד המפנה, כך שלפחות בחלק מהמקרים חברות הפרסום קיבלו את המידע כיוון שידעו מהו העמוד המפנה, שהכיל את שם המשתמש של הלוחץ בפייסבוק. מנגד, ניתן היה לומר שניתן לתקן את בעיית האבטחה הזו בקלות יחסית ולהסיר את שם העמוד המפנה, וכל זאת על ידי נקיטה באמצעים סבירים.

3.
וובכן, עד כאן אין כל חדשות: פייסבוק מסירה אפליקצה א' כיוון שהיא פוגעת בפרטיות גולשים (וביכולת של פייסבוק להיות המפרסם האקסקלוסיבי ברשת) וארבעה מיליון דולרים ומחצה יורדים לטמיון כיוון שהכסף שהושקע בLOLapps תלוי לחלוטין בגחמות הרשת החברתית שידוע כי היא קובעת את כללי המשחק ועשויה לשנותם בכל עת. אלא שניתן ללמוד, דווקא ממה שפייסבוק לא עשתה, על מה היחס שלה בנוגע לפרטיות.

4.
אלא שהשאלה מדוע Zynga לא הוסרה היא איתות בדיוק לסיבה שפייסבוק הסירה את LOLapps: Zynga חתומה על הסכם מסחרי מול Facebook ויכולה להרשות לעצמה לשנות או לעקם את כללי המשחק; היא גם משתמשת במטבע עובר לסוחר של הרשת החברתית וגם מקדמת את עסקיה. הפעולה של Facebook השבוע היתה איתות לשאר מפתחי האפליקציות: או שתעברו לעבוד עם השירותים שאנחנו נותנים ותהיו חלק מהמערכת האקולוגית שמזינה את משפחת צוקרברג, או שתמצאו את עצמכם כפופים לגחמות. בגלל התלות המסחרית של Facebook בZynga ובאפליקציות הפופולריות שלה, שאנשים רוכשים בהן קרדיט (שפייסבוק מקבלת עמלה) היא לא תעיז להסיר את האפליקציה; מנגד? LOLapps יכולים ללכת לחפש חברים ברשת אחרת.

One thought on “פרטיות או אקסקלוסיביות: לולאפס, זינגה והפרטיות שלכם

Comments are closed.