חלית? נפצעת? אל תדבר על זה.

0.
בחודש שעבר הגיש המרכז למימוש זכויות רפואיות בקשה לרישום סימן מסחרי. לכאורה, מדובר בעוד דרך טכנית בה יכול המרכז לשמור על זכויותיו מפני מרכזים אחרים שרוצים לרכב על הפרסום הרב של המרכז. כלומר, בשנים האחרונות סובל המרכז ככל הנראה מכך שהוא לא היחיד פתאום בתחום ולכן הוא רצה לשמור על המוניטין שלו; אלא, שהייחוד של הבקשה הוא הססמא שמנסה המרכז לנכס לעצמו. כשם שחברת קוקה-קולה נכסה את הביטוי "טעם החיים" לעצמה (עוד משנות השמונים, נמחק בשנות ה90 עקב אי תשלום אגרת חידוש) ובכך מנעה מאחרים להשתמש בביטוי הזה לתקופה מסוימת, רצה המרכז למימוש זכויות רפואיות לנכס את הביטוי "חלית? נפצעת?".

1.
מצד אחד, קבלת בלעדיות על הביטוי הזה נראית הגיונית: הראשון להשתמש בביטוי, ככל הנראה, היה המרכז. לכן, ההגנה הטבעית של פקודת סימני מסחר נראית לנו הגיונית במצב כזה. אבל יש כאן שתי סוגיות: הראשונה היא שמתן הכרה בסימן המסחרי תמנע מכל אדם אחר להשתמש בסימן לצרכי מתן שירותים, גם אם שירותיו דומים, וגם אם שירותיו לא דומים; השניה, והיותר בעייתית, היא שפעמים רבות משתמשים בהגנת סימני המסחר (כמו כל הגנת קניין רוחני אחר) כדי למנוע מחאה לגיטימית. לדוגמא, שתי כתבות בעיתונות השתמשו בביטוי הזה בתור כותרת בכתבות על המרכז. הראשונה, כתבה של עידו באום על פסק הדין שאסר על לבנת פורן להמשיך לתת חלק משירותיה הוכתר ב"חלית? נפצעת? בעיה שלך". הכתבה השניה, של חן מענית על תושב התובע את המרכז למימוש זכויות רפואיות על גביה, לטענתו, של שכר מופרז.

2.
ברור לנו שמבין שתי הכתבות, זו שאינה אוהדת יכולה להצטייר כבעייתית, ועל כן, במצב כזה יוכל המרכז לפנות ולבקש את איסור השימוש בכותרת (הגם שאין לו ממש קייס); כאמור, זו לא פרקטיקה אופטימלית של עורכי דין, אבל פרקטיקה קיימת. החשש שלנו, כציבור, כעת, הוא מכך שאדם לקח tagline, שהיה מוכר בציבור במשך זמן לא מועט, ואחרי שהוא הפך לחלק מהתרבות, הלך לרשום אותו כסימן מסחרי ולאסור על הציבור להשתמש בו. השימוש ב"חלית? נפצעת?" הפך להיות חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו, בדיוק כמו "טעם החיים".

3.
וכאן מה שמדאיג אותנו. האם מבחינתכם התמונות הבאות יכולות להיות הפרה של זכויות המרכז? ואם כן, למה לאסור על השימוש בהן?

(ניר פלאי)

[פורסם במקור בחורימבה רשת]

One thought on “חלית? נפצעת? אל תדבר על זה.

  1. השאלה היא האם יש הבדל בין מילים גנריות לבין ביטוי.
    קוקה קולה רשמה את הביטוי כסימן כי היא כביכול "המציאה" את הביטוי הזה "טעם החיים"
    אבל "חלית? נפצעת?" זה גנרי. זה משהו שהיה הרבה קודם.
    "בן יקר איך היה בצבא?"
    "ככה, קצת כואב"
    "חלית? נפצעת?"
    "לא, לא… הקיטבג כבד"

    זה הבדל…

    מצד שני – ברור שיש שימוש בביטוי בעיקר בהקשר של המרכז (לאחרונה) ואז צריך לבדוק אם השימוש פוגעני או לא.

Comments are closed.