« מי אלו הארמנים האלו בכלל? | Main | You may have been a victim of Software Privacy »

May 02, 2006

הביצה, התרנגולת ופטיש חמשת הקילוגרמים

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
בית, מבצרו של האדם, המקום עליו הוא מגן. הבית מכיל מערכת אזעקה שמרעישה וחשה כאשר אנשים פורצים למבצר, היא ממוגנת עם סורגים, אבל ... יש לה גם מכשול אחד: היא ממולכדת, כמו כל החומרים בבית. הגנב חסר המזל שיפרוץ לביתי ויגנוב את הטלויזיה יגלה מהר מאוד שאני מלכדתי את נגן המוזיקה הנייד שלי עם לבנת C4. הגנב פרץ, האזעקה צפצפה אבל התעלמתי, ידעתי שהוא יגנוב לי את האיפוד, אבל לא היה איכפת לי. הוא גנב לי את האייפוד, ראיתי אותו הולך אל תוך החשכה ולחצתי על המתג, הוא התפוצץ ומת.

לכאורה, הגנתי על רכושי, לא עשיתי דבר פסול, או שמא כן? כמות הכח שמותר לאדם להפעיל כדי להגן על קניינו היא מוגבלת וחייבת להיות לגיטימית ומידתית ביחס לפגיעה בקניין - הרי לא נשתמש באקדח כנגד מי שיגנוב מאיתנו את שטר הקניין לביתנו ולא נחשמל את דלתות ביתנו. אולי אנחנו לא, אבל לא כך מיקרוסופט חשבה...

פרויד היה חוגג על השטות הזו
פרויד היה חוגג על הפליטה של פרטיות\פיראטיות.
http://www.theinquirer.net/?article=31281

החל מהעדכונים שיצאו השבוע למערכת ההפעלה חלונות, כל מחשב שמכיל גירסא הנחשדת כפיראטית של חלונות XP יקבל הזהרה באמצעות תוכנת windows genuine advantage. התוכנה מגיעה כחלק ממערכת ההפעלה שקשה מאוד (ואף אסור חוקית) להסיר, התוכנה מתלבשת במערכת ההפעלה באמצעות השירות wgatray.exe שמתחיל עצמו מהתחלה בכל שניה. כמו במקרים אחרים של הגנות אנטי-פיראטיות, גם כאן מדובר בשירות שאף גוזל משאבי מחשב, גם אם הם מינימאליים, ופוגע בפרטיות של המשתמש.

הרעיון של "ההודעות המעצבנות" וחסימת חלק מהשירותים הוא פשוט, כך אנשים ישלמו על מערכת ההפעלה. ההגיון עבד עד היום כשמיקרוסופט פשוט עשתה כמיטב יכולתה שלא למנוע מאנשים להעתיקה, אולם היום המצב שונה. היום מיקרוסופט הבינה שהיא נלחמת בפיראטים. השאלה היא מי הוא הפיראט האמיתי? האם הפיראט הוא אותה זקנה ששילמה לטכנאי המחשב עבור התקנת חלונות על המחשב שלה ולא ידעה כי הוא משתמש בקוד VLK כדי לחסוך זמן בהתקנה (אך כן מכר לה רשיון), או שמא הפיראט האמיתי היא מיקרוסופט שמתקינה תוכנות זדוניות שעוקבות אחר המשתמש בכדי להגן על אינטרס לגיטימי למחצה שלה? כאן, האלימות של מלחמה בפיראטיות גדולה מאשר הפיראטיות עצמה. אם עד עכשיו, לכאורה, מיקרוסופט שיתפה פעולה ואף סייעה למנוע מרוגלות להיות מותקנות על המחשב כמו הרוטקיט של סוני, שלא היה שונה בהרבה מהתוכנה windows genuine advantage.

בעצם, מיקרוסופט מנצלת את רשיון השימוש שלה כדי להכניס תוכנות 'בדלת האחורית' ולהשתלט על המחשב. מצד אחד, יש רשיון שימוש אחיד שהמשתמש יכול או לקבל או לא לקבל ולהחזיר את התוכנה (למרות שבחלק מהמקרים למיקרוסופט יש אף את הסמכות לשנות את רשיון השימוש) ואין למשתמש כל זכות קניינית בתוכנה, אלא רק רשיון שימוש בה, כלומר את הפעולות הבסיסיות שמותר לבצע בקניין: לשנותו, לסחור בו ולכלותו, לא יכול המשתמש לעשות. ההגבלה הזו הופכת את הרשיון לכאורה לבעייתי מבחינת תקנת ציבור, ולכן גם להתקין זודנה (או nagware, מוצקה) יכול להיות בעייתי. אבל הבעיה היא אחרת - למה כשמיקרוסופט מנסה להגן על הקניין האנשים ההגונים סובלים.

עוד היבט בעייתי הוא היבט הפרטיות של מיקרוסופט כאן. מדובר לראשונה בתוכנה שפוגעת במשתמש ויכולה לשדר מידע מזהה עליו במקרים של הפרת פרטיות. אכן, עדיין התוכנה לא עושה זאת, אבל גם אף אחד לא חשב שהתוכנה תעשה את מה שהיא עושה כיום כשהיא הושקה לפני כשנה. הפוטנציאל המסחרי לפעמים עולה על הרצון הטוב של הצדדים.

על פניו, לפיראט המצוי לא תהיה כל בעיה לעקוף את ההגנות המאוד פשוטות שהוצבו בסטנדרטים הנוכחיים (עד כדי כך פשוטה שדווקא הפיראט המסחרי יוכל להרוויח מכך על ידי שימכור מוצרים שיתחזו למקוריים), גם לפיראט הביתי לא תהיה בעיה לעקוף את ההגנה, וכך בעצם יווצר מצב שמי שיסבול ביותר הם הflase positives - אותם לקוחות הוגנים שרכשו חלונות בכסף ולא קיבלו תמורה כעת, וכן אלו שנפלו קרבן לפיראטים מסחריים. מצד שני, מיקרוסופט תמאיס עצמה מתישהו באמצעות הnagware עד שאנשים פשוט יפסיקו להשתמש בה.


נכתב על ידי jk ביום\שעה May 2, 2006 03:41 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

Its me TuX
May 2, 2006 05:13 PM
לינק ישיר לתגובה זו

תקשיב מיקרוסופט הפכו ממעצמה ממוחשבת שרק מוכרת לך דברים
לכאלה שגם רוצים בעזרתם לכבוש את העולם ולשעבד אותכם אליהם
עצה שלי תשרפו כל דבר שיש לו קשר לביל g@y ברגע שאתם נוגע
בזה חיידקים קולי זהירים נוגעים בעור שלך וחודרים פנימה לאט לאט
מצטברים בראשים שלכם וביום הדין שזה בעצם מתקפת החננות של ביל הוא יקום
וילחץ על כפתור אדום http://tal.klingr.com/?p=111
http://tal.klingr.com/?p=110
כמו שאני לחצתי רק גרוע יותר
בתוך כל אחד מכם תקום תוכנה שתשתלט לכם על גזע המוח
ותפקד עליכם מה לעשות בלי יכולת להתנגד או לשנות את זה
כי זה קוד מקור סגור!!!!
כמובן שכמו כל הפסיכומשהוים שעושים צעדים כאלה הוא יתלבש
כאדם מקובל בחברה יעשה מסיבה ויגרום לכולם להגיד לו שהוא מגניב
כל אלה בשביל נקמת החננות שלו!!!
תזהרו

תמונת המשתמש

תום סלע
May 2, 2006 07:05 PM
לינק ישיר לתגובה זו

טסק.. טסק.. יהונתן.. נו באמת, לא חבל לכתוב כזה פוסט ארוך על שגיאת קריאה שלך?
פרטיוֹת, נו, אתה יודע, מסיבה, כמו שאבו-טיר (טל פרידמן) אומר, "מסיבה... לבנים".
פרטיוֹת תוכנה.. תוכנות חוגגות, שותות קצת..
מעשנות איזה צינגלה טוב, ובסוף מראות לך את הקוד הפתוח שלהן..

תמונת המשתמש

יהונתן
May 2, 2006 07:07 PM
לינק ישיר לתגובה זו

הבעיה היא לא הפליטה הפרוידיאנית, היא סתם אנקדוטה משעשעת. הבעיה היא באמת עם התוכנה עצמה...

תמונת המשתמש

ניצן
May 2, 2006 08:40 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אני לא חושב שיש יותר מדי מה לדאוג. התקנת רכיב האותנטיות של מיקרוסופט הוא בגדר "המלצה" ורק מי שהגדיר עידכונים אוטומאטים באופן מלא יכול להיפגע מזה. מי שהגדיר למערכת שלו שתוריד עידכונים ותשאל אותו מתי להתקין יוכל לבחור שלא להתקין את העידכון הלז. לפחות, עד שמיקרוסופט תנסה לשלב אותו בתוך עידכון אחר או תקרא לו עידכון אבטחה קריטי 1594434 מה שיגרום לרוב האנשים להתקין אותו ללא מחשבה.

מיקרוסופט כבר המאיסה את עצמה לפני זמן רב, אנשים פשוט ממשיכים להשתמש בה בגלל האינרציה, בערך כמו שרוב האנשים מעדיפים לטוס עם אל על.

יש לי עוד בנושא, אבל לך אין סרגל גלילה בחלונית התגובות ואני הגעתי אל הסוף שלה.

תמונת המשתמש

ubermensch
May 3, 2006 01:19 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ניצן למה שלא תשתמש בחצים למלה ולמטה?

מה קרה פוחד שזה יחזיר אותך לעידן האבן?

תמונת המשתמש

ivgi
May 3, 2006 01:19 AM
לינק ישיר לתגובה זו

בעיה של המשתמשים הפשוטים שאין מערכת הפעלה שיכולה להיתחרות עם WIN בידותיות ותמיכת תוכנות.לאותה סבתא אין כסף ל-MAC ואין ידע ל-LINUX.
רוב המשחקים מותאמים ל-PC של WIN.יותר מידי תוכנות שימושיות הם עבור WIN.כל זה מאפשר לביל גאי לעשות מה שבז@ין שלו ולא מה שמשתמש רוצה וצריך!
חבל ש-MAC כל כך יקר:(

תמונת המשתמש

ניצן
May 3, 2006 10:17 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ubermensch, ניסיתי להשתמש בחצים לא עבד.

ivgi, לדעתי הנפילה של מיקרוסופט תתחיל עם יציאת ויסטה לשוק. בניגוד לחלונות XP שהייתה מסוגלת לרוץ על רוב המחשבים שהריצו 98, או לפחות דרשה שידרוגים קלים עם ויסטה נצטרך להחליף את כל המחשב. מחשב חדש זה יקר, הויסטה גם בטח לא תהיה זולה במיוחד. כשאתה אדם פרטי אתה אולי יכול להגיד טוב, הגיעה הזמן לשדרג אבל מה קורה כשאתה חברה גדולה עם אלפי תחנות עבודה? לשדרג את כל המחשבים ולרכוש רשיונות הפעלה לכל אותם מחשבים עלול לגרור את החברה להוצאות לא הגיוניות מה שדי ירתיע מהמעבר.
אני בכלל לא אתפלא אם יום אחד יתברר שהויסטה כבר מוכנה לגמרי ורק מחכים שלכולם יהיו מחשבים תואמים.

מהשמועות אגב, נראה שהחברה באובונטו מנסים להריץ את העסק כדי להציב ביום השיחרור של הויסטה מתחרה לינוקסאית שתהייה שוות ערך. אני חייב לציין, שמכל המערכות לינוקס שיצא לי להשתמש בהן עד היום, אובונטו בהחלט נראית בשלבי הבשלה סופיים.

ubermensch, היי, עכשיו כן עבדו החצים

תמונת המשתמש

ubermensch
May 3, 2006 12:52 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אתה רואה כל שצריך זה קצת מקוריות
וחשיבה מחוץ לקופסא...

תמונת המשתמש

תומר
May 3, 2006 01:47 PM
לינק ישיר לתגובה זו

הבעיה היא שביל גייטס גנב אני לא רואה את עצמי כגנב
אני מחזיק בגירסה ברשיון - ומתקין כול מה שיבקשו מימני על אחריות הלקוח אבל החוצפה של גייטס שאני אל יכול לקלנות והלשתמשמש בתוכנה יותר מפעעמיים והסיבה שאי אפשר זה רק בגלל שהתוכנה דפוקה ומצריכה יותר מפעם אחד של התקנה אבל אי אפשר אז למה לקנות ?
אלא אותו מי שרוצה להסיר את זה פשוט שיפנה אלי אנוי אבוא להסביר את זה במחיר של 80 שח
[email protected]

תמונת המשתמש

ניצן
May 3, 2006 08:20 PM
לינק ישיר לתגובה זו

תומר, מה שאתה אומר מזכיר לי מקרה שקרה לא מזמן בבאר שבע. בעלים של פיצריה החליט שיקר לו לשלם אחזקה על חמישה קטנועים. הלך ושיכפל את לוחית הרישוי של אחד הקטנועים ארבע פעמים וכך יצר חמישה קטנועים בעלי אותו מספר. הוא עשה ביטוח לקטנוע אחד (המספר ששוכפל) ושלח את העובדים שלו להתרוצץ ברחובות.

כשרק יצאה לשוק מערכת ההפעלה XP קיבלתי לידיי עותק חוקי שלה והתקנתי אותו כהילכתו. המחשב היה פנטיום 3 550 עם 128 מגה זיכרון ולא ממש רצה לסחוב את כל העסק. לאט לאט התחלתי להחליף חלקים והמחשב ההוא סיים בתור דיורון 1200 עם 512 מגה זיכרון. למותר לציין שמערכת ההפעלה סירבה בכל תוקף לעבוד ולא הסכימה לעבור ואלידציה. אני מניח שיכולתי להתקשר למיקרוסופט והם היו פותרים לי את הבעיה, אבל זו הייתה איזו שעה מופלצת במהלך הלילה באמצע חג והפיתרון הפשוט ביותר היה להשיג מפתח חילופי. זה, מאוד מרגיז.

באשר להתקנות החוזרות ונשנות. פעם הייתי מפרמט ומתקין את המחשב מחדש פעם בכחצי שנה. ההתקנה הנוכחית רצה כבר שנתיים ועושה פרצופים של יאללה עוד פעם, אם גם היה לי זמן הייתי עושה את זה. בכל מקרה, לאחר שאני אסיים את ההתקנה הזו אני הולך לבצע גוסט של המחיצה, בפעם הבאה שאני ארצה לפרמט זה כבר לא יקח כל כך הרבה זמן.

תמונת המשתמש

ubermensch
May 4, 2006 10:28 PM
לינק ישיר לתגובה זו

מה קרה לאותו בעל פיציריה?

תמונת המשתמש

ניצן
May 5, 2006 09:45 AM
לינק ישיר לתגובה זו

אם היה חוק במדינה הזו, הוא בוודאי היה יושב בכלא לכמה שנים טובות ומשלם קנס עצום. סביר להניח, שזה לא מה שהוא חווה.

אבל איך אומרים - אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר. ובמדינה שבה אישה שנתפסה מנצלת פועלים זרים ללא היתר, הופכת לאחר חצי שנה לחברת כנסת אי אפשר לסמוך על שום דבר