ביטקוין הוא כמו האור: גל, חלקיק, מטבע ונכס.

האם הביטקוין הוא נכס, מטבע או נייר ערך? זה בכלל לא ברור לאף אחד. מה שברור הוא שמי שרוצה לדעת את התשובה צריך לשאול: מי שואל את זה.

מס ההכנסה האמריקאי אמר דבר משמעותי אמש: מבחינת רשויות המס, עסקאות שמבוצעות בביטקוין שקולות לסחר חליפין (ברטר), והמס המתקבל ממכירת ביטקיון הוא כמו המס על מכירת רכוש. המשמעות המדויקת של מה שמס ההכנסה אמר תפול על הפרטים הקטנים, אבל המשמעות שלו היא (בגדול) כזו: אם היום שילם לי לקוח ביטקוין אחד, בשער של 2,500 ש"ח לביטקוין, אני הוצאתי לו חשבונית (בישראל, שילמתי גם מע"מ), ואגרתי את הביטקוין הזה בארנק שלי. אם, בעוד חודשיים, אמכור את הביטקוין ב2,800 ש"ח, אצטרך לשלם מס על הרווח ממכירת הרכוש (כלומר על ה300 ש"ח).

המשמעות של מה שמס ההכנסה אמר הוא שהפרשנות האמריקאית (עוד לא בישראל) שניתנה על ידי רואי חשבון בטלה. בעניין זה חוות הדעת של רואי החשבון שטיינמץ-עמינח שניתנה בעבור איגוד הביטקוין הישראלי קבעה בעבר כי אדם פרטי שהרוויח מרכישה ומכירה של ביטקוין צריך לנהוג כאילו היה מדובר במטבע חוץ (מכירה של דולרים, לדוגמא) ולכן פטור ממס. כנראה שחוות הדעת הזו בטלה.

הבעיה כאן היא שבעצם יש שתי רשויות שונות בארצות הברית שאומרות שני דברים שונים: רשות הFinCEN האמריקאית, המקבילה לרשות למניעת הלבנת הון בישראל, קבעה כי ביטקוין הוא מטבע, וכי מי שעוסק בחלפנות ביטקוין צריך להרשם כנותן שירותי מטבע.

כלומר, נוצר כאן דיסוננס משמעותי של שתי רשויות אמריקאיות שמתחרות על הביטקוין: כל אחת טוענת כי ביטקוין הוא סוג שונה של נכס. מה שעוד חסר כאן הוא שרשות ניירות הערך האמריקאית תטען כי ביטקוין הוא נייר ערך, ולא נכס, ולכן גם כפוף לרגולציה שלה.

בעצם, ביטקוין הוא כמו האור: גל כאשר נמדד כגל, חלקיק כשנמדד כחלקיק. הכל תלוי בשאלה מי מודד וכיצד.

יש שתי סיבות לחוסר היכולת למדוד את הביטקויון ולהגדרות השונות של רשויות שונות: הסיבה הראשונה היא שכל רשות רוצה להניח את ידה על אכיפת ושמירת המערכת החדשה הזו, בשם הגנה על הציבור. הסיבה השניה היא שהטכנולוגיה מייצרת מושגים חדשים שעד היום המשפט לא הכיר, ולכן לא עומדים במבחנים המקובלים בחוק או פסיקה.

בעצם, נוצר יסוד חדש, מכשיר פיננסי שאינו מטבע (כיוון שאינו מוגדר כמטבע) ואינו נכס (כיוון שאינו מוחשי). המכשיר נמצא כבר בשימוש, והשוק מפקח על עצמו ומסדיר את הפעילות. הבעיה היא שכל עוד הוא לא נכנס לאחת הקופסאות שמגדירות אותו, קשה לשוק להתמודד איתו. ביטקוין הוא בדיוק כזה, כפי שבמאה ה19 מושג התאגיד והאישיות המשפטית הנפרדת נדרש לעיכול על ידי השוק והמשפט בפרשת סלמון, כך גם לביטקוין יקח עוד כמה שנים להתעכל בחוק.

2 thoughts on “ביטקוין הוא כמו האור: גל, חלקיק, מטבע ונכס.

Comments are closed.