[קצר] קולוניומונופוליזם: על המונופול שמדינת ישראל קיבלה בחוק הלאום

אני רוצה להעלות נקודה נוספת על חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי,** וזו המונופוליזציה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של הדת היהודית: דמיינו את התרחיש התיאורטי בו מספר מיהודי ארצות הברית, קנדה, וכדומה מתאגדים, רוכשים קרקע איפשהוא באוגנדה ורוצים להקים מדינה נוספת בעלת אופי יהודי, מדינה ברוח חזונם של נביאי ישראל. גם שם יהיה חוק שבות, גם המדינה הזו תפעל להגנתם של יהודים בכל מקום בעולם.
 
כעת, אם נקרא את חוק הלאום, שקובע כי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית"*. החוק הזה שולל ממני כבן הדת היהודית את הזכות לקולוניאליזם, להקים עוד מדינה בערכי היהדות.
* יש לקרוא "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של בני הדת היהודית".
כיוון שיש חוק הקובע כי רק מדינת ישראל היא מדינת הלאום של בני הדת היהודית, הרי עצם הקמתה של מדינה נוספת שתגדיר עצמה כמדינת הלאום של בני הדת היהודית תהווה עילה למלחמה; על פי חוק היסוד האבסורדי הזה יש חובה לצאת עמה למלחמה ולוודא כי לא קמה מדינה נוספת.
וזהו, בסופו של דבר, ההבדל בין חוקי לאום במדינות אחרות לבין החוק הישראלי; הלאום הצרפתי מורכב מבני מדינת צרפת. אין ולו מדינה אחת המגדירה את עצמה כמדינת לאום של בני דת; אלו מדינות דת ולא מדינות לאום. אין מדינה שהיא מדינת הלאום של בני הדת הנוצרית; יש מדינה המקיימת את חוקי הנצרות (או כל דת אחרת) באופיה. לכן, אם שואלים מה כה נורא בחוק הלאום, התשובה היא "כי הוא שומט את הזכות שלנו להקים מדינות נוספות לבני הדת היהודית".
אם יש משהו נוראי בחוק הלאום הם לא זכויות היתר של בני הדת היהודית על יתר בני העולם (החליפו, לרגע, את "העם היהודי" ב"עדה האשכנזית" בחוק ותבינו את זה), וזה אפילו לא הפשע נגד השפה העברית ("ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל", איפה אבשלום קור כשצריך אותו) אלא דווקא המונופוליזם הזה.
 
** האמת ששם החוק צריך להיות "חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של בני הדת היהודית" ולתקן כל מקום שכתוב "לאום" או "עם" לדת, אבל על זה לא נתווכח עכשיו.

3 thoughts on “[קצר] קולוניומונופוליזם: על המונופול שמדינת ישראל קיבלה בחוק הלאום

  1. הקצנת את הבעייתיות הרבה שבחוק עד לאבסורד המקסימלי המתבקש, ועל כך כל הכבוד לך.

  2. דקדוקי עניות. לא כתוב בנוסח הנוכחי-"רק". והלוואי ונגיע למצב כזה שבו אנו מנסים להקים מדינות יהודיות נוספות וחוק זה חוסם אותנו.
    מה גם שהחוק הוא חוק שרלוונטי אך ורק למדינת ישראל וקביל רק במסגרת השיםוטית שלה, ולכן לא אמורה להיות בעיה משפטית בהקמה של מדינה יהודית נוספת במקום אחר.
    מה גם שהיהדות היא לא בדיוק רק דת היא גם זהות אתנית מסוימת של אותו עם הומוגני שיצא ממצרים, נכח במעמד הר סיני והתפזר בגלות לאורך השנים ככה שההקבלה לדתות של היום לא ככ מדוייקת.

Comments are closed.