כנופיית שלטון החוקן

לפני חודש וחצי השעה אברהם הירשזון את עצמו וחדל (בפועל) לכהן כשר האוצר. מאז, מדינת ישראל מנוהלת בפועל על ידי פקידים כלכליים; הבעיה היא שחלק ניכר ממנגנון הכספים של המדינה, רשות המסים, כבר לא מתפקדת בצורה קבועה זמן רב. בתחילת חודש ינואר התפוצצה פרשת "רשות המסים". אם החשדות שהוצגו על ידי המשטרה נכונים, אזי בועלי הון מסוימים עשו יד אחת על מנת למנות אנשים נוחים לתפקידים נוחים יותר שיעזרו לעסקיהם. על פי החשדות בפרשה, כזכור לכולנו, "בעלי עסקים וקבלנים קיבלו הנחות משמעותיות במס, זכו למחיקת חובות וכל זאת תחת עינם הפקוחה של הנהלת רשות המסים." (); הפרשה עצמה הגיעה לתקשורת לאחר שלגורמי החקירה היה ברור שלא יוכלו לשמור אותה עוד בסתר לאחר שדווח כי ישנה האזנת סתר לשולה זקן, ראש לשכתו של אהוד אולמרט.

אם קונספירטור היה מסתכל על התמונה הגדולה הוא היה יכול לחשוב שהכל יד אחת של "כנופיית שלטון החוק"; אותה "כנופיה" מורכבת ממספר בעלי תפקידים בכירים ברשויות השלטון שמונו (ולא נבחרו) לתפקידם על סמך כישורים מקצועיים, וכל מעשיהם הוא לשמור על החוק ולבצע את תפקידם. אותה "כנופיה" לדוגמא "רק" המליצה שלא לערב את הדרג הפוליטי בבחירת פרקליט המדינה ונעקצה על ידי שר המשפטים, דניאל פרידמן. לכנופיה, כמובן, יש סוכנים בכל אחת מרשויות השלטון.

הבעיה עם "כנופיית שלטון החוק", או עם קיומה בכלל, היא שמדובר בחלקים בלתי נפרדים מהרשות המבצעת. הרשות המבצעת היא יד אחת מזרועות המדינה. תפקידה הוא לפעול למען האזרח על ידי יישום החוקים שהוחקו על ידי הרשות המחוקקת. לרשות המבצעת אין סמכות לחרוג מהחוק, ואין סמכות לפעול נגדו.
הבעיה עם הטענה הקונספירטיבית לקיומה של "כנופיית שלטון החוק" היא שאנשים שמזוהים עמה לעיתים נרדפים על ידי הכנופיה עצמה. אני בספק אם ניתן כיום לבצע דיכוטומיה כלשהי בין "כנופיית שלטון החוק" לבין מי שלא מזוהה עמה בקרב הדרג המקצועי, לאחר שכל אדם שחושף שחיתות כלשהיא מקבל קיטונות של ביקורת על מעשים לא חוקיים שביצע לכאורה.

תת-ניצב מירי גולן, לדוגמא, מוצגת כמי שלחצה על ה', המתלוננת בפרשת חיים רמון. אך לא רק לחצה, גם הפעילה האזנות סתר שלא כחוק. כלומר, כדי לשמור על "שלטון החוק" אותה חברה ב"כנופיית שלטון החוק" (לכאורה) היתה צריכה להפר אותו. אם כן, לא מדובר בשלטון חוק, אלא באוליגרכיה פשוטה מאוד שמעוניינת לשמר את עצמה.

Mr. Found - מצאתי דרך ענני עשן מהצד השני עומדת בעינה פרשת רשות המסים. שבה יש חוליה אחת שאינה נקשרת טוב. אם כל המוצג בתכנית נכון, ובועלי הון שמקורבים לאולמרט שיחדו פקידים פשוטים על מנת למנות פקידים פשוטים אחרים שיאהדו את פעולתם של אותם בועלי הון, אזי מדוע הם פשוט לא פנו לאולמרט? היכולת של ג'קי מצא להשפיע על מינויים בתוך רשות המסים היא אפסית ביחס ליכולת של אהוד אולמרט, שכבר שנתיים בפועל מחזיק את תיק האוצר. אולמרט מחזיק את תיק האוצר למרות שהוא חשוד בניגוד עניינים והטיית המכרז. אולמרט שפעל באותה התקופה למען חבריו יכול היה להשפיע בצורה יותר משמעותית מאשר כל פקיד קטן.

כך גם בתקופה שכיהן אולמרט כשר התמ"ת. אולמרט מינה את האנשים המוסמכים להעניק פטור ממס הכנסה לעסקים שפועלים באיזורים לעדיפות לאומית או למען מטרות לאומיות. אולמרט היה יכול להעביר לבעלי ההון את הכסף הדרוש להם בצורה הרבה יותר פשוטה מאשר פטור מוזר ממס הכנסה בדיעבד על ידי פקיד שומה זה או אחר. כל הפעילות במרכז ההשקעות (שכולל גם מענקים ועניינים אחרים) היתה כלכלית בהרבה ממינוי של מקורב והסכנה במינוי כזה. אם נניח מצב נתון x בו אין חוק כלל (או שהשחקנים חסינים בפני החוק), השחקנים היו צריכים לבחור האם להשקיע סכום במינוי פקידי שומה אוהדים או בקבלת מענקים. אני אישית הייתי בוחר במענקים, גם כי "מידת אי החוקיות" בפעולה היא נמוכה יותר וגם כי סיכויי התפיסה נמוכים יותר.

לכן להערכתי ההפלה של התיק על ג'קי מצא ושולה זקן הוא מצחיק במיוחד; האנשים שקיבלו את טובות ההנאה הם מקורבים של אולמרט או מונו על ידו. הרצון להרחיק את אולמרט מהפרשה הוא כמו הרצון להרחיק את אריאל שרון מפרשת התרומות בה הורשע בנו, עמרי שרון. השיטה בישראל מושחתת מהיסוד, כל עוד לנבחרי הציבור יש יכולת להשפיע על האנשים הממונים לפקידים ואין כאן בירוקרטיה אמיתית (ואסביר עוד שניה) במגזר הציבורי, השחיתות תוכל לחגוג. Ehud Olmert

בירוקרטיה היא בעצם שלטון הפקידים (ולא סחבת בניירת), לפי התיאוריה, אותו שלטון יוכל לעבוד בהתאם לחוק ובהתאם להוראות ולהביא לשלטון יעיל על ידי התעלמות מחילופי השלטון המבוצע תכופות.

אז מה בעצם ל"כנופיית שלטון החוק" כאן? האם אנחנו על סף פיצוץ שיגרום לכך שלא יהיה שלטון במדינה כלל? אולי להפך; אולי דווקא הגיע הזמן לבנות מדינה חדשה מאפס, להחריב את רשויות השלטון המסואבות והמלאות בפקידים שלא בקיאים בסמכויותיהם ובחוקיות מעשיהם. לכנופיית שלטון החוק יש תפקיד אחד, והיא צריכה באמת ליישם אותו: לשמור על החוק בכל מחיר, גם אם זה אומר שאנשים לא ילכו לכלא כי אין אפשרות לבצע האזנת סתר. כנופיית שלטון החוק לא יכולה להיות כנופיה שפועלת בניגוד לחוק. לכן מיכה לינדנשטראוס, מבקר המדינה, לא יכול להדליף לתקשורת בניגוד לחוק את הפרטים בדיוק כמו שמירי גולן לא יכולה לבצע האזנות סתר. "כנופיית שלטון החוק" הם עובדי מדינה שצריכים לשמור על החוק, גם אם החוק מגביל אטותם מלשמור עליו באמצעים לא חוקיים.

2 thoughts on “כנופיית שלטון החוקן

  1. מדינת ישראל של היום היא אנרכיה שלטונית מושחתת. זהו ההסבר הנכון לכל מה שמתרחש כאן מאז תפסו שרון, אולמרט, פרס וכנופייתם לשלטון. זכורה לי חשיפתו של רביב דרוקר את "יומני עמרי שרון" בחדשות ערוץ 10 לפני הבחירות האחרונות, מסמך ארוך ומפורט המוכיח בבירור כיצד השתלטו \ משתלטים בעלי אינטרסים אפלים על מוסדות השלטון והפיקוח בישראל – במינויים פוליטים לא ראויים (גם בצבא, גם במשטרה, גם ברשות השופטת – מני מזוז שהובא ע"י שרון להצילו מפרשיות השוחד לכאורה המוכחות היטב). שווה למצוא שוב את היומנים האלה.

Comments are closed.