« יחסים:: לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר. לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ. | Main | האם עבר זמנה של המדינה? »

August 09, 2006

שחר של יום גרעיני חדש

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)

העולם זוכר היום 61 שנים ליום של הפצצה. שישים ואחת שנה ליום בו השתנה העולם. צריך להבין, שעולם גרעיני הוא עולם אחר. עולם בו יש נשק גרעיני הוא הוא עולם הרבה פחות בטוח, אבל זהו העולם בו אנו חיים.

להסביר את הסופיות של הנשק הגרעיני דורש לא מעט. ההיסטוריה של החימוש, עד להמצאת הגרעין, כמובן, היתה מאוד ברורה - החל מכח הזרוע דרך אמצעים כמו חנית וגרזן, עם ההמצאה המהפכנית של התותח, הרובה ורובה הסער. דרך אמצעים כמו מטוסים ופצצות, אך הנשק הגרעיני הוא סגולה מיוחדת. עד המצאת הנשק הגרעיני לא היה כל נשק שיכול היה בלחיצת כפתור להשמיד מדינה.
אבל השמדת מדינה היא לא מעשה שעובר ללא כל התייחסות. השמדת מדינה ככל הנראה תגרור השמדה של המדינה המשמידה, עין תחת עין, שתוביל לעיוורון עולמי, הרצון האישי לנקם, הרצון להשמיד, הרצון לסגור חשבון, להם הנשק הגרעיני הוא הנשק הנכון. נכון מאוד להרוס את העולם כאשר אתה נלחם בשם הנקמה.

(cc-by) Pangalactic_gargleblast


לכאורה, נשק גרעיני יצר אווירה בטוחה יותר, לפחות בתקופת מאזן האימה שהיה עד נפילת החומה. כששני הצדדים מחזיקים בנשק גרעיני הם יכולים למנוע את השימוש בו - המצב הבטוח ביותר הוא מצב בו שני הצדדים מחזיקים אחד לשני אקדח לרקה, כשידוע לכולם שכשיורים באקדח אחד, גם השני ירה. הירי ההדדי, והבטחון המלא בכך שההשמדה במקרה זה בלתי נמנעת, הוא שנותן את הבטחון הקיים. אבל אותו בטחון הוא בטחון שמושג בכח הזרוע, ולא בדרכי שלום.

דרכי השלום הן דרכים לא רציונאליות, הן מבטיחות שלום באמצעים כלכליים ולא באמצעים של כח; ללא כח קשה להתחייב לשלום אמיתי. אולם, לא רק השלום מזויף אלא הבטחון הגרעיני הוא בטחון מזויף, יש אותו רק למדינות שפיתחו את הנשק הגרעיני. מצד שני, לאחר פיתוח הנשק, מדינות כאלו מחייבות עצמן להשתמש בו רק בצורה רציונאלית, דבר שלא בהכרח ניתן להבטחה. כך נוצר מצב שבראש מדינה עם נשק גרעיני יכול לעמוד מנהיג לא רציונאלי שבוחר להפעיל את הנשק בצורה לא רציונאלית. כך יכול להיות מצב שלאחר קריסת אימפריה גרעינית הידע הגרעיני ידלוף.

(cc-by) BillPell

נשק גרעיני, כמו אקדח במחזה של צ'כוב, מרגע שהוצג לֶעוֹלם ידוע שישתמשו בו. לא ניתן לנופף בו לעולם ולא להשתמש. נשק גרעיני הוא לא רק איום, הוא הבטחה, הבטחה לשימוש ראוי, הבטחה לעולם חדש נקי. מדינה שמחזיקה נשק גרעיני לעולם תאיים לשימוש בו; היא לעולם תצטרך להציג את כוחה, רק כדי שלא תעלם יכולת ההרתעה שלה.

מצד שני, מדינה ללא נשק גרעיני עשויה לצאת נחשלת, מדינה שלא יכולה להתחרות במשחק. אם נדמה את המלחמות בעולם למשחק פוקר, כל צד מעלה את ההימור בתקווה שהעלויות שיפלו על הצד הנגדי גבוהות מדי והוא יעצור את המשחק, יוותר על הכספים שהושקעו ויותר את הכסף בצד המבלף. בניגוד לפוקר, נשק גרעיני הוא לא נשק שמחסל רק את היריב - כמו All In, אלא נשק שמשפיע יותר, הוא נשק שמשמיד את כל השולחן.

(cc-by) SnoopDroop1

ההשלכות הבינלאומיות והעולמיות שיש לנשק הגרעיני מביאות לכך שצריך להתנגד לנשק גרעיני ללא כל ספק. הבעיה היא שמרגע שלצד אחד יש נשק גרעיני, אף אחד מהצדדים לא יכול להרשות לעצמו לוותר במשחק
השאלה למה מרדכי ואנונו עשה את שעשה היא לא רלוונטית; הסוגיה היא אחרת, הסוגיה היא כיצד מתייחסים למידע שהוא הכניס לעולם. ואנונו עשה מעשה אחד, הוא לקח את העלות על עצמו וגרם לתועלת רבה לעולם.

יש כאלו שחושבים שמעשיו של ואנונו היו כנגד מדינת ישראל, הם שוכחים שמדובר במעשים לטובת העולם כולו, לטובת עתיד נקי מצ'רנובילים והירושימות. הרעיון הוא שצריך לחשוב על טובת העולם; לא לפרק רק את ישראל, אלא גם את איראן, צפון קוריאה, ארצות הברית ורוסיה. צריך לשבור את התפיסה של נאורות של מדינות האטום. נכון, צפון קוריאה מחזיקה תאי גזים, לכאורה; איראן משמידה זכויות אדם בצורה המונית, אבל זה לא אומר שארצות הברית מחזיקה נשק נאור יותר, לפחות לבינתיים.

אז איך מפרקים את העולם מנשק גרעיני? זו סוגיה קשה, שאני לא בטוח שניתן לבצע.



Technorati Tags: , , , , , , ,

נכתב על ידי jk ביום\שעה August 9, 2006 07:13 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

רשומים כאן אתרים אשר מפנים לכאן:

» קורא על קוריאה from Intellect or Insanity | הבלוג של יהונתן קלינגר |
בתחילת השבוע ביצעה צפון קוריאה ניסוי בנשק גרעיני. זו לא הפעם הראשונה שמדינה מבצעת ניסוי כזה, שהרי בשנות ה40, בעת שהתרחש המירוץ אחר הפצצה, ערכ... [Read More]

Tracked on December 8, 2006 01:17 PM

Comments

תמונת המשתמש

מיה לן
August 10, 2006 05:43 AM
לינק ישיר לתגובה זו

מה? זה מה שיש לך להגיד? נשק גרעיני זה רע? דייי
תציע משהו, פתרון. לי לדוגמה יש! בו נהרוג את כל האנשים הכועסים חוץ מאחד, זה שהורג כמובן צריך גם לכעוס. אחרי שהוא יהרוג פשוט כולנו נתרום שקל או 2 ונממן לו פסיכולוג. אחרי זה בו נלך לכור באירן ונצייר עליו סמיילי, טוב?

תמונת המשתמש

יהונתן
August 10, 2006 08:41 AM
לינק ישיר לתגובה זו

לצערי, להרס העצמי של המין האנושי לא תמיד יש פתרון.

את רוצה פתרון? יש שניים - (1) נמציא נשק יותר חזק מהנשק הגרעיני וניתן אותו למדינה אחת שתהיה הכי הכי מוסרית בעולם ולעולם לא תשתמש בו אלא רק מדינה שתשתמש בנשק גרעיני או (2) נעבוד על פיתוח מערכות שיוכלו למנוע את הנזק של שואה גרעינית בעולם. אני מעדיף את חלופה 2, כמובן, אבל אין לי את הידע.

נכון, נשק גרעיני זה רע, מה לעשות.

תמונת המשתמש

פלי
August 10, 2006 10:55 AM
לינק ישיר לתגובה זו

סליחה על הבורות, אבל מה רע בנשק גרעיני?
ואני מבקשת הפעם, לפני שאתה עונה, תנסה לחשוב מה הייתי עונה לך ורק אז לענות תשובה. כי אתה כנראה היית אומר "כי נשק הורג אנשים" או משהו כגון דא, ואני הייתי עונה לך שיש אנשים שזה טוב להרוג (נאצים למשל?) ושפצצה גרעינית חוסכת לחימה קרקעית שגובה קורבנות רבים לצבא "הטוב". עכשיו תגיד, מה רע בנשק גרעיני?

Post a comment