« פרק עשירי: טוק טוק טוק על שערי פתח תקווה | Main | עיקש כפרד »

July 02, 2006

פוסטיוטא :: ועכשיו ברצינות

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)


1. מחתרת הקטיפה
בשנת 2000 יצא לעולם זמר חדש, אנונימי ששר מזרחית, היה אהוד וקיבל מחמאות רבות. הוא כינה עצמו 'השרוף'; כעבור מספר חודשים נחשף שקרו והסתבר כי לא מדובר בנכה פגוע שריפה אלא באמן מן השורה אשר החליט לנסות ספין בעבור חופן דולרים. כמו השרוף גם ולווט יצאה מהאנדרגראונד, דבורית שרגל, עיתונאית שעד היום היתה תמיד בתקשורת, אבל הצליחה להתחבא איכשהו.

אך האם לולווט יש אישיות? האם ולווט היא דמות נפרדת מדבורית שרגל או שמא היא אותה דמות רק תחת כינוי. אשר צבי גינצברג לא היה שונה מאחד העם. A Rose by any other name, כמו שאומרים פשוטי העם. ולווט היא לא אישיות, או שמא היא? האם כעת, כאשר אותה דמות מוזרה שאהבנו לשנוא, לבקר, להעריץ, לקנא ואולי לחבב, נעלמה והפכה להיות אחת העם, האם ולווט היא דבורית?

2. התקוממות רובוטים
מה יש לרובוטים האלו שכל כך מפחיד את העם שהם יתמרדו? האם מהפכת רובוטים, דמויות חסרות צלם, שלא נעשו בצלם ולא נבראו יכולות לעשות משהו? אבל בעצם מה ההבדל בין רובוט לולווט?

3. מבחן טורינג לולווט
בבסיסו של מבחן הטורינג עומדת ההנחה כי לבני אדם יש עומק ויכולת לנהל שאלות מסובכות. כמו הרשת הסמנטית שמאגדת את הידע ותהיה מסוגלת לענות על שאלות מסובכות, כך אמורה גם הבינה המלאכותית להחליף את האדם. אבל עד לרגע זה, נעמד מושא הבדיקה מאחורי מסך ונשאל שאלות עליהן הוא עונה בכתב. שאלות כמו "איך הרגשת בפעם הראשונה שאביך הכה אותך" ו"מה לדעתך היא אהבה"; ההנחה היא שמערכת ממוחשבת לא תוכל לענות על שאלות אלו, לבינתיים.

אבל האם ולווט לא היתה בעצם מבחן טורינג לחברה?

4. בדידות
הדמות ולווט מקבלת הכרה מאחרים, מבצעת פעולות בצורה מאוד ביקורתית ומספרת את דעתה, או את דעת מתכנתיה, שכן היא לא מקיימת מגע רציף, אלא עדיין באמצעות מדיום. בכדי שולווט תהיה אמיתית היא צריכה להראות אישיות עצמאית, אוטונומית. היא צריכה לחוות רגשות, לדבר עם אחרים, להזין מידע.

ולווט תפקדה במשך חצי שנה כמראה. היא עמדה מול התקשורת והציגה לה את השאלות הקשות שהתקשורת מסרבת לענות עליהן. כמו הפסיכיאטר האלקטרוני של דוד אבידן שמתחיל לדבר עם אבידן על בדידותו. כך ולווט ודבורית ניהלו רומן מתוקשר, כשאחת מתפקדת והשניה מזינה.

5. קוד אתי

אורי קציר מציע בבלוגו קוד אתי לבלוגרים, חוטף קצת ביקורת משרית פרקול, ואני מביע את דעתי. האם קוד אתי היה מאפשר לולווט לשרוד? הגירסא שקציר מציע בטוח לא תאפשר לה.

ולווט היא דמות, היא אובייקט, היא כמו המונה ליזה. בכל אחד מאיתנו יש ולווט קטנה שמסתתרת, אך אין אדם אחד שהוא ולווט, שכל עיסוקו הוא לטרוח בביקורת ולצאת במלחמה בטחנות רוח; לא המאבק בטעויות הגהה, וגם לא המאבק במינויים ובפיטורים הם יחודיים לדבורית, כמו גם לא לכל בלוגר אחר.

6. הבלוג
הבלוג הוא מצע סובייקיבי, כל אחד חופשי לבחור איזה צד באופי שלו הוא מחליט להציג, והאם זה כלל צד באופי שלו. ההשתקפות הוירטואלית יכולה להיות מוחלפת פעמים רבות ברובוטים אוטומאטיים; כך, לדוגמא, דוד מהתור של דוד יכול לרשום "אני רישון!!!1" כל פעם, או לתכנת את המחשב להגיב "סמולני מסריח" אוטומאטית לתגובות מסוימות, אבל תגובות אלו לא יהיו אינטיליגנטיות במיוחד. בכדי ליצור דמות, צריך מעבר לזה, צריך את הסיפור, את החיוך, את הראש הקטן.

7. הטקסט
דמות לא עוברת בתוך טקסט, טקסט נכתב על ידי דמות. הטקסט משייך את עברו של המחבר, ומחבר בין ההווה לעתיד. הטקסט, כמו הרובוטים, עלול להתקומם על יוצריו ביום שניתן יהיה להרכיב טקסטים חדשים על סמך טקסטים קיימים באמצעות מודלים מלאכותיים. כך לדוגמא, במקום לשאול אותי לדעתי על נושא מסוים, ניתן יהיה לקרוא את מבחר כתבי ולהסיק באמצעות בינה מלאכותית מה אומר בנושא.

8. האנושות
לעומת הבינה המלאכותית, לבינתיים, נותנת אפקט אקראי. מדי פעם, כמו שפנדורה זורק שיר של בריטני ספירס לבדוק העדפות שונות, כך גם אדם משנה את העדפותיו ודעותיו. חוסר הצפיות היא היופי בחיים.

נכתב על ידי jk ביום\שעה July 2, 2006 01:28 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

שושי
July 3, 2006 12:03 AM
לינק ישיר לתגובה זו

להעביר ל"כתבו אלי":
יהונתן, פתחתי בלוג ולא הייתי מודעת לכך שכנראה הושפעתי ממך בשם שנתתי לו.
למדתי ממך על CC. יש מונח בעברית?

תמונת המשתמש

יהונתן
July 3, 2006 12:06 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ככל הידוע לי אנחנו משתמשים ב'קריאטיב קומונס', למרות שאם תתרגמי אני אשמח לאמץ.

תמונת המשתמש

שושי
July 3, 2006 12:12 AM
לינק ישיר לתגובה זו

כתבתי 'תמונת שיתוף'. לא מושלם, אבל נראה לי שיותר בהיר.

תמונת המשתמש

דוד אבוטבול
July 3, 2006 02:17 PM
לינק ישיר לתגובה זו

האנושות זה אובר רייטד לחלוטין.

תמונת המשתמש

יהונתן
July 3, 2006 02:19 PM
לינק ישיר לתגובה זו

כל כך מסכים איתך.

יש לך איזו אנדרואידית לסדר לי?

תמונת המשתמש

שושי
July 3, 2006 02:47 PM
לינק ישיר לתגובה זו

טרחתי ושלחתי שאלה לאקדמיה ללשון העברית.

פעם רציתי מונח עברי לשימוש אישי ושאלתי מומחה בתחום שיש לו השכלה תורנית. היתה לו הצעה טובה - שלא נקלטה.

אני מניחה שגם האינטרנט נזכר בתנ"ך בדרך זו או אחרת. מעניין איך.

תמונת המשתמש

שושי
July 3, 2006 03:03 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אותה תכונה אנדרואידית מסעירה יכולה לאחר תקופת הסתגלות להסב סבל.
עדיף לחפש יותר קרוב.

(לא אני, מסיבות שהזמן גרמן)

תמונת המשתמש

שושי
July 3, 2006 06:13 PM
לינק ישיר לתגובה זו

יהונתן, אתה בונה על זה שנותש מתמונות שלא דומות לנו ונשלח תמונות אמת? אולי.
(שוללת הצעה לפרסומת סמויה)

תמונת המשתמש

יהונתן
July 3, 2006 06:27 PM
לינק ישיר לתגובה זו

את מוזמנת להרשם בGravatar.com עם כל תמונה, אפילו לא אמיתית.

תמונת המשתמש

שושי
July 3, 2006 11:21 PM
לינק ישיר לתגובה זו

תארוז לי בינתיים כאן את זאת? מקווה שזה בסדר משפטית.
http://www.nataliewood.co.uk/images/image22.jpg
פעם הייתי דומה לה.

בינתיים אחפש בכיוון מאנגה.

תמונת המשתמש

אדר
July 7, 2006 02:08 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אתה לא יכול להגיד ששרגל "הצליחה להתחבא" רק בגלל שאתה לא קורא פרינט. בעיתונים מנייר היא שם מוכר. אני לא סובלת קולנוע, ולמרות זאת מכירה את הביקורות שלה.