אם מיקרוסופט לא תתבע את גוגל, גוגל תקנה חברה שנתבעת על ידי מיקרוסופט.

בעבר הרחוק, המשפט היה מנוכר לציבור; כה מנוכר עד שהציבור היה לעיתים מוכר את זכויות התביעה שלו לבעלי הון על מנת שאותם בעלי הון ינהלו את התביעה ויזכו בכספים רבים. הנפגע, מנגד, היה מקבל פיצוי מוקדם יותר, לא צריך לעבור את ההליכים המייגעים והיה זוכה בכך שאת התיק שלו בבית המשפט היה מביא אדם מיומן. עם ההיסטוריה, המשפט המקובל החליט לאסור על התנהגות פסולה זו ואסר על רכישת זכויות תביעה על ידי הגדרת פעולה זו כChamperty. על פי הדוקטרינה של Champerty, תובענה שנרכשה מאדם אחר היא פסולה, והדבר מהווה עבירה על החוק.

הרבה מקרים היום דומים יחסית לצ'מפרטי, אבל אינם כאלה: החל מעורכי דין שמעוניינים לקחת תיק תמורת אחוזים מהרווח הצפוי בתביעה ודרך גורמים שמספקים מימון ביניים עד לתום ההליך, כגון חברות ביטוח. אבל: אף אחד מאלה אינו רוכש את זכות התביעה. רכישת זכות התביעה היא מעשה פסול כיוון שהיא נוטלת את הזכות ממי שבאמת נפגע והופכת את המשפט למכונה כלכלית שנועדה לגרוף רווחים, מה שהמשפט לא אמור לעשות.

ההיסטוריה ידעה מקרים רבים של אנשים שרכשו זכויות תביעה אך ורק כדי להתעשר, בין אם בתובענות ייצוגיות ובין אם בתביעות רגילות. אבל, מקרים שבהם נרכשת הזכות להתבע? וובכן, בכך רק Google מתייחדת.

למי שאינו קורא בלוג זה בצורה קבועה, הגיע לכאן מקישור מזדמן או סתם לא מכיר את המאבק האחרון, אז הסיפור הוא כזה: מזה מספר חודשים מנהלות מספר חברות (Microsoft וApple בינהן) תביעות אסטרטגיות כנגד מספר יצרני מכשירי טלפונים סלולריים אשר משתמשים במערכת ההפעלה Android, התביעות במכוון הולכות נגד יצרניות הטלפונים ולא נגד מפתחת מערכת ההפעלה, Google. מטרת התביעות האלה, בדרך כלל, היא להתפשר על סכומים אשר גורמות לחברות האלה לשלם עבור מה שאמור היה להנתן בחינם ומנגד, לקבל רישוי לפטנטים שיש לאותן חברות.

החברות נמנעו במופגן מלפנות נגד Google, כך שזו מעולם לא יכלה להתגונן כנגד התביעה. אלא, שאמש התרחש משהו מופלא: בערך יום וחצי אחרי שיצרנית הטלפונים הסלולריים Motorola הכירזה כי היא מוכנה לשקול שימוש במערכות ההפעלה של Microsoft לטלפון סלולרי, התייצבה Google ורכשה את Motorola Mobility, החטיבה לייצור מכשירים סלולריים של Motorola.

רוב האנשים פרשו את התבטאויותיו של לארי פייג', מייסד גוגל כי הרכישה "תעזור להגן על אנדרואיד מפני התנהגות לא תחרותית של חברות כמו מיקרוסופט, אפל וחברות אחרות" כאקט דפנסיבי: רוכשים חברה שמחזיקה פטנטים כדי להלחם באמצעותם בטרולים. אלא, שזו כלל אינה המשמעות.

Motorola, כמובן, נתבעת על ידי Microsoft על הפרת פטנטי שקר-כלשהו במערכות ההפעלה Android. הענקים ברדמונד ציפו, בצורה כלשהיא, שMotorola יתפשרו ויעדיפו לתת רשיון צולב לפטנטים אך קיבלו הפתעה שלא תאמן: במקום לקבל פשרה קרירה וחשאית, הם קיבלו את הנתבעת החדשה שלא רצו לתבוע עד היום.

התוצאה של רכישת Motorola על ידי Google אינה עבור הפטנטים של Motorola והיכולת להיות טרול באמצעותן אלא דווקא ההפך: Google לא הלכה ורכשה את החברה הגדולה ביותר, הרווחית ביותר או אפילו את זו שהכי תפגע בMicrosoft, היא פשוט חיפשה חברה כלשהיא שנתבעת על ידי טרול פטנטים על מנת לעמוד ולהביע עמדה ערכית נגד ההתנהגות הזו.

זו לא הפעם הראשונה שGoogle עושה כן, גם את אתר YouTube זו רכשה על מנת לנהל תביעות כנגדו.

צריך להיות מאוד אמיץ על מנת לרכוש חברה נתבעת, צריך להיות מטומטם על מנת להמשיך תביעה נגד Google אחרי שהיא עשתה מעשה אמיץ כזה.

[אגב, בתור הבעלים הגאה של מכשיר Motorola שמריץ Android כבר שבוע ומשהו, אני חייב לומר: פטנטים או לא פטנטים, דבר לא מתחרה היום בAndroid מבחינת מערכת הפעלה ניידת, וזו הבעיה האמיתית. י.ק]

7 thoughts on “אם מיקרוסופט לא תתבע את גוגל, גוגל תקנה חברה שנתבעת על ידי מיקרוסופט.

  1. מעולה! שיהיה לגוגל בהצלחה.

    בנושא אחר, להגיד שדבר לא מתחרה באנדרויד זו הגזמה פראית, ולראיה טריליוני הטלפונים הנמכרים על ידי החברה העשירה ביותר בעולם.

  2. אם אתה צודק בעלי המניות של גוגל צריכים לדרוש את הפיטורים של לארי פייג באופן מיידי – הם רוצים החזר על ההשקעה בדמות כסך ולא כסיבה להרגיש טוב עם עצמם.

    מאמר מוסגר – מתחרה או לא, עדכוני גרסאות (בדגש על אבטחה) אני מקבל מיידית לאייפון בעוד שאתה תלוי ברצונם הטוב של מנהלי המוצר במוטורולה (אתה במקרה הזה כמובן יוצא דופן כי בטח ישר פרצת את המכשיר, אבל עבור כל אדם אחר זו בעיה)

  3. מרק ק., להיפך. ע"י כך גוגל יכולה לעזור לשותפים שלה בתחום האנדרואיד שנאלצו להלחם לבד בטרולים (אפל ו-ms) ולחזק את אנדרואיד.

    אנדרואיד מצליחה יותר – גוגל תרוויח יותר.

  4. מרק,
    ברור שפרצתי; זה היה הדבר הראשון שעשיתי עם הטלפון.

    וההפך: כניסה לתביעה נגד מיקרוסופט תעלה את שווי המניה ברגע שגוגל תנצח בתביעה. במצב כזה, הערך של אנדרואיד כמערכת הפעלה יעלה בעשרות מונים ויותר חברות יעדיפו להשתמש במערכת כיוון שאין תמלוגים שצריך לשלם לאף אחד. זה בדיוק היופי בקוד פתוח, הוא מעלה את ערך השוק.

  5. אנדרואיד מערכת מסורבלת ולא יציבה!
    לאחר שימוש של חודשיים חזרתי לאייפון ואין סיכוי שאני אחזור שוב למערכת ההפעלה הזו.
    מנגד, אני לא שוללת אפשרות לרכוש מכשיר מיקרוסופט!
    הם שיחקו אותה בגדול!!!

Comments are closed.