« האם עבר זמנה של המדינה? | Main | כשיהיה אפשר לחפש את הסקס הראשון ביוטיוב »

August 12, 2006

האדם בשירות המכונה

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
זו עוד טיוטא, אני צריך לנסח יותר לעומק.

הקדמה:: נסיעה במבוך הזמן

נסיעה קצרה ברכב, של שעתיים ומחצה באירופה, בין גשר לגשר על כביש מהיר או שלושה, הצליחו להבהיר לי את שהייתי נחוץ כדי להתחיל את הכתיבה בנושא; הם בעצם הסיבה שהתחלתי לחקור את העניין בכלל. באמת ידעתי מגיל צעיר שזה יהיה ייעודי לחקור, שאת התחום הזה חייבים להכיר, לפני שיהיה קשה ומיוחד.

עם השנים האדם הובדל מהקוף באמצעות השימוש שמבצע הוא בכלים; הכלים היוו את ידו הארוכה של האדם ושירתו אותו למטרות טובות יותר ולהקלת חיי היומיום. המחרשה, לדוגמא, סיפקה לאדם דרך יעילה לעבוד את האדמה, דרך חדשה לקבל יותר תפוקה. עם השנים האדם הבין שבכדי להשיג תפוקה גדולה יותר, עליו לקצר את זמני הייצור ולייעל את תהליך המוצר. בכדי לייעל תהליך זה התפתחו מכונות שהחליפו את כוחו של האדם ולא רק היוו את ידו. הטרקטור, הקוצר המכאני, הרכב, כל אלו הובילו את האדם במסע אל התעלות רוחו, כל אלו גרמו לאדם לצור עוד ולשפר את חייו.

בכל תחום חיים, המכונות החלו להחליף תהליכים מיותרים ושניים לאדם. בתחילה העבודות הכורחניותת הוחלפו באמצעות רובוטים, לאחר מכן את תפקידי הפקידות הפשוטים החליפו במשיבונים סלולריים ובמחשבים אישיים. את היעילות של הדוור החליפו בדואר האלקטרוני, ואת הפעולות של מחלקת המכירות החליפו בשרתים משובחים שישבו במרתפי החברה.

הכל נותר לשרת את האדם למטרה הסופית - הותרת ההון השכלי לפעולה מקסימאלית והנאה מקסימלית.

לשם כך נפטר האדם ממשימות משניות. מוותר על חלק משיקול דעתו למען החלטות המחשב. זה מתחיל במסע באירופה בו במקום לסמוך על חושייך ועל מפות, אתה נותר בוהה במסך קריסטל של חמישה אינטש, אשר אומר לך מהו המרחק לפנייה הבאה ולהיכן יש לפנות. שעתיים אתה נוסע אחריו, במערכת של יחסי קנאה - הוא יודע את הדרך, משם של רחוב ונקודה על מפה, ואתה לא. אתה תעצור ותשאל הנחיו, תאבד עצמך ותסתובב ללא ידיעה - הוא פשוט יודע.

אבל הידע הוא לא העיקר, אלא ההחלפה היעילה של האדם במכונות. גם את חוש הכיוון נוטלים מהאדם. זה נותר עם שיקול דעת אפסי, ומקבל את המידע שמכיל אותו, על סמך בחירה יעילה של מכונות.

לאורך הדרך שנסעתי אתמול, הייתי משוכנע שהמחשב טועה. הייתי סמוך שלא אני הוזה, אלא הוא, קורא לנו בדרכים צדדיות ובנתיבים קטנטנים, מפתל לאורכה של יבשת, עד שלבסוף, לבסוף, הגענו למעוז חפצנו המדויק בזמן המשוער.

קנאה אחזה בי, קנאה המלווה ביראה. הייתכן ששועבדנו למכונות שייצרנו עבור עצמנו? הייתכן שהמכונות שנועדו לשרת אותנו רק זקוקות לנו כדי שנפעיל אותן; הן רוצות להגיע, הן נוהגות אותנו, אנו רק מסובבים את ההגה.

אבל גם מכונות עם בינה מלאכותית עושות טעויות. לעיתים, ללא קשר לתחכום, מתאם Bayes יפרוץ, תתרחש טעות כפולה, או אפילו יוותר עצב אחד ברשת הענקית עם קצר שלא היה צפוי. מאותו הרגע המכונות ישחקו בנו.

וכאן קמה שאלת המחקר המוזרה והעתידנית שלי.

ההשלכות המשפטיות של יישויות עם בינה מלאכותית: מתיאוריה לעתיד


בעבודת המחקר אנסה להתחקות אחר סוגיות משפטיות של אחריות לאור קיומה של יישות משפטית מלאכותית. אבחן האם כלל יש מקום להקניית יישות משפטית, האם יש להטיל אחריות על אנשים במקרים כאלו ובאיזה יחס, מדוע יש להכיר במודלים יחסיים של אישיות במקרים כאלו.

נכתב על ידי jk ביום\שעה August 12, 2006 03:18 AM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

רשומים כאן אתרים אשר מפנים לכאן:

» מבית חאנון לדרום קוריאה from Intellect or Insanity | הבלוג של יהונתן קלינגר |
בשבוע שעבר התרחש רצח ללא משפט של תשעה-עשר אנשים בבית חאנון ברצועת עזה. אותם אנשים מתו, לכאורה, בתוצאה מטעות בטיווח. כל זאת קורה כאשר בני אדם �... [Read More]

Tracked on November 14, 2006 03:59 PM

Comments

תמונת המשתמש

עמרי
August 12, 2006 10:45 PM
לינק ישיר לתגובה זו

יש הבדל תהומי בין מערכת בינה מלאכותית לבן מערכת ניווט:
הראשונה לא קיימת.

תמונת המשתמש

יהונתן
August 13, 2006 03:55 AM
לינק ישיר לתגובה זו

יום (לא רחוק) יבוא והיא תהיה קיימת, ואז? איך נתמודד איתה?

תמונת המשתמש

עידוק
August 16, 2006 06:53 PM
לינק ישיר לתגובה זו

http://www.nrg.co.il/online/10/ART1/443/257.html

אם תרצה, אני אכניס אותך לתור ההשאלה של הספר (ליכטש לפניך)

תמונת המשתמש

יהונתן
August 16, 2006 09:54 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אני הזמנתי כבר מאמזון,
אמרתי לך זו התזה שלי...