« Gan Shula Newsletter, Extended Special Edition | Main | Gan Shula Newsletter »

January 20, 2003

רציונאליזם

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)

13.3 רציונאליזם

טוב, מה שאני הולך לעשות פה זה בעצם לנתח בצורה רציונאלית את הבעיה הנוכחית שלי, או שבעצם היא לא בעיה, אלא פתרון בהתהוות. יש בחורה שאני נמשך אליה. ולא רק זה, יש בחורה שאני מעוניין בה, והיא גורמת לי להרגיש טוב. אני אפילו לא זוכר מתי היתה הפעם האחרונה שהרגשתי טוב, נקודה.

ניתוח רציונאלי של מה שעובר עליי, כי זה מה שאני יודע לעשות, זה מה שאני טוב בו, וזו הדרך היחידה בה אני יכול למצוא פתרון לבעיה שלי, אז אולי הקטע הבא לא מומלץ לאלה עם לב חלש או לאלו שמנהלות\ניהלו איתי מערכת יחסים כי זה מסביר איך אני חושב בצורה מעוותת, וגורם לי להראות ממש רע, אבל אני כותב את זה לעצמי.

תחילה – מדוע ענת, למה אני נמשך אליה, ולמה לעזאזל היא גורמת לי להרגיש טוב. ניתוח רציונאלי – מודלים של קבלת החלטות, כל אחד מסביר בצורה אחרת למה אני בחרתי את האישה הזו, ולפי כל אחד אני אנתח לאחר מכן איך לפעול. (אני שוב מעיר שזו פעם ראשונה שאני באמת צריך להתאמץ כדי להשיג מישהי, והיא כנראה הבחורה היחידה שלא השגתי למרות שרציתי, אבל אם נוסיף את המילה עדיין, אזי אולי הדוגמאטיות שלי לא תשבר).

מודל ראשון – העלות השקועה – אני מחזר אחרי ענת, הן במישרין והן בעקיפין כבר בערך חמש שנים, כלומר מהיום שהכרתי אותה, ומכיוון שהשקעתי כל כך הרבה, יהיה זה בזבוז אם הכל ירד לטמיון, ולכן אני אשקיע עוד.
מודל שני – מודל החלטות עבר – ענת נראית בדיוק כמו מיה, ומתנהגת כמוה, ולכן אני נמשך אליה, או כי היא מזכירה לי את מיה, או כי זה סוג הטיפוסים אשר אליהם אני נמשך, ולכן אני מסיק (בהגיון המעוות שלי) שאם היה לי טוב עם מיה, ונכשל מסיבה כלשהי, אולי אני אצליח לשחזר חלק מזה ולעשות מקצה שיפורים.
מודל שלישי – מודל ההחלטה הסדרתית – מכיוון שאני יודע שאם אני אתאמץ ככל יכולתי להשיג מישהי מסוימת, אני כנראה אכשל, ועלות הכשלון היא גדולה מדי, אני מנסה להשיג כמה בחורות במקביל, ולכן אני לא משקיע מספיק באף אחת מהן ואני נכשל.
מודל רביעי – חוץ רציונאלי – ענת גורמת לי להרגיש טוב כי אולי נועדנו להיות ביחד\הקוראת בקלפים שלי אמרה זאת\זה כתוב בכוכבים
מודל חמישי – לא רציונאלי – אני מעוניין בענת כי אני לא מעוניין באף אחת אחרת.

מן המודלים האלה ניתן לגזור תוכנית פעולה רציונאלית, על בסיס חישובי עלות תועלת. כשהעלויות ידועות והתועלת היא כמיתה. במקרה הזה אני אכמת את התועלות לפי המודלים.

מודל ראשון – רציונאלי כלכלי –
עלות – סרט וארוחה, לפחות 200 ₪, כולל דלק, פופקורן, טלפונים לפני ואחרי וביגוד מתאים.

תועלת – כדי לחשב את מחיר השוק אני צריך לפנות לשוק, שבמקרה זה לצערי נמצא במתחם הבורסה ברמת-גן.
מציצה – 50 ₪ (בחצר, בחדר זה 100 ₪)
נשיקה – אין תמחור. יש סרטים אמריקאים בהם מוכרים זאת בדולר.
מין – עם אישה ברמה של ענת יעלה לי לפחות 550 ₪.
מערכת יחסים – רוב האנשים מייחסים לזה עלות שלילית ושקועה, ולכן אני אייתר עצמי מלדון בכך.

אחרי שחישבתי את העלויות והתועלות, יש לחשב את התוחלות של העניין, כלומר – לקחת את העלות – 200 ₪, להכפיל במספר הפגישות שיש לקיים כדי להגיע למצב הרצוי, ולהכפיל בהסתברות שאכן דבר כזה יקרה. ולכן אני אאלץ לפי המודל הכלכלי להשאר בבית ולהזמין סרטים כחולים.

המודל השני – מודל השבעת הרצון – כעקרון הדוגמא הקלאסית היא בבחירת בני זוג, אבל במקרה הזה אני אחפש לאן אפשר להזמין אותה, עד אשר אמצא חלופה שמשביעה את הרצון, לא בהכרח אחפש את המקום המושלם.

טוב נו, זה בעצם הבדיחה הקטנה שלי דלהיום. לילה טוב.

נכתב על ידי jk ביום\שעה January 20, 2003 02:00 AM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments