« החופש לחלות | Main | יציאה לחירות:: קריאת חג; »

April 14, 2006

מה כולם מחפשים?

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
ככל הנראה שהחיפוש תופס חלק כה נרחב מחיינו שהן למהנט והן אתר האנרגיה פרסמו, כל אחד לחוד, פרק מספרו של ג'ון בטל, "החיפוש". בטל, בעריכה קפדנית של יובל דרור, מתאר עולם אחר - עולם בו נוכל למצוא את הכל. השאלה היא האם המחשב יוכל, נניח, למצוא לנו אהבה?

lookingforlove.jpg

נניח שאכן, אחרי כל יישומוני הגוגל למיניהם, גוגל יוכל להכיר אותך כל כך טוב, לדעת את ההעדפות, הפטישים, הקנאות, המזימות, ובדיוק אילו אנשים יש לשדך לך. ההחלטה תהיה ממוחשבת, בדיוק כמו ההחלטה אלו פרסומות להציג בצד הדף. על סמך אלגוריתמים יבשים יוכל המחשב להכיר את בחירת לבך. אבל לא רק אהבה נמצא בגוגל, אלא גם החלטות חשובות, ספק רב אם לאדם יש את כח המחשוב והרציונאליזם לקבל החלטות הרות גורל כמו בחירת בית ספר או חוג לימודים, ולכן כדאי להשאיר העדפה זו לגוגל, זו לבטח תדע למיין את האנשים עליהם היא לומדת לפי כישוריהם ולכן לשמן במקצועות המתאימים להם אחד אחד. וזו תהיה רק ההתחלה.

ריי קוורצוויל דיבר ב"עידן המכונות החושבות", הוא הסביר כמה זמן יקח למכונות להתפתח, אבל דבר אחד ככל הנראה הוא לא צפה, שהאדם יגביר את התלות במכונה מעבר לכל דבר אחר. דרור גלוברמן כתב השבוע על נפילת המחשבים בבנק לאומי, על התלות של האדם במכונה - הDeus Ex Machina מתגשם במלואו כשאדם לא יכול יותר. האם האדם יתנוון אט אט ויהפוך לתלוי במכונה? לא יצטרך לזכור, לחשוב, לעבד, אולי אפילו לתקשר. הכל יכנס למכונה יפה Gאנוש.

PICT1987_R.JPG

לא צריך מכונות חושבות כדי להבין לאן העולם הולך. העולם מפתח תלות במכונות כפי שלא היה תלוי בהן אי פעם, תלות מוחלטת במכשירים אותם האדם לא יודע ולא צריך לדעת להפעיל, אלא מסתמך על כפתורים ידידותיים. גוגל היא לא האח הרע שצריך לשנוא, גוגל היא תמונת ראי של המציאות כפי שהניכור גרם לה להיות. גוגל עוטה ארשת חמימה וחביבה של צבעוניות ומינימליזם, אך בפועל אין היא שונה משאר התאגידים. הבעיה היא שתאגיד בצורתו הנוכחית לא ישרוד מעבר ל15 שנים נוספות, עד עידן בו התאגיד יפורק וכל שיוותר הוא שיתופי פעולה בין מכונות תבוניות.

האם האדם ישועבד למכונה בצורה מטריציאלית? אני בספק, האם יפתח תלות כה רבה במכונה עד שזה יאבד את כל הצדקתו לחיות. המכונות, כפי שקוורצוויל חושב, אולי, הן האבולוציה של האדם, אבולוציה באמצעות טכנולוגיה.

נכתב על ידי jk ביום\שעה April 14, 2006 07:09 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

רשומים כאן אתרים אשר מפנים לכאן:

» יציאה לחירות:: קריאת חג; from 2jk.org יהונתן קלינגר Jonathan Klinger's Blog
לורנס לסיג וריצ'רד סטולמן התראיינו לרג'יסטר וטענו בעד (יש מילה בעברית לAdvocated?), וסנגרו על הDRM שנכתב בקוד פתוח, מעניין וארוך, אבל כדאי מאוד לקר... [Read More]

Tracked on April 15, 2006 02:50 PM

» יציאה לחירות:: קריאת חג; from Intellect or Insanity | הבלוג של יהונתן קלינגר |
לורנס לסיג וריצ'רד סטולמן התראיינו לרג'יסטר וטענו בעד (יש מילה בעברית לAdvocated?), וסנגרו על הDRM שנכתב בקוד פתוח, מעניין וארוך, אבל כדאי מאוד לקר... [Read More]

Tracked on January 14, 2007 01:07 PM

Comments

תמונת המשתמש

ליאור הנר
April 14, 2006 08:01 PM
לינק ישיר לתגובה זו

השימשו במחשבים כיותר מ"כלים" הוא עדיין רחוק לדעתי. המכונה יכולה לעזור לאדם להגיע רחוק יותר, לקבל החלטות מוצלחות יותר ולהעצים את יכולת החשיבה שלו אבל החירות (כאן החיבור לחג) הבסיסית של האדם תמיד תישמר כל עוד הוא זה שמקבל את ההחלטות בעצמו. התלות במחשבים היא לא יותר מתלות בכלי עבודה שהתרגלנו אליהם מאוד. ביום שבו האדם לא יוכל להחליט באופן עצמאי בגלל שמכונה החליטה בשבילו (ולא אדם שתכנת מחשב) אז נהיה בצרות אמיתיות.

תמונת המשתמש

יהונתן
April 14, 2006 08:06 PM
לינק ישיר לתגובה זו

מזמן אנחנו תלויים במחשבים כדי לקבל החלטות. רק תחשוב על איך אתה מתכנן נסיעות באוטובוסטים (לוחות זמנים שתוננו על ידי מחשב) מציב עובדים במשמרות, ובכלל מתי בפעם האחרונה ביצעת חישוב מסובך בראש (נניח, 425 * 12) או בחרת את המוזיקה להטעין על הנגן הנייד שלך, הכל באמצעות AutoFill, כמה פעמים אתה בוחר להכנס לאתר מסוים רק כי הוא במקום הראשון של אותו חיפוש בגוגל, כמה פעמים אתה מסתמך על מפות ממוחשבות שידריכו אותך למעוז חפצך (דסטינטור לדוגמא, GPS לדוגמא אחרת) וכמה אתה תלוי.

תנסה להעביר יום בלי להשתמש במנגנוני הסקת מסקנות ממוחשבות ותראה שאתה כמעט ותלוי במחשב.

תמונת המשתמש

פלי
April 15, 2006 08:03 AM
לינק ישיר לתגובה זו

מישהו שכח את התחממות כדוה"א שתגרום לעידן קרח נוסף? הטכנולוגיה כמו גם המין האנושי יעלמו כליל.

Post a comment