« עדכון מיטה | Main | עדכון אחרון לדירה, נראה לי.... »

July 19, 2005

מלחמה אזרחית

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)


בחודש מרץ השנה נערכה הפגנה למען ההתנתקות, דוקא בהפגנה זו לא נוכחתי עקב חוסר רצוני לתמוך בממשלת שרון על עוולותיה. האמנתי כי אף אם לא אעמוד לצד ראש ממשלתנו, שאינו ממחני, אמנע מליבוי האש שבוערת בחברה הישראלית. באותה ההפגנה אמר יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום עכשיו כי אנחנו מוכנים למלחמת אחים באותה העת לא הסכמתי איתו, היום אני כבר לא יודע.


ראו את צעיריכם מתקוטטים
ראו את נשותיכם מבכות
ראו את צעיריכם מתים
בדרך בו הלכו הם בעבר
רובים ושושנים, מלחמה אזרחית (תרגום חופשי: יהונתן קלינגר).

בישראל לא תהיה מלחמת אחים, תהיה זו מלחמה אזרחית. המאבק והמתח בישראל הוא ברור. תמיד נשאלנו האם אנו מעדיפים מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית, כשהיה ברור לנו כי לבסוף לא נצליח להשיג את האיזן בין שתיהן. מלחמת האזרחים בישראל תפרוץ על אותו רקע שהיא פרצה בארצות הברית. שם המאבק היה לשחרורם מעבדות של מיעוט משולל זכויות אזרח מאת נוגשי העבדים שהעדיפו את האינטרס הכלכלי שלהם תוך כדי ביטול אנושיותם של העבדים.


ראו את השנאה שאנו מרביעים
ראו את הפחד שאנו מזינים
ראו את החיים שאנו מנהלים
בדרך בה אנו הלכנו בעבר

השחרור בישראל הוא כפול. ראשית ובחשיבות ראשונה, השחרור יקנה לפלשתינאים את החופש (החלקי) מהדיכוי הצבאי שנוצר באיזור. זוהי הסיבה המוסרית העיקרית לתוכנית ההתנתקות - מתן זכויות אדם בסיסיות לאוכלוסיה ששוללה מהם לאורך כל השנים - כמו הענקת הזכויות לעבדים בארה"ב. השחרור השני הוא שחרור אזרחי ישראל מהצורך למות על רגבים שקודשו למען המטרה, על הגנת ישובים שכל מטרתם היתה בתחילה להגן עלינו, וכשזה התברר כשגוי לא פיננוהם.


ידי כבולות
ביליונים מועברים מצד לצד
והמלחמות ממשיכות עם גאוות שטופי המח
למען אהבת האל וזכויות האדם
וכל דברים אלו נשטפים לצד
על ידי ידיים גאולות דם שהזמן לא יכחיש
ונשטפים על ידי רצח-עם
והיסטוריה כומנת את שקרי המלחמה האזרחית

המלחמה בארצות הברית בין המשעבדים למשחררים היתה מלחמה על זכויות אדם, מלחמה אזרחית למען אזרוח. כך תהיה גם המלחמה בישראל, זו שמשחררת אותנו משלשלאות הפלדה שמשעבדות אותנו לגזענות וניצול. המלחמה תלווה גם בהענקת זכויות אתיות ובסיסיות לבסוף לכלל האזרחים שיבטיחו להם כבוד, בריאות ורווחה. המלחמה לא הוזמנה על ידינו, אולם מכשהכריזו עליה, עלינו לנצלה עד תום.


האם לבשת סרט שחור
כשירו באיש
שאמר "השלום יכול להחזיק לנצח"?
וזכרוני הראשון
שירו בקנדי
קהיתי כשלמדתי לראות
לא נפלתי לויאטנם
יש את החומה בבירה להזכיר לנו
שלא ניתן לבטוח בחופש
כשזה אינו בידיך
כשכולם נלחמים
לארצם המובטחת

רצחרבין רק הדגים, כמו רצח לינקולן, כמה המאבק האלים כנגד השלום הוא אינטרס של המשעבדים, אלו שתבעו פיצויים על אבדן הנכס הקרוי "כח עבודה זול}" בעת שיפונו מפשע המלחמה הקרוי התנחלות. האם נוגשי העבדים בארצות הברית תבעו פיצויים על אבדן העבדים? האם איש היה מעלה על הדעת שבארץ הקניין המובטח תעלה תביעה מסוג זה? המאבק הוא אלים כיוון שהנאבקים רגילים לאלימות כדרך היום יום. הם רגילים לשעבד עם שלם, ללא קשר לבאם זה העם הפלשתיני או הישראלי.


ואיני זקוק למלחמה אזרחית
היא מזינה את העשיר כשהיא קוברת את העני
צמאונך לכח למכור חיילים
בחנות המכולת
אינו כה טרי
ואיני זקוק למלחמה אזרחית

מלחמה אזרחית שתתרחש בישראל תכריע את גורלה של המדינה. האם מדובר בעוד נסיכות פאנאטית במזרח התיכון שנשלטת על ידי כהני דת צמאי דם לשעבוד של נשים, מיעוטים, הומוסקסואלים או שונים בכלל או שמא מדובר בדמוקרטיה גאה שמוכנה לעמוד על רצונה. איני רוצה מלחמה אזרחית, איני זקוק לה, אולם כל שביכולתי לעשות באם זו תקרה, וכנראה שזו תקרה לאור העימותים האלימים שנזומים מצד המחנה השני, הוא להשתמש במלחמה על מנת לשנות את פני האומה כך שזו תוכל לקבל צביון חדש.


ראו את הנעלים שאתם ממלאים
ראו את הדם שאנו שופכים
ראו את העולם שאנו רוצחים
בדרך שבה הלכנו בעבר.
ראו את הספק שאנו מספקים
ראו את המנהיגים שאותנו מנהיגים
ראו את השקרים שבלענו
ואני לא רוצה לשמוע עוד

בשני צידי המתרס ישנם מסיתים, ואיני מתיימר להיות אחד מהם. יש שיאמרו שהרצון לצור מלחמה אזרחית נועד בכדי לאפשר למחנה הכתום לשחרר קיטור; איני נמנה על אלו. שחרור הקיטור על אבדן זכות היתר לנצל משאבי מדינה ואנשים לא יכול לבוא על חשבון החופש שלי וחיי האדם שמתבזים עת שהם מנהלים את מאבקם. לא אחת אני וחבריי נמנענו מפעולה כנגד מדיניות שנתפסה על ידינו כלא לגיטימית רק כיוון שפעולה זו נוגדת את כללי המשחק. ישנו גבול לפעילות פוליטית כנגד מדינה. אכן, תלינו אולי שלטים במקומות אשר אסור לתלות בהם; הפגנו תוך כדי פגיעה בזכות לפרטיות, אך מעולם לא ביצענו מעשה אלים - מעולם לא הרמנו יד על כוחות החק שמטרתם, אף אם זו אינה מיושמת, היא להגן על האזרחים.


ידי כבולות
מכשכל שראיתי שינה את דעתי
עדיין המלחמה ממשיכה כשהשנים חולפות
ללא אהבה לאל או זכויות אדם
לכשכל החלומות נשטפו לצד
בידיהם המגואלות של המהופנטים
שנושאים את צלב הרצח
וההיסטוריה נושאת את צלקות המלחמות האזרחיות

נכתב על ידי jk ביום\שעה July 19, 2005 08:49 AM

Comments

Post a comment